Western zadel passen omg Doetinchem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zighenya
Blogger

Western zadel passen omg Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 12:07

Hoi iedereen,

Een tijdje geleden ben ik gaan nadenken mijn merrie om te scholen naar western gezien ik hoop dat ik dan minder last heb van mijn lijf met rijden. Het is er nog niet echt van gekomen, maar ik heb nu een western zadel gekregen van iemand die deze nog had liggen. Zij hadden hem uit Amerika meegenomen en hebben hem gebruikt op hun Anglo Arabier. Qua maat was deze iets kleiner dan mijn merrie, maar mijne is wel een stuk ronder.

De eerste keer dat ik met het zadel om de hoek kwam barste dikke paniek uit haha. Nog nooit zo iets engs gezien, maar.. Inmiddels heb ik hem erop gehad. Probleem is alleen dat waar ik bij Engelse zadels redelijk kan inschatten hoe hij ligt, ik in dit geval géén idee heb. Hij komt achter een klein beetje omhoog lijkt, ik denk dat dat niet goed is?

Weet iemand in de omgeving van Doetinchem een zadelpasser aan huis die ook western zadels doet? Als dit zadel niet past wil ik hem graag inruilen. Volgens mij is het best een goede namelijk.

Courts Sadder) Sharon Camillo Barrel Racing. Als ik deze online zoek kom ik toch op prijzen >2200 dollar uit.

Ik doe er wat foto's bij. Je ziet dat mijn merrie het er nog niet helemaal mee eens is haha...

Alvast bedankt!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hilary

Re: Western zadel passen omg Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 12:18

Zo op het oog (maar de foto is niet vanuit een ideale hoek genomen) is dit zadel te lang. Neem eens contact op met Evelien, van EuroHorse. Zij heeft alleen maar westernzadels en komt aan huis.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 12:19

Zou je topic beter laten verplaatsen naar het western gedeelte van bokt. Daar zitten de meeste westernruiters.

Maare over je zadel. Zonder een zadeldrukmeting is het niet goed in te schatten of een westernzadel goed ligt. Bij gebruikte zadels is het met een spin ook nog te doen, maar bij nieuw niet. Een westernzadel heeft nl geen kussens en een veel groter draagvlak waardoor het optisch niet zo te zien is. Daarbij als een zadel van achter omhoog komt is dat idd niet goed. En duidt meestal op een zadel wat voor op de schouder te breed is. En dat je merrie dus reageert is imo vanwege een niet passend zadel.

Het merk zegt mij niks, en ik loop toch al even in de westernsport rond. Maar goed ik ben meer van de allround zadels en barrelracers is vaak toch een groep apart. Maar ik kan je wel vertellen dat je geen 2200 euro/dollar of ook maar iets in die richting gaat krijgen bij inruil. Barrelzadels zijn niet zo in trek hier (hoge cantle en pommel wat niet iedereen prettig vind) komt de zitmaat er ook nog bij, als dat een wat kleinere zit is, beperkt dat ook weer in de klandizie. Denk dat je rond een 500 euro ervoor zou krijgen bij inruil (als je dat al krijgt). Wat ik al schreef dit zijn niet de makkelijkste zadels om weer te verkopen voor een zadelpasser en om die reden dus ook minder waard.

Er zijn er een aantal in NL die zadels passen en aan huis komen. OA. Eurohorse, Country Mill. Je zou hun kunnen contacten voor info en een passessie.

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 12:26

rina schreef:
Zou je topic beter laten verplaatsen naar het western gedeelte van bokt. Daar zitten de meeste westernruiters.

Maare over je zadel. Zonder een zadeldrukmeting is het niet goed in te schatten of een westernzadel goed ligt. Bij gebruikte zadels is het met een spin ook nog te doen, maar bij nieuw niet. Een westernzadel heeft nl geen kussens en een veel groter draagvlak waardoor het optisch niet zo te zien is. Daarbij als een zadel van achter omhoog komt is dat idd niet goed. En duidt meestal op een zadel wat voor op de schouder te breed is. En dat je merrie dus reageert is imo vanwege een niet passend zadel.

Het merk zegt mij niks, en ik loop toch al even in de westernsport rond. Maar goed ik ben meer van de allround zadels en barrelracers is vaak toch een groep apart. Maar ik kan je wel vertellen dat je geen 2200 euro/dollar of ook maar iets in die richting gaat krijgen bij inruil. Barrelzadels zijn niet zo in trek hier (hoge cantle en pommel wat niet iedereen prettig vind) komt de zitmaat er ook nog bij, als dat een wat kleinere zit is, beperkt dat ook weer in de klandizie. Denk dat je rond een 500 euro ervoor zou krijgen bij inruil (als je dat al krijgt). Wat ik al schreef dit zijn niet de makkelijkste zadels om weer te verkopen voor een zadelpasser en om die reden dus ook minder waard.

Er zijn er een aantal in NL die zadels passen en aan huis komen. OA. Eurohorse, Country Mill. Je zou hun kunnen contacten voor info en een passessie.

Dankje..

Mijn merrie reageerde al lang voor hij op haar rug kon hoor, dus dat heeft niks met de pasvorm te maken maar de vorm en de kleur denk ik :p

Misschien beter om hem in western te zetten idd, ik dacht hier ivm harnachement, deze vond ik niet bij western.

County Mill had ik denk ik al gevonden, maar deze zitten heel ver bij mij vandaan als ik me niet vergis. Ik zal de andere ook even bekijken.

Wat het inruilen betreft stel ik me niet zo gek veel voor, ik was alleen blij dat ze wel een goede nieuwwaarde hebben, dat ruilt allicht makkelijker in dan een zadel die nieuw 500 euro kost.

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 12:26

Hilary schreef:
Zo op het oog (maar de foto is niet vanuit een ideale hoek genomen) is dit zadel te lang. Neem eens contact op met Evelien, van EuroHorse. Zij heeft alleen maar westernzadels en komt aan huis.

Ja dit dacht ik ook al, terwijl mijn merrie vrij groot is in western termen!

Ik ga haar opzoeken, bedankt!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 12:31

Eurohorse is een aanrader. Evelien weet hoe het werkt met westernzadels en heeft ook altijd wel een heel aantal zadels op voorraad. Let bij het kopen van een westernzadel ook goed op de pad die je er bij koopt voor onder het zadel, maar ook daarover kan ze je goed adviseren.

Dit zadel lijkt te lang. Waarschijnlijk past een roundskirt beter op je paard.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 12:36

Het is iig een zadel wat in Amerika best gewild is onder de Barrelracers :)
Hier wordt meer de voorkeur gegeven aan All-round(trail) en vooral Reining zadels.

Het zadel lijkt de schouderlijn mooi te volgen, al ligt ie wel iets op de schouder. De plaats van de singel is nu goed. Maar langer kan je paard idd niet hebben, dus het zadel kan niet verder naar achteren gelegd worden 1e omdat je paard te kort is en 2e omdat dan de singelplaats niet meer goed uit komt.

Kun je een foto maken van de onderkant. Dan is misschien te zien of het zadel geblocked is en kun je een spinpasmal gebruiken om te zien of het redelijk past.
Ook kun je onder het zadel een lichte doek leggen en dan even gaan rijden. De afdruk van het zadel (door het zweet of evt vuil) geven dan een mooi beeld van de pasvorm.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 13:07

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 13:57

Bonnieaw schreef:
Misschien beter om hem in western te zetten idd, ik dacht hier ivm harnachement, deze vond ik niet bij western.

Dat heet op western de Tackroom. [WN-TR] Tack room

Bonnieaw schreef:
County Mill had ik denk ik al gevonden, maar deze zitten heel ver bij mij vandaan als ik me niet vergis. Ik zal de andere ook even bekijken.

De meeste westernzadelpassers zullen een eind uit de buurt zitten. Maar van zowel Country mill als Eurohorse weet ik dat ze aan huis komen passen. Eurohorse rijdt zelfs met een vrachtauto met zadels door heel NL (en een deel van Duitsland).

Bonnieaw schreef:
Wat het inruilen betreft stel ik me niet zo gek veel voor, ik was alleen blij dat ze wel een goede nieuwwaarde hebben, dat ruilt allicht makkelijker in dan een zadel die nieuw 500 euro kost.

In zoverre fout gedacht dat voor hun een zadel ook weer verkoopbaar moet zijn. Kan hij nieuw 3000 euro gekost hebben, maar als er een boom in zit die niet veel gebruikt wordt, of een model wat niet zo gewild is, gaat de inruilprijs gewoon omlaag. Anders kopen zij een zadel wat ze niet meer kwijt kunnen. Overigens een zadel wat nieuw 500 euro heeft gekost ruilt geen enkele zadelpasser in. Een beetje westernzadel begint al bij 1000 ;) Alles in het segment eronder heeft voor een zadelverkoper geen enkele waarde.

Het is wat DD al schrijft een zadel wat in de USA meer waarde zal hebben dan hier. Mss dus ook een overweging waard het op een Amerikaanse FB pagina voor de verkoop te zetten. Dan kon je er nog wel eens meer voor krijgen dan hier in Europa. Of kijk eens of er een Europeese Barrelrace pagina/groep is. Het gros van de westernruiters hier rijd bij voorkeur op een reiner of een allroundzadel. En dat is dus echt wel een punt wat de prijs bepaald.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 18:16

Ik heb per ongeluk de verkeerde link in mijn eerdere post geplaatst, hier ben ik net op gewezen door een aantal gebruikers waarvoor bedankt. De link heb ik net aangepast naar de juiste link.

Dit topic heb ik naar Ervaringen en diensten verplaatst omdat topics waarin paardgerelateerde diensten worden gezocht alleen hier mogen staan.

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 20:56

Vandaag nieuwe foto gemaakt uit een betere hoek, en de onderkant.

Afbeelding

Afbeelding
Hier zie je dat hij wat omhoog komt

Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:01

Het zadel ligt duidelijk op de schouder en zou voor het mooie min. 5 cm naar achteren moeten. De singel ligt nu ook te dicht in de oksel.
Het zadel lijkt geblocked te zijn aan de onderkant (mooie duidelijke bars zichtbaar). Heb je de truc met de lichte doek al geprobeerd ?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:05

Ik kan Christel Meijer aanbevelen van Ropers Ranch. Komt uit Markelo en komt ook in jouw regio.

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 21:07

DubbelDun schreef:
Het zadel ligt duidelijk op de schouder en zou voor het mooie min. 5 cm naar achteren moeten. De singel ligt nu ook te dicht in de oksel.
Het zadel lijkt geblocked te zijn aan de onderkant (mooie duidelijke bars zichtbaar). Heb je de truc met de lichte doek al geprobeerd ?

Dank voor je snelle antwoord!

Komt het zadel niet te ver naar achter als ik hem van de schouder haal?
Ik heb het rijden nog niet geprobeerd, het zadel opleggen geeft nog vrij veel stress (gek paard) en ik wil niks overhaasten. Denk dat ik hem deze week wel ergens aan de longe op zou kunnen doen, maar dat wil ik eigenlijk niet doen als hij niet goed ligt. Er op gaan zitten vind ik helemaal spannend als hij niet goed ligt.

Kan iemand mij trouwens vertellen hoe ik de singel links vastmaak? Zoals hij nu zit hoort hij duidelijk niet :p

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 21:09

TinePine schreef:
Ik kan Christel Meijer aanbevelen van Ropers Ranch. Komt uit Markelo en komt ook in jouw regio.

Ik heb inmiddels contact met iemand, maar wil even wachten tot het zadel stressvrij op en af kan voor ik iemand uitnodig. Dressuurzadel is geen probleem, maar als ik met deze uit de zadelkamer kom dan staat ze te trillen op haar benen :p

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 23:36

Een westernsingel maak je vast door meerdere slagen door de gesp en de ring te doen. 2,3 keer rond. Dan de pin van de gesp erdoor.
Ik begrijp dat je van discipline wilt wisselen en je hebt nog geen verstand van de tack. Is het een idee dat je eerst instructie zoekt? Die kan je ook helpen met je materiaal. De zadelpasser die ik je noemde geeft ook les.

Zelf ben ik ook instructeur in een andere discipline. Onderdeel van mijn werkzaamheden zijn paard en ruiter ook helpen met gedrag/ angsten en wennen aan nieuw materiaal etc. Een goede instructeur kan je daar dus bij helpen. Succes

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 09:39

TinePine schreef:
Een westernsingel maak je vast door meerdere slagen door de gesp en de ring te doen. 2,3 keer rond. Dan de pin van de gesp erdoor.
Ik begrijp dat je van discipline wilt wisselen en je hebt nog geen verstand van de tack. Is het een idee dat je eerst instructie zoekt? Die kan je ook helpen met je materiaal. De zadelpasser die ik je noemde geeft ook les.

Zelf ben ik ook instructeur in een andere discipline. Onderdeel van mijn werkzaamheden zijn paard en ruiter ook helpen met gedrag/ angsten en wennen aan nieuw materiaal etc. Een goede instructeur kan je daar dus bij helpen. Succes

Ik heb net even op haar website gekeken en zal haar ook een berichtje sturen. Ik wil zeker iemand erbij hebben voor ik zelf ga hannesen, dat is de gehele reden van mijn berichtje hier. Echter wil ik het wennen aan het nieuwe zadel echt zelf doen, ik vind het zonde van de betaalde tijd als de zadelpasser niet eens in de buurt komt met het zadel. Gezien ik haar graag even op stal wil zetten, of in elk geval even op de poetsplaats wil laten staan met het zadel wil ik hem wel vast kunnen doen vandaar mijn vraag.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 11:21

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 12:17

Hilary schreef:
Snap je de uitleg van het vastmaken van de singel? Anders is dit wel een goed toelichtend filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=9W7SHbLpSdw

Ik snapte de uitleg denk ik, wilde vanmiddag op stal kijken of ik eruit kwam. Filmpje is top! Nu gaat het zeker lukken!

Mocht het wat beter gaan met het zadel opleggen wil ik haar eigenlijk even aan de longe doen, denken jullie nav de fotos van gister dat ik hem nog een paar cm naar achter kan leggen of ligt hij dan te ver?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 12:21

Hij hóórt iets naar achteren. Maak dan wederom een foto hoe hij dan ligt.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 12:44

Wat DD zegt. Ik ben wel bang, op basis van je eerdere foto's, dat het zadel echt te lang is en dat het dus als je het qua schouder op de goede plek legt, in botsing kan komen met de heup bij buiging. Maar dat moet de praktijk uitwijzen.
M.i. scheelt het wel dat de zit zelf niet heel ver doorloopt naar achteren (maar ik vraag me wel af hoe dan de uiteindelijke drukverdeling is, ik zou hier wel eens een drukmat onder willen zien :j)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 13:02

De drukverdeling zal waarschijnlijk prima zijn, als het zadel zou passen en als er maar een goede westernpad onder ligt, en dat is wel essentieel. Ik denk ook dat gezien de lengte van de rug (of eigenlijk gebrek daaraan) dit zadel te lang is vanwege de square skirts en dat TS een roundskirt zadel nodig heeft want k denk dat de heupen bij beweging, niet alleen bij buiging, tegen de skirts aan botsen.

Als je met dit zadel wilt longeren zonder dat je erop gaat zitten, ook dan is het aan te raden om er een goede westernpad onder te gebruiken. Door de beschermende laag van een westernpad voorkom je dat als het zadel niet goed past, je paard er last van heeft. Kan je paard ook gelijk goed wennen aan het geheel.

Kortom, een beetje oefenen om je paard aan het zadel te laten wennen is prima, maar ga er vooral niet op voordat je weet of het past.

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 00:37

Gister een stukje kunnen longeren met het zadel. Nu hij goed vast kan is het overduidelijk dat hij niet past. Ze had er met longeren zo leek het geen last van maar ik ga er zo niet op. Hij kiept naar voren waardoor hij op de schouder vast ligt en de achterkant omhoog komt.

Ik ga proberen deze te verkopen of in te ruilen, verkopen liever natuurlijk als ik achter een goede vraagprijs kom en hem dan ook nog (al dan niet in het buitenland) verkocht krijg.

Binnenkort komt er iemand uit de buurt langs om ernaar te kijken en zij neemt gelijk wat zadels mee.

Afbeelding

Allemaal bedankt voor de hulp!