Zoektocht naar het juiste bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xMyrth

Zoektocht naar het juiste bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 23:20

Op dit moment rijd ik met een dubbelgebroken watertrens bit op 'mijn' fries.
Het bit hangt op de juiste plaats, niet te hoog en niet te laag.

Echter speelt het paard de hele tijd met zijn tong. Hij is enorm flexibel met zijn tong. Erover, eronder, erover, eronder. Hij lijkt er gewoon mee te spelen.

Het maakt niet uit of ik er op zit, contact heb met mijn handen of dat hij los in de stal staat. Hij blijft met zijn tong op en neer aan het gaan. Vandaag was ik rond aan het neuzen in een ruitersportzaak en vroeg advies over een bit. Ik kreeg letterlijk meteen het antwoord "tonglepel!" maar daar willen we niet meteen aan beginnen. Dit gedoe met zijn bit moet toch ergens vandaan komen? Daar willen we eerst naar kijken. Daarna kwam de tip: neusriem iets lager hangen en strakker doen. Maar ook daar voel ik me niet helemaal goed bij... Hij is kortgeleden helemaal gecheckt, maar in zijn mond is niets mis. Er zijn toen 2 wolfstandjes weggehaald. Het zadel lag niet goed, dus hij krijgt een nieuw zadel. Maar ook zonder zadel blijft hij met zijn tong "spelen".

Hoe denkt bokt hierover? :)

Daphneeeej

Re: Zoektocht naar het juiste bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 08:19

Ik heb ook een paard die onrustig kan zijn met zijn tong. Dubbelgebroken trens accepteerd hij voor geen meter was te onrustig voor hem en hing te veel op de tong. Het eerste bit wat hij accepteerde en rustig mee was, was een Beris soft trens met tongboog. Nu sinds kort loopt hij ook op een enkelgebroken bitje, deze ontziet de tong ook wat en ligt rustiger in de mond.
Paarden die kriebelig zijn met de tong zou ik iig nooit dubbel gebroken vor adviseren.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 08:19

Bitfitter laten langskomen? Er zijn er ook een aantal die enkel advies geven en waarbij je niet meteen hoeft te kopen

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 08:23

Heb bij mijn paard ook lang moeten zoeken naar het juiste bit. Ben uiteindelijk uitgekomen op een Myler bit, dat pakte hij meteen fijn aan. Maar denk dat het ook per paard zal verschillen dus een bitfitter is misschien handig :)

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 08:33

Hoe is de opleiding? Het kan ook een rijtechnische oorzaak gehebben. Een enkelfebroken bit ligt niet rustiger in de mond. Dan moet je al naar een d trens of knevel trens. Deze zijn zacht en liggen stabiel. Je kunt zoeken naar een bit dat de tong ontziet. Je kunt ook proberen een stiller liggend bit in te leggen. Een water trens is erg bewegelijk.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 11:28

We hebben thuis nog een aantal bitten liggen, die ik ook eens rustig zal uitproberen.
Mijn gevoel zegt dat ik af moeten stappen van de watertrens, omdat deze beweeglijker is. Ik moet voor een bit gaan dat rustiger in de mond ligt. Thuis liggen nog een aantal bustrensjes, zowel enkel als dubbelgebroken.

Het bit waar ik nu mee reed is een dubbelgebroken watertrens, met een "staand" plaatje in het midden. Dat geeft meer druk op de tong dan een liggend plaatje.

Het paard is dressuurmatig opgeleid. Het betreft een fries :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:30

Een bustrens zou een goed begin zijn, als je deze toch nog hebt liggen.
Mijn haflinger was ook heel onrustig op een dubbelgebroken bit. Ik rijd nu met een Billy Allen bit. Heel stabiel bit, lijkt ongebroken, maar door een rolletje in het midden kun je wel links en rechts onafhankelijk gebruiken. Hij loopt niet meer zo te spelen en is fijn rustig in de aanleuning. Nu rijd ik wel western, maar ik ken inmiddels ook aardig wat Engelse ruiters die er op zijn overgestapt.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 11:34

Ja we gaan het gewoon eens rustig aan proberen :)
Er loopt een therapeut bij ons op stal die zich richt op de spieren en gewrichten van de paarden. Ook van de paardenmond heeft zij veel verstand. Haar zullen we dan ook laten checken wat zij ervan vind.

Mocht het niet lukken, dan is een bitfitter een heel goed idee! :D

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:51

een kneveltrensje ?
hier is een rubbere stang ook goed ontvangen door paardlief

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 21:50

Even een korte update...

Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik reed eerst met dubbelgebroken watertrens, met staande disc... Dat werkte niet ivm de tong.

Nu rijd ik met een enkelgebroken bustrens. Ik vind het bit redelijk zwaar en het is 16mm dik.
Met rijden blijft paardlief ermee spelen... Het lijkt geen pijn. Op - onder - op - onder - op onder. Vervolgens neemt hij het bit een tijdje goed aan en dan begint het spelen weer. Zijn tong is zoooo flexibel!

Wellicht een holle stang proberen? Of een lichter dubbelgebroken bit met liggende disc?
Ik weet het niet meer :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 09:36

Drie bitten die de mijne prettig vindt:

De Billy allen. Of eventueel het robart bit. Die heeft een bolletje in het midden.

De HH goldbrass bustrens.

En de BR kimblewick. Met een kleine rondboog. Deze is wat pittiger en niet geschikt voor wedstrijd.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 12:02

Mijn paard heeft heel lang een aversie gehad voor gebroken bitten. Hij liep daarom altijd op een beris soft kneveltrens, ongebroken flexibel appelbitje of een dun goudkleurig correctie bitje. Sinds kort loopt hij opeens als een zonnetje op de HH goldbrass bustrens!! Dit had ik echt niet veracht, veel enkel/dubbel gebroken bitten geprobeerd met alleen maar problemen.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 16:06

Ja hier gaat de zoektocht ook gewoon verder... Vanalles proberen!

Ik wil een fijn bitje vinden waarmee ik ook gewoon op wedstrijd kan dalijk :)

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:15

Je zou eens moeten kijken waar je bitten mag proberen, ik heb er toen bij mij in de buurt een paar mee mogen nemen om te proberen welke het beste beviel.
Ben uiteindelijk uitgekomen op de SPRENGER DYNAMIC RS WATERTRENS, Myler ging ook niet slecht maar deze was toch net wat fijner.
Hij is vrij dun maar veel paarden vinden dat fijner dan zo'n mond vol.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:22

Ongebroken (water/bus)trensje proberen. Gebroken bitjes bewegen nogal en voor sommige paarden is dat vervelend ivm niet voorspelbaar.
Hier nu een ongebroken watertrensje met tongboogje (maar die mag niet voor wedstrijden). Juiste hoogte kan erg lastig zijn, hier moet die slechts aan 1 kant een gaatje hoger/lager, beide is teveel. Dan hangt die of tegen de haaktanden of net te hoog in de mondhoek. Goed in de mond kijken en uitproberen. Neusriemen, tonglepels horen niet nodig te zijn om bitklooien te voorkomen en je loopt het risico dat onrust/verzet zich verplaatst naar iets anders en mogelijk voor ruiter en paard veel gevaarlijker gedrag.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 16:29

Ja ik wil inderdaad ongebroken eens proberen... :)
Zowel een flexibele rubberen watertrens, en een ongebroken water en bustrens eventueel ook hol? :)

Meneer lijkt het bit niet per se vervelend te vinden. Met opzadelen pakt hij het bit goed aan, maar hij blijft er gewoon mee flipfloppen :+ Of hij nou werkt of stilstaat.

Ik kan het bit niet slechts aan één kant verhogen omdat het dan scheef gaat hangen aan het hoofdstel.
Dit is namelijk niet recht te hangen omdat het hoofdstel boven geïntegreerd is met alle riempjes.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:31

je zou nog een ongebroken (eventueel met tongboog) bit of een myler kunnen proberen.

Echter weet ik ook een exemplaar staan met een extreem beweegelijke tong. Ook vanalles geprobeerd qua bitten, maar zelfs bitloos speelt die met haar tong. Bij het hooi eten steekt haar tong zelfs buiten. Bij situaties waarbij ze opgewonden geraakt (galop in groepen) opteerde we toch altijd voor een rubberen tonglepel.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 16:34

Ja we hebben hier ook een tonglepel liggen, maar dat vond hij écht niet fijn :')
Ben er zelf ook geen voorstander van... Eerst zo zoeken naar oplossingen.

Maar wellicht is ons 'exemplaar' wat minder extreem dan die waar jij het over hebt.
Hij floepert gewoon met zn tong bij het bit. Verder zie ik die tong niet zo heeeeel vaak :+

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 17:14

Toen ik net begon met het rijden van mijn bijrijdpaard werd hij met een enkelgebroken trens gereden. Ik vond dat hij daarmee flink tegen de hand was. Hij kauwde ook heel veel op het bit.

Ik had nog een dubbelgebroken bustrens liggen en daarmee zocht hij gelijk mijn hand op. Hij werd ook met kauwen veel rustiger.

Om te proberen heb ik nog een keer een Myler watertrens geprobeerd maar daar liep hij voor geen ene meter op.

Blijft toch heel verschillend per paard. Mijn ervaring is wel altijd geweest bij de paarden die ik gereden dat ze gelijk anders of niet reageren op een bit. Hierdoor kan ik er snel achter komen welk bit ik wil gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 17:22

Mijn ervaring is dat mondproblemen meestal niet aan een verkeerd bit te wijten zijn maar dat het toch vaak een rijkunstig probleem is. De paarden die ik rijd doen het op alle bitten prima. Of het een enkel of dubbelgebroken bit is maar ze niet uit. Ook het verschil tussen een watertrens of een bustrens maakt ze niets uit. Een paard dat ik rijd is erg gevoelig in haar mond en wil haar tong wel eens uitsteken. Dat doet hij ook alleen maar als de aanleuning niet voor elkaar is en de rechterkant niet fijn wil aannemen. Ik zorg er dan voor dat ik zelf een lichte druk op rechts houd en dan blijft de tong er wel in aan de linkerkant. Maar gelukkig is de aanleuning vaak wel fijn en blijft de tong keurig binnen.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 18:03

_Rataplan, ik ben het deels zeker met je eens! We kunnen als ruiter vanalles de schuld geven, het zadel, het bit etc. maar er zijn natuurlijk ook veel gevallen waar een paard meer last heeft van de ruiter dan van zijn tuig.
In mijn geval is het echter duidelijk dat dit niet het juiste bit voor het paard is. Zowel erop als ernaast blijft hij met het bit en zijn tong spelen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 18:11

Heb je een foto waarop te zien is hoe hoog of laag je het bit hebt zitten? En met wat voor neusriem rijdt je?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 18:15

Heb je het bit niet te laag hangen.
Zeker bij een jong dier kan hij beter net iets te hoog hangen dan niet iets te laag.

Ik zou zeker nog eens een ongebroken trens proberen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 18:20

bruintje123 schreef:
Heb je het bit niet te laag hangen.
Zeker bij een jong dier kan hij beter net iets te hoog hangen dan niet iets te laag.

Ik zou zeker nog eens een ongebroken trens proberen.

Dat vroeg ik me ook af, merk bij mijn pony dat zodra ik het bit ook maar iets te laag heb hij veel meer gaat klieren ermee dan wanneer het wat hoger hangt. Ookal hangt het voor mijn gevoel dan haast te hoog, hij is er wel rustiger mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 18:22

Daarom vroeg ik ook om een foto. Het bit niet te laag hangen en zorg dat je op beide teugels wat lichte druk houdt met rijden.
@Bruintje, ik zou zeker geen ongebroken trens aanraden maar eerder een dubbelgebroken bustrens.