Welk bitloos hoofdstel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MissNikkie

Welk bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 12:35

Ik wil heel graag met mijn fjordje bitloos gaan rijden aangezien zij door het bit steeds wondjes krijgt in haar mondhoeken. (We hebben al allerlei soorten bitten geprobeerd en accesoires). Nu wil ik daarom bitloos gaan rijden maar het probleem is dat ze vreselijk eigenwijs is. Niet met bokken, stijgeren etc. maar als ik links wil en zij rechts. IK weet echt wel van aanpakken en ben echt niet bang om een hardere schop te geven of een tik maar ze blijft het maar doen. Wat voor bitloos hoofdstek raden jullie aan of hebben jullie een andere oplossing?

Ik heb de fjord nu al 3 jaar :P

Mariett
Blogger

Re: Welk bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:37

Les nemen! Fjordje weer even 'zacht' maken. Ik raad daarvoor altijd Equixantos aan. Daar verkopen ze ook bitloze hoofdstellen, je kan je door haar laten informeren :)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:50

lovexhorsess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:59

een uitloos hoofdstel met scharen misschien? werkt volgens mij iets scherper in. Daarbij natuurlijk goed oefenen met sturen!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 17:43

Ik heb een kaakgekruiste merkloze van 35 euro. Incl. volledig lederen teugel. Topkwaliteit voor dat geld, en gaat bij mij al 10 maanden mee.
Verder klinkt het of je paard de baas is en niet jij. Grondwerk zal daar in mijn ogen niets aan veranderen, je moet zelf goed leren doorpakken en op het juiste moment belonen. Ik zou dus les nemen.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 20:33

Goed uitgevoerd (dus met les!) grondwerk zal daar zeker in kunnen helpen. Dat is niet alleen maar een beetje leiden namelijk: het is grondwérk. Dus dubbele lange lijnen, enkele lange lijnen etc hoort daar allemaal bij.
Maar doe dat wel alsjeblieft met les, anders werkt het waarschijnlijk alleen maar averechts!

hoiHORSES

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 20:39

Ik heb voor de fjorden ook een bitlooshoofdstel van de divoza. Het is kaakgekruist. Die van mij reageren zonder bit hetzelfde als met bit maar dat is natuurlijk bij elk paard anders. Bitloos moet je juist heel losjes rijden, dus losse teugel enz. Het rijd wel anders dan met bit. Als je echt een goedgoed hoofdstel wilt zou ik een rambo micklem nemen ook omdat je paardje nog jong is. En je kan in dit hoofdstel ook een bit doen als je dat zou willen. Ligt aan wat je prijsklasse is...

Succes met zoeken :)

Emmaline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 11:32

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 12:33

Rambo micklem multi

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 12:42

Kingekruist hoofdstel van F.R.A met release system.

Sequinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 13:32

Heb je les? Een kundige instructrice zou je vast en zeker kunnen helpen!

Voor bitloos zou ik een side pull aanraden, de eerder genoemde micklem multi is heel handig als je wilt afwisselen met het bit.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 14:02

Ik heb voor mijn Haflinger de sidepull van RuiterHart:
Afbeelding

Ik vind het een fijn hoofdstel voor een leuke prijs. Ik heb er zelf nog wel een hoofdstel met bit naast. Wat dat betreft is de Rambo Micklem Multi makkelijker, want daarbij kun je zelf kiezen of je hem met bit of bitloos gebruikt. Mocht je toch weer met bit willen rijden, dan hoef je daarvoor geen nieuw/ander hoofdstel te hebben. Daar hangt alleen wel een flink prijskaartje aan.