Ligt een Myler met sleuf stabieler?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ligt een Myler met sleuf stabieler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 08:16

Ik heb een Myler level 2 zonder sleuven, mijn merrie loopt hier zeker niet slecht op. Ik vraag mij echter af of een Myler met sleuven nu ook nog wat toevoegd qua stabielere ligging. Of maakt dat verder niet uit vergeleken met ééntje zonder sleuf.
Ik denk van wel, maar hoor liever diegenen welke hier ervaring mee hebben :-)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 08:27

De sleuven zijn bedoeld om een (lichte) hefboomwerking te kunnen creëren, wanneer je daar de bakstukken (boven) en teugels (onder) aan vast maakt. Je kunt ook er voor kiezen om alleen de bakstukken vast te maken aan de sleuven en de teugels gewoon om de ring dan is het hefboomeffect minder sterk. En je kunt er natuurlijk voor kiezen om de sleufjes helemaal niet te gebruiken.
Maar het lijkt me niet dat de aanwezigheid van die sleufjes iets toevoegd aan de ligging van het bit. Die zitten er alleen voor de hefboom-optie.

Mizora

Re: Ligt een Myler met sleuf stabieler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 11:36

De sleuven laten het bit inderdaad stabieler liggen. Als je de teugels niet in een sleuf doet maar de bakstukken wel is de hefboomwerking verwaarloosbaar (1.1×) tot zelfs afwezig afhankelijk van de hoofdpositie.

Of het voor jouw paard fijner is is niet in te schatten.

Anoniem

Re: Ligt een Myler met sleuf stabieler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 16:20

Dat zou dan ook de bedoeling idd zijn. Alleen bakstukken in de sleuf en de teugels gewoon aan de ringen. Qua hefboomwerking lijkt mij dat nauwelijks noembaar. Ik ben verder positief ovef het bit, maar vind de ringen wat losjes. Als ik de bakstukken strakker zet zit het bit te hoog.
Vandaar de overweging met sleuf te nemen, ik kan nu nog ruilen tenminste :-)