Volwassenen op pony welk zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LazyZorro

Volwassenen op pony welk zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 21:08

Na lang niet meer gereden maar wel veel met ponies gewerkt te hebben komt er nu een pony van 1.40 van 9jaar bij ons wonen. Nu vraag ik om advies bij het zoeken van een zadel:
wensen
tweede hands verkrijgbaar
comfortabele diepe zit
zo licht mogelijk (?) het blijft en pony, ik wil hem zo min mogelijk belasten
voor recreatief rijden

Ik ben 1.63 en weeg circa 57kg
en hier onder de pony
zo inschattend hoeveel inch zadel raden jullie aan en welk type?
alvast erg bedankt!!

Afbeelding

ElSea

Re: Volwassenen op pony welk zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:25

Ik raad je aan een goede zadelmaker te laten komen, ipv mensen via een foto maar zo zo wat te laten schatten...

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:33

Inderdaad een zadelmaker laten komen. De Inch zegt iets over de zittingmaat, en niet persee over de boom van het zadel. Het is dus van belang dat daar goed naar gekeken word. Dan kan de zadelmaker ook gelijk het aantal inch adviseren.
Je hebt ook zadelmakers met tweedehands zadels die komen passen, dus misschien is dat een oplossing voor je.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:34

Ik heb voor mijn 'paard' van 1m43 een wintec pro endurance in 16.5inch
ik zou ook aanraden om een zadelpasser te laten komen, een goed zadel is het begin!

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:39

Een barefoot! Of een ander boomloos zadel. En met boomloos bedoel ikndus niet zo'n lap stof met beugelriemen er aan voor nog geen 200 euro nieuw, maar een degelijk zadel. Voordelen zijn dat het op (bijna) alle paarden past, het (meestal) ligte zadels zijn en ze er in veel uitvoeringen zijn! Als je een degelijke kwaliteit zadel met een goede pad met inlagen gebruikt wordt de druk goed verdeeld en heb je een heerlijk zadel voor jou en je paard. :)

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:52

Ik heb zelf een 16" prestige dressuur zadel aan laten meten voor mijn C. En de andere C heeft een stubben Juventus met verkorte keilkussens (17").

Maar idd laat er een zadelmaker bij komen :).

LazyZorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 21:55

Even vergeten te vermelden dat ik in het buitenland woon. En wel zo een land zonder aanhuis komende zadelmakers.......

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 22:00

Ik heb voor mijn D pony een stubben springzadel 17 inch en een kentaur dressuurzadel 17 inch. Ik ben 162 en mijn pony is 1,45 met een vrij korte rug. Deze zadels hebben korte kussens

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 22:01

Ik heb voor mijn pony van 1.40m met korte rug een 17 inch Massimo Dressuur II :)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 22:12

LazyZorro schreef:
Even vergeten te vermelden dat ik in het buitenland woon. En wel zo een land zonder aanhuis komende zadelmakers.......

Dan wordt het vrijwel onmogelijk om een echt goed passend zadel te hebben. De zadelmaker heeft er echt meer kijk op dan alle bokkers in dit topic samen (als je een goede hebt). Ik ben niet snel voor boomloos, maar in deze situatie lijkt me dat helemaal geen gek idee, als je je daar een beetje in verdiept kan je volgens mij niet heel veel verkeerd doen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 22:19

In dat geval zou ik voor een boomlooszadel van een goed merk gaan. Het is eigenlijk onmogelijk om zonder gedegen opleiding een boomzadel te vinden dat past op de pony.

Bij een boomlooszadel is de paskans veel groter. Doordat de druk over een minder groot stuk verdeeld wordt (eigenlijk alleen verdeling onder de ruiter zelf en bijna niet daarbuiten) is de drukverdeling ook eerder acceptabel en zit je niet snel met een te lang zadel (die kans is bij een pony nog groter als bij een paard).

Door het boomloos zal het zadel ook met het paard meeveranderen. De pommel (boogje aan de voorkant van het zadel) is zelf aan te passen op de juiste maat. Daarmee kom je met foto's wel een heel eind in het vragen van advies bij gebrek aan beter.

LazyZorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 09:08

dank jullie wel, hier kan ik iets mee, ga me dus verdiepen in boomloze zadels!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 19:34

Een thorowgood cob met verwisselbare boom zou een optie kunnen zijn. Ik zou niet gaan voor een diepe zit, met een vlakkere zit kan je makkelijker je zit kwijt op een kleiner paard.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 15:15

Ik heb regelmatig pony's gezien. Prestige kan, maar de wrongen kunnen dwingend zijn. Vooral Engelse zadels vallen mooi kort? Zoek een wat vlakker opgebouwd zadel eventueel. Dan kan je wat korter en er toch passend op. Mbt boomloos zie ik regelmatig bredere rassen met een flinke drukplek van de pommel. Het geniet niet mijn voorkeur.

En om welk buitenland gaat het? :D nieuwsgierig. Ik ken veel zadelmakers, mss 1 bij jou in de buurt wel.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:00

Ik zou ook zeggen kijk eens naar thorrowgood.
Veel verschillende soorten pasvormen en redelijk aan te passen.

Enige waarschuwing, zorg dat de zitmaat JOUW past. Liever een iets te lang zadel op je pony waar jij mooi in zit en de druk gelijkmatig verdeeld; dan is er amper druk op de achterkant van het zadel, dan een zadel wat heel kort is en jij vervolgens teveel in de lepel zit, dan gaat het zadel achterover hellen en drukt er dus juist veel gewicht op een plek waar het niet moet zitten en pony het niet kan hebben

christel0908

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:12

17 inch wintec, kun je zelf nog aanpassen

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:15

Mocht je voor boomloos willen gaan: ik ben tevreden met een Startrekk (de Western Comfort in mijn geval) die zijn kort genoeg voor korte ruggetjes en met een verstelbaar voorboogje te bestellen.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:33

thorowgood cob zadel aangezien ze wel breed lijkt

LazyZorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-16 10:23

Gok genomen en een tweedehands Podium Westernzadel gekocht voor een schappelijke prijs, als t niks is verkoop ik het weer.