Ander bidje, maar wat ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Deymarke

Ander bidje, maar wat ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 11:09

Hoi ik heb even een vraagje ik rijd met een dubbel gebroken D-trensje. Maar ze is nogal sterk en hangt graag op het bid en ik heb een pessoa geprobeert en ze loopt super hier mee ook heel licht in de hand. Maar ik vind dat presies toch wat zwaar dus is een tussen bidje dat net iets minder sterk is dan pessoa maar wel iets harder dan mij dubbel gebroken D-trens ?
Alvast bedankt :)

Eva

Re: Ander bidje, maar wat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 11:11

Neem goed les en los dit probleem rijtechnisch op. Niet met een scherp bit

Deymarke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 11:15

Als je de afstaming wist dan mag ik al heel blij zijn da ik dit paard met een dubbel gebroken d-trensje kan rijden de rest van mijn paarden loopt alemaal perfect op een gwn enkel gebroken bidje

Dany94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 11:17

Heeft weinig tot niks met afstammeling te maken, puur rij-technisch. Ja dat sommige paarden wat enthousiaster zijn dan de andere dat kan. Maar ook dan is het vaak rij-technisch op te lossen. Wil je dit bit voor dressuur gebruiken ?

Deymarke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 11:23

Jha ik blijf mij d-trens houden. maar ik wilde gwn even een iets sterker bid om haar wat beter in de hand te hebben en dn trug af te bouwen naar mijn dtrens

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 11:27

Als ze hangt op het bit met een t, dan hangt ze op jouw hand. Oplossing: been erbij, en hand naar voren. Dan heeft ze niks om op te hangen en zal ze leren dat ze zichzelf moet dragen. Dit is wel een proces en kost kracht (van het paard!), dus dat heeft tijd nodig, Als je die tijd er niet in wilt stoppen en een kortetermijnoplossing makkelijk vindt, koop dan vooral een scherp bit.

:n

Wat zegt je trainer hiervan?

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 11:31

Is ze onrustig met haar hoofd? In de zin van dat het dubbelgebroken bit misschien niet stabiel genoeg ligt? Is de pessoa wel enkelgebroken of ongebroken? Dan zou je kunnen proberen of een enkel of ongebroken bit zorgt voor een betere/stillere aanleuning? :) Je moet even uitproberen welk bit fijn ligt in de mond van jouw paard. Daar bestaan tegenwoordig zelfs bit-fitters voor. Die kijken naar de ruimte en pasvorm in de mond. Jij voelt dan zelf aan of je paard fijn reageert wanneer er druk staat op het gehemelte of juist op de tong.

Indien je alleen een scherper bit wilt omdat het gewicht te zwaar wordt in je hand ga ik mee met de bovenstaande reactie van Rije. :j

Deymarke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 11:33

Jha dat doe ik elke training en super veel vooruit rijden en schakelingen en idd bij elke stap dat ze zich zelf niet draag laat ik de teugel los en zet ik haar vooruit. Maar ze kan heel belachelijk uit de hoek komen en dus gwn ineens doen alsof ze schrikt en er vandoor gaan en dan hebk niks meer te zegen om haar te stopen want het probleem van het bid licht niet in het rijden maar hier in dus .

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 11:36

Van een ander bit met een t! gaat ze niet minder schrikken of ervandoor gaan.

Dan moet je kijken waarom ze nog tijd heeft om met haar gedachten ergens anders te zijn dan bij jou.

Deymarke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 11:38

Uiteindelijk is mijn dubbel gebroken perfect ze is stil met haar hoofd en dergelijke ze neemt het ook goed aan want rij haar der al vanaf de eerst dag mee maar door dat schriken en weg krossen hebk niets te zegen dus kan ik haar niet echt op haar plaats zeten door haar tegen te houden om dta ze te stek is en ik ben der tegen dat ik moet gaan sleuren of met sporen rijden of slaan met een zweep ofnoem zo maar op voor haar te strafzn ik wil gen een iets scherper bid zo dat ik haar gwn kan tegen houden en haar hoofd laag kan houden zo dat ze de kans niet krijgt om te gaan lopen

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 11:40

Dat lukt je niet met een bit, welk bit dan ook. Een paard dat wegspringt, springt weg. Ook met scherper bit. Je moet dus een stap eerder in het proces gaan kijken waarom ze weg springt. En dát ga je oplossen. Met je dubbelgebroken bitje.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 11:41

Paard gaat het sowieso van je winnen als je het op kracht aan gaat laten komen.
Verder een tip. Lees je post even door voor je hem plaats. Is best lastig lezen op deze manier. Punten en hoofdletters zullen al een heel verschil maken.
Als je een ander bit wil kan je misschien een bitfitter laten komen. Kan je meerdere bitten uitproberen zonder dat je ze moet kopen en er achter komen dat het toch niet bij je paard past. Als je op een pensionstalling staat kan je misschien aan je stalgenoten vragen of je hun bit eens kan lenen als de maat klopt met die van jouw.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 11:42

Bit is met een T. Ik ga verder met voorgaande reacties mee dat een scherper bit je hier niet mee gaat helpen.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 11:42

Jeetje mina, het is een biT geen biD.
Daarbij moet je kijken waar het gedrag vandaan komt, en niet het paard met pijn gaan dwingen wat jij wilt doen. Overigens slaat het helemaal nergens op dat de afstamming voor een scherper bit zou vragen, sorry. Het klinkt mij alsof jij baat zou hebben bij goede begeleiding, en eventueel een bitfitter, want wat eight zegt kan kloppen. Sommige paarden reageren minder goed op gerommel in hun mond en hebben liever een ongebroken bit.

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 11:43

Aub... bit met een T en geen MSN taal.
Het leest heel erg vervelend! ;)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 11:48

Misschien helpt bidden :-)

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 12:00

Kendra schreef:
Misschien helpt bidden :-)

Haha, dacht ik ook..
even een onze vader en drie weesgegroetjes en dan hopen dat ze er niet meer van door gaat!
Laatst bijgewerkt door dovish op 02-09-16 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 12:00

bitdiscussies op bokt gaan altijd zo.

Maar als je merkt dat het paard niet goed loopt op een dubbelgebroken mondstuk is dat niet heel verwonderlijk. Veel paarden gaan daar tegenin. Dubbelgebroken mondstukken zijn 'scherper' dan enkel of niet gebroken. Dat uit te proberen is best heel nuttig.

Een hefboom is ook niet alleen maar puur een kwestie van scherpte. Het bit werkt dan ook op een andere manier.

Het is natuurlijk daarom dat 'neem les' direct wordt geroepen, omdat de manier van parade geven en de timing en manier van nageven zeer sterk op de reactie van het paard invloed hebben en als je het systeem aanpast moet je dat ook wel begrijpen.

Een dubbelgebroken bitje is niet heel 'onscherp' itt wat vaak wordt aangenomen. Veel paarden gaan er tegenin.

probeer een mullonmouth bijvoorbeeld.
een pessoa is heel grof geschut en echt verfijnen gaat daar nauwelijks mee, dan veel liever een stang.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 12:04

Airnt schreef:
(...) dan veel liever een stang.

Als je daarmee een ongebroken trens bedoelt? Ja. Een stang heeft een hefboomwerking en zou ik TS niet aanraden.

Dat verschil is in de paardenwereld nog steeds niet echt doorgedrongen helaas. Zelfs grote paardenwinkels verkopen ongebroken bitten onder de noemer 'stang'. Toch jammer.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 12:18

Niet ieder paard loopt fijn op een dubbelgebroken trensje en les verandert daar weinig aan, maar pessoa is niet waar ik direct naar zou grijpen. Probeer inderdaad eens een ongebroken/enkelgebroken bitje, wat dikker/dunner of misschien een bus of watertrens ipv de d-trens. En kijk even naar je neusriem. Rij je met sperriem, haal die er eens af, maar het kan ook andersom: sommige paarden vinden een hoofdstel zonder neusriem erg vervelend omdat het te veel klappert.

Verder niet te veel gelegenheid geven om te hangen. Wendingen rijden om je paard bij de les te houden en lekker afwisselen tussen hoger/lager instellen, regelmatig langer teugeltje (terwijl je gewoon doorrijdt natuurlijk!).

En trek je niet te veel aan van mensen die roepen dat je slecht les hebt als je paard het niet doet. Sommige dingen zijn nu eenmaal niet zo makkelijk opgelost. Het feit dat je hier je vraag stelt geeft aan dat je er over nadenkt en dat is altijd een goede zaak!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 12:25

Als ik jou was zou ik een instructeur/trice met verstand van biTfitting uitnodigen om te kijken hoe je het kan oplossen. Waar jij last van hebt is een aanleuningsprobleem. Dat kan voortkomen uit rijtechnische problemen, gebrek aan kracht bij het paard, gebitproblemen en/of een bit dat niet zo fijn past in de mond.

Overigens is elk paard te rijden op een bit zonder hefboomwerking, mits je daar gericht op wil trainen. En ja de ene is sensibeler en explosiever dan de ander, maar op termijn werkt krachtige bitten daar averrechts bij.

Dino_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 19:39

Ik weet niet hoe je denkt over bitloos rijden, maar ik zou je willen aanraden om bijvoorbeeld eens te kijken naar de youtube video's van Clinton Anderson (DU Horsemanship). Ik ben het niet eens met alles wat hij doet, maar zijn manier van het 'flexen' met een touwhalster om helpt zeer zeker tegen paarden die zwaar zijn in de hand. Ik heb dit samen met een vriendin bij haar paard gedaan voor een aantal weken en nu is dat paard heeeel licht in de hand. Met en zonder bit.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 19:51

Deymarke schreef:
Uiteindelijk is mijn dubbel gebroken perfect ze is stil met haar hoofd en dergelijke ze neemt het ook goed aan want rij haar der al vanaf de eerst dag mee maar door dat schriken en weg krossen hebk niets te zegen dus kan ik haar niet echt op haar plaats zeten door haar tegen te houden om dta ze te stek is en ik ben der tegen dat ik moet gaan sleuren of met sporen rijden of slaan met een zweep ofnoem zo maar op voor haar te strafzn ik wil gen een iets scherper bid zo dat ik haar gwn kan tegen houden en haar hoofd laag kan houden zo dat ze de kans niet krijgt om te gaan lopen

Mijn advies is om te kijken waar het wegspringen en 'crossen' vandaan komt. Rent ze weg voor lichamelijk ongemak? Misschien een pijnlijke plek onder het zadel, zit het vel dubbel tussen de singel, is er sprake van een pijnlijke rug, is er sprake van pijnlijke gewrichten in de benen/heup/schouder/nek, geen pijnlijke lagen, geen pijnlijke haken in de mond? Allemaal vragen die eerst uitgesloten moeten worden. Daarna is het een kwestie van rijtechnisch het probleem oplossen, niet bittechnisch. Een goede ruiter heeft al die hulpmiddelen niet nodig en zou zelfs bitloos een paard prima kunnen rijden. Verder is geduld een codewoord. Er wordt al snel overvraagd en dat kan ook frustrerend werken. Stoppen als het goed gaat!

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 21:30

Je kan een bitfitter laten komen. Waarschijnlijk vind je paard het bit niet fijn en is er een vriendelijkere oplossing dan een scherper bit.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 21:35

Rije schreef:
Airnt schreef:
(...) dan veel liever een stang.

Als je daarmee een ongebroken trens bedoelt? Ja. Een stang heeft een hefboomwerking en zou ik TS niet aanraden.

Dat verschil is in de paardenwereld nog steeds niet echt doorgedrongen helaas. Zelfs grote paardenwinkels verkopen ongebroken bitten onder de noemer 'stang'. Toch jammer.

Ik rij ook met een ongebroken bit en meerdere mensen zeggen dan 'oh je bedoelt een stang?' Nee, een ongebroken bit. Zo mateloos irritant. Mijn paard blijft daarmee stiller in de aanleuning dan met dubbelgebroken. Ik heb wel een ongebroken watertrens, geen d trens.