Sprenger vs. Neue Schule

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

R_Alexanderr

Sprenger vs. Neue Schule

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 21:45

Hallo allemaal,

Ik ben altijd erg trouw geweest aan Sprenger bitten en dat is ook waar al mijn paarden op lopen, maar nu ik een nieuwe stang en trens wil/moet kopen voor mijn merrie, hebben veel mensen ook aangeraden om naar Neue Schule te kijken.

Vele zeggen dat ze "hetzelfde" zijn in kwaliteit van het metaal alleen zijn de prijsklassen erg verschillend. Voor een stang en trens ben ik al gauw €380 kwijt terwijl ik met NS €210 kwijt ben. Nu is het verschil van €170 niet al te veel als het om de mond van mijn paard gaat, maar ik wil wel weten of ik er een reden is om die extra €170 uit te geven als ze inderdaad hetzelfde zijn van kwaliteit. Ik snap dat de vormen enzo anders zijn en daar kijk ik tegen die tijd wel naar, maar mijn vraag nu is wat is het verschil in kwaliteit van de bitten en metalen tussen Sprenger en Neue Schule? Waar zouden jullie persoonlijk voor kiezen?

Groetjes,
Ferrero

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 15:12

Ik heb geen ervaring met Sprenger, en ook niet met S&T , maar rij mijn paard nu een half jaartje met een Neue Schule (starter) bit. En moet zeggen dat ik er super tevreden over ben. Ze neemt het bit veel beter aan, is fijner en stabieler in de aanleuning en makkelijker nagefelijker geworden.
Laatst bijgewerkt door ninne1 op 01-09-16 15:28, in het totaal 2 keer bewerkt

vraagteken

Re: Sprenger vs. Neue Schule

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 15:19

Waarom "moet" je een S&T?

Sewri

Re: Sprenger vs. Neue Schule

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 15:52

Het materiaal waarvan NS is degelijk anders dan dat van Sprenger(ben de naam ervan vergeten). Het materiaal van NS neemt binnen 30 seconden zijn omgevingstemperatuur aan, waardoor veel paarden het bit makkelijker aannemen. Mijn paard bijvoorbeeld nam in de winter zijn eerste S&T niet meer aan, ik kreeg hem gewoon met geen mogelijkheid in(achteraf gezien omdat het een koud bit was), maar heb met mijn NS S&T nog nooit problemen gehad. Van de 3 paarden die ik zelf over een langere periode met S&T heb gereden lopen, voor mij persoonlijk, beter met een NS dan ander merk bit(zelfde vorm bit etc. alleen een wisselend bit materiaal). Het andere paard dat ik rijd begon ik op een eenvoudig dubbel gebroken watertrens. Sinds ik hem rijd met een NS dubbel gebroken watertrens is hij een heel stuk stabieler geworden in de aanleuning en oogt ook "rustiger" als hij alleen al stilstaat met geen enkele teugeldruk:)

Maar dit is mijn ervaring, die kan natuurlijk voor iedereen anders zijn en per paard uiteraard ook!