Waarom een myler bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

florence123

Waarom een myler bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 12:42

Dag bokkertjes

mijn paard kan tijdens het rijden soms hevig knabbelen (niet knarsen) op het bit en toont soms zijn tanden. Hij doet dit al zolang ik hem heb, maar nu proberen we meer naar de verzameling toe te rijden en dan begint hij toch wat onrustiger te zijn met het bit. Hij blijft dus wel mooi in zijn houding maar door zijn hevig geknabbel wordt het contact toch wat verstoord.
Kunnen jullie mij zeggen ofdat een myler bit een goede oplossing zou zijn? Aangezien dit toch wat dunner is en dit hem meer plaats geeft in de mond?
Het paard wordt overigens regelmatig nagekeken door osteopaat en tandarts en ik rijd hem met een rambo micklem hoofdstel. Nu gebruik ik een gewoon dubbelgebroken watertrensje. Vroeger had ik er een dikker bitje in van Sprenger maar toen ging zijn mond nog meer open en toonde hij zijn tanden nog meer.

Angela

Re: Waarom een myler bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:46

Het zou kunnen. De Myler is door de vorm ook stiller als een watertrens. Die kan meer rammelen. Daarnaast is hij inderdaad ook dunner, wat veel paarden fijner vinden, zeker bij een fijne ruiterhand. Zelf zou ik het zeker het proberen waard vinden. Als je er 2e hands 1 kunt vinden weet je bijna zeker dat je er ook weer voor terug krijgt wat je er voor betaald. Het proberen hoeft dan ook niet duur te zijn. En daarnaast zijn er ook (vroeger iig) myler verkopers die een probeer service hebben.

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:00

Bij mijn paard was het hetzelfde verhaal. Ik heb heel veel bitjes geprobeerd (appelbitje, ongebroken bit, dubbelgebroken, bustrens, watertrens, enkelgebroken etc). Het bleef telkens hetzelfde. De tandarts gaf aan dat mijn paard ook weinig ruimte had in zijn mond en niet zo goed tegen druk op de tong kon. Een myler level 2 is voor ons een wereld van verschil. Met het indoen knabbelt hij nog wat, maar daarna is het eigenlijk afgelopen. Je kan een mylerbit bestellen, en bij de (meeste) leveranciers kan je de bitten 2 weken tot een maand uitproberen. Als het niet bevalt, hoef je alleen 10% te betalen voor het opnieuw polijsten.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 13:46

Oke bedankt! Als ik me niet vergis heb je een myler type 1 met losse ringen en met vaste ringen?
Type 2 is er enkel met vaste ringen? Welke raden jullie me aan?

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 20:34

florence123 schreef:
Oke bedankt! Als ik me niet vergis heb je een myler type 1 met losse ringen en met vaste ringen?
Type 2 is er enkel met vaste ringen? Welke raden jullie me aan?

Ik zou met vaste ringen proberen(bustrens of D-trens). Met losse ringen beweegt het bit over het algemeen meer in de mond, wat jouw paard niet fijn lijkt te vinden. Hoe ver is je paard in opleiding?
Als ik jouw verhaal lees (verzameling etc) zou ik aanraden om een level 2 te proberen. Level 1 is officieel bedoeld voor paarden die nog niet zo lang onder het zadel zijn. Ik heb voor level 2 gekozen. Deze geeft minder druk op de tong, en heeft tongvrijheid. Veel paarden die onrustig zijn met het bit vinden dat stukje tongvrijheid fijn.

Bij dit alles blijft natuurlijk; het is wat jouw paard het meest prettig vindt! Het kan ook dat deze voorkeur geeft aan level 1.
Hier kun je meer lezen over de levels;
http://www.paardenschuur.nl/webwinkel-t ... er-bitten/

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 20:41

Ik ga eens kijken voor een level 2 met vaste ringen inderdaad. Mijn paard loopt momenteel M1 dressuur en L springen en eventing.

Ik zie dat je nu ook een level 2-3 hebt, vraag me af wanneer je dat dan moet nemen.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 20:45

ik heb een paar jaar geleden een myler bit gekocht voor mijn paard. ( advies gevraagd aan de verkoper welk bit geschikt zou zijn voor mijn paard n.a.v. mijn verhaal). maar mijn paard liep er totaal niet fijn mee. heel onrustig en niet meer goed luisteren. voor mij dus deze niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:07

Ik rij met een baucher die geïnspireerd is op een myler mondstuk.

De mijne was ook altijd aan het klooien, vastpakken, spelen, noem maar op. Dit bit ligt stil en beide helften scharnieren afzonderlijk. Dus als ik links mijn hand 5cm hoger hou, dan zal enkel links meer "hefboom" vertonen en rechts blijft neutraal. Door de iets hogere zijkanten schuift het ook minder. Ik combineer het met een lage neusriem die redelijk los zit. Je kan het alleen niet gebruiken bij een rambo micklem ivm de "hefboom" maar een gewone trens zou wel moeten lukken.

Een baucher en dit type mondstuk zijn normaal FEI-toegelaten, dus ik ga er van uit dat de combi ook toegelaten is. Heb er in ieder geval nog nooit een opmerking over gehad, noch bij VLP, noch bij LRV.

Edit: nieuwe poging foto toevoegen

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 12:51

florence123 schreef:
Ik ga eens kijken voor een level 2 met vaste ringen inderdaad. Mijn paard loopt momenteel M1 dressuur en L springen en eventing.

Ik zie dat je nu ook een level 2-3 hebt, vraag me af wanneer je dat dan moet nemen.

Level 1 heeft het minste tongvrijheid, level 3 het meeste. Hoe minder tongvrijheid hoe meer het bit inwerkt op de lagen. Het ligt dus maar helemaal aan wat jouw paard prettiger vindt.

Ik heb zowel een level 1 als een level 2 voor mijn paard. Maakt bij hem geen enkel verschil. De reden dat ik voor hem een myler gebruik is dat het mondstuk dunner is en stiller ligt. Hij wordt heel onrustig op een "gewoon" dubbelgebroken mondstuk (en voor enkelgebroken heeft hij geen plek en met een ongebroken bit kan hij niet goed slikken).

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 13:04

Ik heb een level 2 voor mijn pony. Je kan de paardenschuur even bellen, dan krijg je het beste advies. Bit mag daar ook 2 weken getest worden

Sleuven zijn niet toegestaan bij de knhs

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:15

Ik heb bij de paardenschuur een myler level 2 bit gekocht. Het is een wereld van verschil. Hij is veel rustiger met zijn hoofd en beter in de aanleuning.