[WN] western boots voor tinker?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tinkertjhuh

western boots voor tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 23:24

Hallo,

Ik heb zojuist een tinker gekocht.
En nu wil ik haar omscholen naar western. Met daarbij ook het behorende tack.

We gaan binnenkort naar een zadelpasser. Maar ik wil alvast een gave pad en boots kopen.
Maar welke maat moet ik dan hebben? Met die korte dikke beentjes vol haar?

Ze is 1 46. En heeft best volle sokken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:20

Waarom wil je een tinker beenbescherming omdoen? Die hebben ze al van nature immers. Verder past het bijna niet en zorgt het alleen maar voor irritatie en oververhitting.

Zonder zadel zou ik nog geen pad kopen, immers je weet niet welke maat je zadel gaat hebben.

Voor jezelf kan je al wel flink aan het inslaan, al gave laarzen en een fijne broek gekocht??

tinkertjhuhh

Re: western boots voor tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 15:42

Ik heb voor mezelf 2 paar laarzen en meerdere broeken.

Is niet mijn eerste paard. Ook niet mijn eerste tinker. Wel de eerte tinker die ik onder het zadel krijg. Mijn andere tinker is 2 jaar oud. Mijn andere 2 paarden zijn warmbloeden.

Ik wil graag 3in1 beschermers voor met hoefschoenen.
Ik vind dit erg mooi bij fotoshoots. Maar ook bij zwaarder werd lijkt me dit erg fijn. Ik wil graah reining gericht gaan rijden indien paard dat plezierig vind.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 15:52

Als je bij een Tinker 3 in 1 beenbeschermers om wil doen, denk ik dat je de benen flink moet scheren. Als je dat niet wil, worden het gewone beenbeschermers. Wij rijden als we buiten rijden met peesjes of Davis Boots. Ga nooit met mn PC 3in1 het bos in.
Bell boots moeten dan onder de haren passen ook.

Als je wel gaat scheren, ligt het aan de hoogte van het onderbeen welke maat gaat passen ook.

Mocht je echt verder komen in training en moeite hebben met maten en pasvorm, kun je beter gaan bandageren.

tinkertjhuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:01

Bandageren heb ik een heken aan. Ben er nooit goed in geweest haha :D

Davis boots zouden een oplossing kunnen zijn voor fotoshoots. (Vind t zo gaaf een setje bijpassend bij de pad. Maakt het af vind ik!).

Scheren ben ik geen groot fan van. Maar evt een tondeuse dat de haren fiks ingekort worden is een optie! Als het er een beetje natuurlijk uitziet is me dat prima!

tinkertjhuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:02

Ik heb voor mijn welsh altijd een soort flextrainers gehad met harde binnenkant en ademingsgaten.
Deze lijken me kwa hoogte wel netjes. Alleen kwa breedte ff passen.
Dan zou dit evt ook een optie zijn. Alleen lijken me davis boots minder warm?

tinkertjhuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:05

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:10

superpony schreef:
Als je bij een Tinker 3 in 1 beenbeschermers om wil doen, denk ik dat je de benen flink moet scheren. Als je dat niet wil, worden het gewone beenbeschermers. Wij rijden als we buiten rijden met peesjes of Davis Boots. Ga nooit met mn PC 3in1 het bos in.

Als je wel gaat scheren, ligt het aan de hoogte van het onderbeen welke maat gaat passen ook.

Mocht je echt verder komen in training en moeite hebben met maten en pasvorm, kun je beter gaan bandageren.

Nee hoor, hier een tinker met flinke sokken waar ik altijd oa eventing mee reed en had ook gewoon in het begin 3-in-1 om. Maar ivm water opnemen uiteindelijk overgestapt op andere beschermers.
Scheren is absoluut niet nodig. Wellicht wel wat maatwerk.
Had hier tijdje springschoenen nodig en aan maat XXL had ik voldoende, die kunnen dan onder de sokken en aan voorkant er wellicht omheen. Voordeel; ze gingen bijna nooit draaien.

TS: EMS-Mensport maakt beschermers op maat dus ook qua hoogte en breedte en die zijn rondom beschermend.
Zijn de zogenoemde 'ManMat' beschermers. Ook in leuke kleuren te krijgen en leuke prijsjes. :j

Verder kun je ook kijken naar pijpenkousen, die pastten hier ook prima.
Gewone peesbeschermers is kwestie van passen.

(Mijn tinker is 1.40)
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 01-09-16 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:11

Ik zou het niet doen :n Een tinker heeft inderdaad zijn eigen bescherming, en als je daar iets overheen gaat doen dan gaat dat trekken aan de sokken, en broeien en jeuken. Ken je het gevoel als je een strakke muts op je hoofd hebt die beweegt? Dat prikt en jeukt op je hoofdhuid. Zelfde geldt voor tinkerbenen met bescherming. Het zal altijd bewegen en dus altijd prikken of jeuken, zelfs al zou je de benen scheren doordat de haren van een tinker na het scheren niet plat liggen maar rechtop staan.

tinkertjhuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:19

Bedankt voor je reactie Melanie! Dat klinkt heel positief!
Kwa maat kan ik straks redelijk vergelijken. Dit weekend haal ik de schat op. En dan kan ik in de week erna de beschermers van mijn meiden passen. Die hebben pony/cob (ligt aan het merk) en de ander full.

Mijn tinker is 1 45.

Annemiek, de bescherming zal zowieso niet lang omzitten. Hooguit bij fotoshoots. En als ik echt hogerop kom in het westernwerk. Het is niet dat ze het 5 keer in de week 2 uur om heeft!

Als ik fotoshoots heb doe ik de bescherming altijd halverwege om. Blijft t lekker schoon tot er fotos gemaakt worden :+

En bij het echte werk rijd ik maar een half uur buiten in en uitstappen. En ook dan zijn de beschermers enkel om bij het werk. Niet bij in en uitrijden.

Ik heb een paard staan met arthrose. En een met peesproblemen. Beide op pensioen nu (Vandaar ook een 4e, anders hield ik t fijn bij 3 :+ ).
Door het paardje met peesproblemen heb ik veel geleerd over bescherming. En wilde eigenlijk zonder rijden.
Maar nadat ze zichzelf een blessure trapte tijdens het werk toch weer begonnen met goed passende en ademende beschermers!

ultimate

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:36

Als het gewoon voor fotoshoot is, waarom gewoon geen polo bandages gebruiken ?
Goedkoper en in vele kleuren beschikbaar ...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:31

MelanieB schreef:
superpony schreef:

Nee hoor, hier een tinker met flinke sokken waar ik altijd oa eventing mee reed en had ook gewoon in het begin 3-in-1 om. Maar ivm water opnemen uiteindelijk overgestapt op andere beschermers.
Scheren is absoluut niet nodig. Wellicht wel wat maatwerk.
Had hier tijdje springschoenen nodig en aan maat XXL had ik voldoende, die kunnen dan onder de sokken en aan voorkant er wellicht omheen. Voordeel; ze gingen bijna nooit draaien.

TS: EMS-Mensport maakt beschermers op maat dus ook qua hoogte en breedte en die zijn rondom beschermend.
Zijn de zogenoemde 'ManMat' beschermers. Ook in leuke kleuren te krijgen en leuke prijsjes. :j

Verder kun je ook kijken naar pijpenkousen, die pastten hier ook prima.
Gewone peesbeschermers is kwestie van passen.

(Mijn tinker is 1.40)

Dat iemand anders het niet doet, wil niet zeggen dat het goed is. Ik ken tinkers waarbij je in de vetlok kan vlechten. Dat haar in een 3in1 beschermer werken zit voor geen meter. Ik haal het zelfs van mn new forest eraf zodat de boots echt goed zitten. Onze quarters hebben geen vetlok.

Bandageren met onderlappen lijkt me gewoon het beste, maar moet je wel kunnen.

ik snap alleen niet wat beschermers met een fotoshoot te maken hebben? Moet het er western uitzien? Er is geen western boot. Iedereen gebruikt iets anders. Ook eenvoudige peesjes komen voor.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 19:30

Heb ik persoonlijk geen moeilijkheden hoor, zolang de 3-in-1 maar goed past. Maar dat is mijn ervaring met tinkers. ;)
En ook met mijn welshen met sokjes.

Bandageren ben ik dan weer totaal geen fan van, maar dat is ieder voor zich.

Als ik denk aan western denk ik aan kleurige 3-in-1's. Maar ik ben dan ook een leek in western, dus zie alleen de mooie plaatjes. :D

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 21:21

Dit topic is door een SA aangemaakt. Daarom hier een slotje.