[WN] Is er iemand....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sasja0705

Is er iemand....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 19:02

Die een zadel, nee eigenlijk twee zadels kan passen of te wel vergelijken?
En heel cru gezegt : ik (of wij ) willen eigenlijk geen zadelpasser die ook zelf zadels verkoopt, want ervaring leert dat je een consult aanvraagt,je eigen zadel in de grond gestampt wordt en alleen " de zadel" ( of nu nieuw of gebruikt.. of nog beter op maat ) van betreffende passer geadviseerd wordt....
Dus dat zijn we zat... Is er iemand die onafhankelijk even twee heel verschillende westernzadels (een training en een wade,beiden +-/ 20 jaar oud maar goede kwaliteit ) kan beordelen qua ligging en of het past? Hoeft echt niet gratis als het maar eerlijk is en zonder verkooppraatjes. .. zijn er bokkers die dat kunnen? Of moet ik een oproep op bokt markt plaatsen ( met het gebolg dat ik WEER) alleen maar commerciële mensen op de stoep krijg....?

Angeliquee18

Re: Is er iemand....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 19:04

Je heb ook zadelpassers, die zelf geen zadels verkopen, is dat iets?

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 19:07

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 19:16

Ik ken in noord-nederland iemand met een drukpad. Die leg je tussen paard en zadel dan ga je rijden en na een minuut of 20/30 zadel je je paard af en bekijken je de afdruk. Je ziet precies waar er druk zit en of het mooi verdeeld is. Das erg objectief.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 19:19

Nochtans heb ik hier ook iemand gehad om naar mijn zadel te kijken en alhoewel zij zelf zadels op maat maakt, zei ze dat mijn eigen zadel prima lag op mijn nieuw paard. Het kan wel ...

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:49

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 22:13

Sasja, in welke hoek van Nederland zit je?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 22:18

Ondanks dat je geen zadel "verkoper" zoekt kan ik je twn zeerste Herman van de Countrymill Horsesupport in Nijkerk aanbevelen. Hij geeft een zeer onafhankelijke mening en is zeer eerlijk. Hij zal jou echt niet zomaar een zadel aansmeren. Heeft hij mij ook niet gedaan en ik kom er ondertussen al weer heel wat jaren. ;)

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 09:26

Bedankt voor de reacties!
@ mrie : wij zitten in Gelderland
@Peelie : dat is een optie

@de rest : die Wade gaat terug. Want wij hebben hem gisterenavond nog eens opgelegd en voor het oog lag die "goed", dus ook even ermee gereden.
Er hoeft voor de Wade geen passer meer te controleren want onze BB (black bitch :D ) was heel eerlijk in haar oordeel en drukte haar ongenoegen erg duidelijk uit...
Zadel eraf : zweetbeeld was ok, maar mevrouw vond het niets.
Dus voor de vergelijk het " oude zadel" erop en mevrouw liep als een tierelier.
Uiteraard willen wij de oude ook nog eens laten controleren maar ik was echt verbaasd hoe duidelijk mevrouw haar ongenoegen kon uiten.
Als ik het zadel bvb op mijn eigen fries-kist zou leggen en het zou niet passen, dan zou mijn dikzak even zuchten maar wel lopen...
Zij daar in tegen... prachtig om mee te maken :j

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 09:53

Peelie schreef:
Ondanks dat je geen zadel "verkoper" zoekt kan ik je twn zeerste Herman van de Countrymill Horsesupport in Nijkerk aanbevelen. Hij geeft een zeer onafhankelijke mening en is zeer eerlijk. Hij zal jou echt niet zomaar een zadel aansmeren. Heeft hij mij ook niet gedaan en ik kom er ondertussen al weer heel wat jaren. ;)

Deze ervaring heb ik inderdaad ook. M'n paard had al een jaar of 12 hetzelfde zadel (zonder problemen) en Herman gaf aan dat hij wel zadels had die haar net wat beter zouden passen maar hij raadde aan niet te wisselen, omdat de kosten van een nieuw zadel en het wennen daar aan (van het paard) niet zouden opwegen tegen de verbetering qua ligging.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 18:14

Als beide zadel even goed zouden liggen (of de nieuwe zelfs iets beter) wat valt er voor het paard dan te wennen ??

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 18:19

Yessy schreef:
Peelie schreef:

Deze ervaring heb ik inderdaad ook. M'n paard had al een jaar of 12 hetzelfde zadel (zonder problemen) en Herman gaf aan dat hij wel zadels had die haar net wat beter zouden passen maar hij raadde aan niet te wisselen, omdat de kosten van een nieuw zadel en het wennen daar aan (van het paard) niet zouden opwegen tegen de verbetering qua ligging.

Hier ook zelfde soort ervaring, mijn zadel wordt daar elk jaar nu gecontroleerd en het is niet een zadel wat ik daar gekocht heb. Zolang het prima ligt, zullen ze je geen nieuw/ander zadel aansmeren.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 19:35

DubbelDun schreef:
Als beide zadel even goed zouden liggen (of de nieuwe zelfs iets beter) wat valt er voor het paard dan te wennen ??

Het oude zadel wat ik nu 14 jaar heb is net iets te lang en heeft iets te veel uhm.. buiging? Hoe noem je dat, de boom heeft iets zeg maar teveel golf voor de diepte van de rug. Dat ding is ooit aangemeten door een bekende zadelpasser maar zal achteraf gezien voor die tijd (toen het paard nog jong was en een rechtere rug had) een verkeerde vorm gehad hebben. Maar 2 veulens verder is die rug niet meer zo fantastisch dus nu past 'ie wel. Een iets korter en iets rechter zadel zou dus beter zijn, maar de verbetering vond hij te klein om een ander zadel aan te raden. Ik weet eerijk gezegd niet hoe een paard aan een zadel zou wennen, andere drukverdeling en daardoor net ander spiergebruik ofzo?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 19:43

Als de holling van de rug niet overeenkomt met de bolling van het zadel kan je paard daar behoorlijk last van hebben, temeer omdat je ook precies op dat punt op de rug zit.
Vaak is het andersom en is het zadel rechter dan de rug hol is.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 19:59

Yessy schreef:
Peelie schreef:

Hier ook die ervaring. Hij zei nog: ik kan je wel mijn zadels aansmeren maar deze is nog veel beter.