[WN] (western) Rijden met regen, kunstof of leer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AlexandraM

(western) Rijden met regen, kunstof of leer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 11:05

Hoi,

Ik vroeg mij af wat jullie voorkeur/ervaring is, en waarom

Als je regelmatig buiten rijd zowel zomer en winter en je komt regelmatig in een regenbui terecht (we zitten immers in Nederland)
Raden jullie dan een kunstof of leren zadel aan?

Ik hoor dat kunstof westenzadels minder fijn zitten, tevens heb je volgensmij niet veel keus uit de modellen (reining, cutting etc) en zijn ze niet zo versierd en dus vrij basic.
Wel zijn ze onderhouds vriendelijk maar zou daarom wel de levensduur aanzienlijk korter zijn.

Leren zadels zijn er in alle soorten en wel met mooie tooling, 2 kleurig etc te krijgen. Echter heb ik altijd gehoord dat water niet aan te raden is en als t wel gebeurd, het eigenlijk goed onderhouden (ingevet) dient te worden.
Daar t hier veel regent is het duur en veel werk om na elke regenbui de zadel in te gaan smeren.

Wie heeft er ervaring mee?

Kirrr

Re: (western) Rijden met tegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 11:08

Ik raad een goed passend zadel aan.

Kunstof zijn meestal goedkoop en pasvorm is schrijnend.
In lederen zadels heb je ook heel veel verschil. Van heel goedkoop tot heel duur.
Een heel goedkoop lederen westernzadel is een slecht westernzadel.

Leder kan perfect tegen regen. Je moet het gewoon goed onderhouden.
Denk bijvoorbeeld aan hoofstellen, die worden elke dag nat van het zweet. Kwestie van voldoende reinigen en onderhouden.

xDenies

Re: (western) Rijden met regen, kunstof of leer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 11:11

Ik heb een hele tijd geen mogelijkheid tot een binnenrijbak gehad, dus ik reed áltijd buiten en ook in de regen. Op zicht droogt het gewoon goed op en belangrijk is dat je het zadel goed onderhoud maar het er niet in gaat wrijven.

Een goed passend westernzadel is uiteindelijk het aller belangrijkste. Daar betaal je vaak gewoon wat meer voor maar je hebt er wel langer plezier van.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 11:18

Een zadel verandert wel van kleur door weersinvloeden, dus je komt altijd wat tinten donkerder uit dan waar je mee begint (bij een nieuw zadel). Vooral bij light oil. Maar een leren zadel kan prima tegen een buitje inderdaad. Ik laat het goed drogen, niet inwrijven idd, en ben totaal geen poetsmiep, maar zadel houdt zich prima.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 11:32

Leer kan perfect tegen regen, helemaal als het bewerkt is ( ook onbewerkt, heb je wel eens een koe vol zien lopen ;) ).
Een zadel zal, als het goed is, diverse malen in de olie zijn gezet voordat het op jouw paard zijn rug ligt. Zelf regelmatig, maar niet te vaak!, met een beetje olie licht insmeren en dan kan het beter tegen een flinke bui dan jij of jouw paard :o .
Invetten altijd aan de gladde kant en dunne laagjes, het moet meteen opgenomen worden en het overschot kan je er evt. afvegen. Ik olie mijn zadels 1 , soms 2 x per jaar in.......en als ze vuil zijn sop ik ze gewoon met lauw water af.

Als leer bewerkt wordt, bijv. om te toolen of passend op een zadelboom te maken, wordt het nat gemaakt, echt veel natter dan het bij welke regenbui dan ook wordt. Dan wordt het dus bewerkt of verwerkt en vervolgens diverse malen ingevet/ geolied met kleurloze of kleurolie.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 01:30

Ok Dankje! Dan word het voor mij een leren straks. Ik vind ze sowieso mooier maar ben niet iemand die met regenweer elke 2 dagen bezig gaat zijn met insmeren. Echter is een leren westernzadel ook veeeeeel te duur om na 2 jaar kapot te zijn door regen. Vandaar de vraag, dan was ik beter af Geweest met kunstof of een kunstof Zadel voor de winterdagen ofzo.

een getooled zadel is natuurlijk t lastigste in te smeren ivm alle versiering.
Ik ga btw sowieso niet voor een hele lichte oil. Waarschijnlijk middel of dark :)

Btw Is er iets waar je wel mee moet uitkijken wat betreft leren zadel wat de levensduur verkort? (buiten het netjes neerleggen etc)

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 06:57

ik rijd geen western, maar heb op mijn enne paard een wintec liggen, dus kunstof.. en op mijn andere paard een leren zadel.

ik rijd ook altijd buiten, weer of geen weer en ga ook zwemmen met mijn zadel...

mijn kunststof zadel blijft super lang nat! en dan zit ik met geemmer voor schimmel, moet ik hem thuis laten drogen en kan ik de dag erna niet rijden.. niet bepaald handig.. ;)

mijn leren zadel is na een uur droog, likje ledervet erover en hij is weer als nieuw.

ik zou voor een goed passend leren zadel gaan, die kunnen echt wel tegen een stootje!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 08:48

BRT → WN-TR

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 09:09

een koe heeft ntl. geen leer aan de buitenkant ;)
daar zit juist een vacht, om het leer te beschermen.

als je een light oil zadel hebt, krijg je wel lelijke watervlekken, die niet meer weggaan.
met dark oil heb je geen last.
met leerwax kan je m aardig waterdicht maken ook..

er zijn ook saddle covers,maar die zijn vrij prijzig.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 09:28

spicegirl schreef:
een koe heeft ntl. geen leer aan de buitenkant ;)

Die vacht is voor de warmte en inderdaad voor bescherming tegen kou en zon :o en als het nog op de koe zit is gewoon zijn huid, mag hopen dat het dier dan nog niet in leer verpakt zit :+ .

Maar goed, alle huid, met of zonder haar, is waterdicht en uiteindelijk wordt van huid weer leer gemaakt, of het nu koe, eland, hert, vis ( zelfs daar wordt leer van gemaakt ;) rog is bijv. erg mooi sierleer ) etc. is.

Leer is water afstotend, ook light oil, en indien goed behandeld, zullen evt. watervlekken na verloop van tijd wegtrekken. Maar het is wel een overdenking om, bij intensief buitengebruik geen light oil aan te schaffen omdat dat inderdaad veel sneller verkleurd onder invloed van het weer en het gebruik en dus niet praktisch is buiten de showring. Net als bijv. een witte seat......die blijft meestal niet lang echt wit.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 30-08-16 09:31, in het totaal 3 keer bewerkt

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 09:29

Ik heb voor allebij mijn paarden ook een lederen Western zadel. Rijden eigenlijk het meest van de tijd buiten en dus ook in de regen. Hier zie je niks van en geen problemen met de regen op het zadel. :)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 23:49

Oké, en de variant tussen Light en dark oil? Komen daar ook watervlekken op?

Het invetten elke keer is natuurlijk minder makkelijk als hij veel versiering heeft. Een engels zadel is (vind ik) veel makkelijker in te vetten ivm de gladde oppervlakte.

Dat je kunstof zadel lang nat blijft is inderdaad heel onhandig!!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 00:18

watervlekken zijn helaas blijvend :(

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:59

ik. heb een verf kwast gehaald (en platte) en daarmee vet ik mijn zadel inmals je dat 1x per week doet met een regenachtige periode en de dag erna even longeren ofzo, of dagje vrij, dan trekt het er zelf in :)

dan zit je ook niet te pielen met al die figuren in het leer ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:03

Nadiine__x schreef:
ik. heb een verf kwast gehaald (en platte) en daarmee vet ik mijn zadel inmals je dat 1x per week doet met een regenachtige periode en de dag erna even longeren ofzo, of dagje vrij, dan trekt het er zelf in :)

dan zit je ook niet te pielen met al die figuren in het leer ;)

Bovendien gaat oliën dan ook nog veel sneller dan invetten :j

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:15

1 x per week invetten is veel te vaak, dan raakt het leer te ver verzadigd en dat kan averechts werken op de stevigheid. De vezels kunnen dan nl. "te vol" raken en gaan uitzetten wat het leer dus verzwakt, daarom mag je ook niet ( of alleen in uitzonderlijke gevallen) het leer aan de ruwe kant invetten.
Maar een kwast of dot schapenwol zijn wel ideaal! :D .
In de olie ( liefst Neatsfoot oil) dopen en uitknijpen en dan lichtjes over het leer gaan is meer dan genoeg. Het trekt er vanzelf in, als het dat niet doet is het al verzadigd en hoef je voorlopig niet te oliën.

Als de olie een dag in moet trekken heb je er waarschijnlijk veel te veel opgesmeerd of is het een slechte kwaliteit leer......... :o .

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:55

of olie inderdaad haha.

maar ik. bedoelde ook alleen met erg regenachtig weer ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 22:53

Ik ben geen mooi-weer-ruiter en rijdt echt wel regelmatig in de regen. Niks aan de hand hoor. :)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 08:15

Om te rijden in de regen kan je doen wat veedrijvers doe, draag een extra lange jas die je volledige zadel bedekt, zo blijft het droog. Politie te paard draagt ook dergelijke jassen.

Je kan ze vinden van eenvoudige en goedkope nylon jassen voor bij een buitje tot dure gore tex jassen waarin je een ganse dag droog blijft.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 23:08

Ik zweer bij mijn lange chaps en mijn giga regenjas. < 3

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:39

Ik heb een light oil zadel en geen binnenbak. Niet de lichtste variant light oil die er is maar een beetje grenen-meubelen-kleur. Ik ben totaaaal geen poets miep en er zitten echt geen vlekken op mijn zadel. Ik smeer er 2 tot 3 keer per jaar een dun laagje vet op en laat dat dan intrekken (dus dan rij ik de dag of 2 dagen erna niet).

Ik heb geen echte tooling op mijn zadel, 2 rozetten naast mijn knop en aan de achterkant alleen een metalen randje om de 2 gaten. Dus hoe het daar mee gaat zou ik niet weten.