Welk dressuurzadel :rond, korte rug & rugvriendelijk ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Siddieqje

Welk dressuurzadel :rond, korte rug & rugvriendelijk ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 18:33

Hallo,

Sedert enkele weken heb ik een nieuwe pony waarbij ik een wintec veelzijdigheidszadel gekregen heb.

Ik liet een zadelpasser komen omdat ik hier niet comfortabel opzit en deze wist mij te zeggen dat het ook veel te lang is.

Dan maar direct mijn andere zadels (vorig paard) laten passe, KN symfonie en Kentaur springzadel en ook deze bleken te smal + te lang.

Ik heb toen een Massimo dressuur getest maar dit zadel zit voor mij te breed waardoor ik na 5 minuten enorme rugpijn kreeg.

Iets anders die paste had ze niet bij, dus ben ik nu zelf eerst eens de zoektocht gestart. Jammergenoeg staat er vaak geen lengte van het zadel vermeld op de sites.

Ikzelf heb een 17,5 inch zadel nodig.

Pony haar rug is 37 cm maar ik heb liever een zadel die iets langer komt maar dat ik mooi in het middelpunt zit dan er een te kort ( en te klein) zadel op te leggen waar ik enkel druk geef achteraan. Ik zoek dus een zadel die max. 40 cm is. Maar korter is beter indien juiste maat voor mezelf.

( Ik weet dat een paard beter past bij een volwassen ruiter, maar aangezien ik eigelijk afgeraden ben om te rijden wegens rugproblemen, heb ik een pony gekocht waar ik zelf op kan maar ook mijn jongere kinderen mee kunnen starten. Zelf alle dagen rijden zit er niet in en door de kleinere en oppervlakkerige passen van een pony krijg ik minder snel last.)

Dus ..... Laat gerust weten welk zadel jullie hebben.

Jos_1

Re: Welk dressuurzadel :rond, korte rug & rugvriendelijk ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 18:47

Ik heb zelf ook een 17.5 inch zadel nodig en een pony met een korte rug. Ik heb gekozen voor een zadel dat maar 17 inch is en ik heb de kniewrongen (klitteband) eraf gehaald. Daardoor kan ik toch op dit zadel goed zitten en het is ook kort genoeg voor mijn pony.
Als dat geen oplossing is, zou je nog kunnen kiezen voor een Strada zadel. Maar dan heb je wel een dikke portemonnee nodig. ;)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 19:04

Heb je van massimo de dressuur I of II getest?
Ik heb de tweede en vind het een hemelsbreed verschil met de I.
Mijn paard heeft een rug van ongeveer 40-40cm en dat past helemaal perfect.

Natuurlijk zijn er nog opties maar wou het je toch even vragen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 19:11

Tekna zadel!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 19:13

Ik heb voor mijn pony met ruglengte +/- 38cm ook een Massimo Dressuur II :) Zelf heb ik ook altijd rugpijn en dit zadel is voor mij erg comfortabel. Tekna dressuurzadel was ook nog een optie, maar daar reageerde mijn pony niet zo best op.

Wintec heb ik ook even gehad, die had ik al voor mijn pony. Maar die was zo extreem lang! Lag letterlijk op de kont :=

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 19:21

Misschien een IJslander proberen, door de extra (vlakke) gangen kunnen veel mensen met lichamelijke klachten wel rijden. De kinderen op de pony en in de toekomst een eigen IJslander....
Rij nu ook met een Massimo 2 dressuurzadel, had hierin het meeste steun vanwege evenwichtsklachten en past op mijn IJslander die een korte rug heeft.

Succes!

Groet Karin.

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 09:49

Ik heb de Massimo II al getest. Werkte voor mij helemaal niet. Onmiddellijk gevoel dat ik enorm breed zat en na 5 min begon de rugpijn en bekkenpijn al terwijl ik dat met smaller zadel niet heb.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 11:04

Maar dan heb je de massimo I niet getest? Dat bedoel ik juist, ze zijn enorm verschillend dus kan zijn dat de ene niet gaat en de andere wel, was voor mij zo alle sinds.

Maar is de trail van massimo niet dressuur genoeg? Mijn vader was daar erg tevreden over maar reed geen dressuur, wel breed paard.

Anders kentaur inderdaad. WoW is natuurlijk ook altijd een optie, maar dan moet je wel veel tijd in de samenstelling steken, maar je kunt er veel aan veranderen en dat is natuurlijk wel top.

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 13:21

Neen de 1 heb ik niet getest, zadelpasser had enkel de 2 bij. Zit de 1 smaller?

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 13:22

Rossner amerika is ook geschikt voor paarden met korte rug

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 13:23

Voor mij wel. terwijl de II een soort 'platformpje' heeft waar je steun hebt, en daardoor wat breder zit, heeft de I een rondere zit en daardoor volgens mij minder breed. Vond die ook iets hoger op het paard liggen dan de II. Dus kan echt een verschil maken, zijn erg verschillende zadels.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 14:06

Wat is je budget?

Tekna valt mooi kort en zit heel fijn smal voor de ruiter, maar moet verder ook passen natuurlijk. Maar is zeker een interessante voor je om eens te testen denk ik :j Zadelatelier maakt maat zadels en hebben type legend voor korte paardjes. Is wel maatwerk dus aan de prijs, vandaar de vraag naar je budget :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 14:11

Ik heb een Massimo trail op mijn Ijslander met korte rug. Een Tekna zadel zou zeker ook een optie kunnen zijn.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 19:40

Ik volg even, zit met hetzelfde probleem. Welk model van kentaur is voor de korte rug, of kunnen alle?

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 19:41

Ik heb een Custom Adventage op mijn korte PRE liggen

Moossie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 20:01

Ik ben helemaal gelukkig met mijn Stubben Merlin IX-Dream. Zit heerlijk smal en is niet te lang.

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 20:42

Mijn budget ligt max. tot aan 2000 €. Ik ga wel graag voor een goed merk zadel, en geen wintec achtige dingen... Ooit slechte ervaring gehad met B merk. Al contact gehad ivm Kent en Master en kortste zadel is 43 cm, dus ruim over de lengte die ik nodig heb.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 20:46

Een Hulsebos laten aanmeten. Hebben wij ook uiteidelijk voor gekozen na zeker 3 pas afspraken bij verschillende zadelmakers/passers waarbij er niks passends te vinden was ( 1 had een bus met wel 40 zadels bij zich, niks paste).

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:39

Hulsebos zit wel echt als een huis! :j

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 23:50

Op een bredere pony zal je nooit een zadel met een smalle zit vinden zonder dat het je pony niet lekker zit. Waarschijnlijk niet de reactie waaop je zit te wachten, maar wel de enige juiste helaasl

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 20:40

Mijn pony is niet echt breed, ze is gewoon rondgeribt. Ik heb al op een zadel gezeten die voor mij persoonlijk goed zat, maar te wijd was voor haar. Dus vooral de korte rug is momenteel een probleem.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 21:27

Bij Sommer hebben ze zadels in het assortiment met extra korte bomen en toch een aanpasbare zit voor volwassen ruiters (o.a. genesis air). Link www.sommerzadels.nl