Sella of Ninon Schutte voor een jonge Lusitano?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sabrina_80

Sella of Ninon Schutte voor een jonge Lusitano?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 21:36

Oh zo moeilijk... Mijn jonge Lusitano is binnen een half jaar uit zijn zadel gegroeid. Het was het zadel wat ik voor onze vorige pony had gekocht en hij lag eigenlijk prima in het begin, maar nu moet ik iets anders. Een paar maanden geleden is Ali van het Goois Zadelhuis geweest en toen heb ik op een Sella Impara gereden. Het zat echt als een huis! Hij wilde mij alleen geen zadel verkopen omdat mijn huidige zadel na zijn controle toen nog goed lag. Hoe eerlijk is dat!

Verschillende mensen die ik ken raden mij Ninon Schutte aan. Zij lijkt mij ook heel kundig en haar zadels vind ik ook prachtig. Ik heb tijdens een event op een zadel gezeten op een bok en dat vond ik ook op het eerste idee lekker zitten.
Ik weet dat Sella volledig aanpasbaar is, maar volgens mij is een Schutte zadel na eenmaal op maat gemaakt niet meer aan te passen in boommaat.

Dus wat zouden jullie kiezen? Ik wil trouwens een bruin zadel

sulindabaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 00:22

Sella :) Sella werkt namelijk met een U-boom. Op barok gebouwde paarden, ligt zo'n boom vrijwel altijd beter.
Heb zelf een barok gebouwd paard en er is mij verteld (door 2 verschillende zadelmakers) dat de ' engelse boom', die een V-vorm heeft, nooit goed gaat passen.
Heb nu zelf een Sella Impara op m'n paard liggen.

Sabrina_80

Re: Sella of Ninon Schutte voor een jonge Lusitano?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 06:29

Dank je sulindabaf. Ondertussen ben ik van plan gewijzigd. Ik wil voor voorlopig een Tekna met verwisselbare boom proberen. Ik ga hem binnenkort bestellen en als hij past deze de eerste tijd gebruiken totdat hij ouder is en vaker onder het zadel en goed in bespiering zit.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 08:43

Sabrina_80 schreef:
Dank je sulindabaf. Ondertussen ben ik van plan gewijzigd. Ik wil voor voorlopig een Tekna met verwisselbare boom proberen. Ik ga hem binnenkort bestellen en als hij past deze de eerste tijd gebruiken totdat hij ouder is en vaker onder het zadel en goed in bespiering zit.

Mag ik je hierbij ook een tip geven voor een thorowgood (stoffen zadel) of kent en masters (lederen variant) deze zijn ook goed aanpasbaar voor jonge paarden. Je hebt verschillende types zoals COB (voor de koudbloede met vallkere ruggen als de normale varianten.

Tweedehands goed te vinden en waardevast. Verder nieuw ook aardig te betalen

Sabrina_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 12:45

Dank je wel. Ik wil een bruin dressuurzadel en die heb ik van deze merken nog niet kunnen vinden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:56

Eventueel zou je nog kunnen kijken naar Massimo, die zijn er ook in het bruin :j

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:01

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 12-02-22 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:30

Voor mijn lusitano merrie heb ik vier jaar geleden een strada zadel gekocht. Ze is in de afgelopen jaren behoorlijk veranderd in haar lijf, maar het zadel past nog steeds prima. Deze zadels hebben foam kussens en flexibele bomen, kennelijk heeft dit genoeg flexibiliteit gegeven om in alle stadia van het volwassen worden te blijven passen. Je kan in deze zadels overigens ook een andere boom laten zetten, mocht die niet meer passen. Het is wel een behoorlijke uitgave, maar als het bij één keer blijft ;-).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:08

Ik heb een WoW, ook ideaal als ze nog veel veranderen

Sabrina_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 15:13

Een wow heb ik al geprobeerd. Het schoof naar voren en mijn paard vond het heel vreemd en ging steeds knetterhard zonder rem door de baan. Ik was er snel klaar mee.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:31

lucht moeten ze even aan wennen, die van mij vond het de eerste keer ook even spannend, nu loopt hij er al 2 jaar heel fijn mee!
ideaal is de aanpasbaarheid, het eerst jaar heb ik tig keer aan laten passen, andere boom, meer of minder lucht, dat is super fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 18:39

sulindabaf schreef:
Sella :) Sella werkt namelijk met een U-boom. Op barok gebouwde paarden, ligt zo'n boom vrijwel altijd beter.
Heb zelf een barok gebouwd paard en er is mij verteld (door 2 verschillende zadelmakers) dat de ' engelse boom', die een V-vorm heeft, nooit goed gaat passen.

Wat een onzin..
Engelse zadels staan juist bekend om de ' U' boom.
Duitse zadels gaan meer richting ' V'..

Wat is het land van herkomst van het Sella-zadel?

sulindabaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 19:50

Nielojram schreef:
sulindabaf schreef:

Wat een onzin..
Engelse zadels staan juist bekend om de ' U' boom.
Duitse zadels gaan meer richting ' V'..

Wat is het land van herkomst van het Sella-zadel?

Oh tja, dan weet ik ook niet meer wat klopt, mij is juist andersom verteld door een zadelmaker :+

Maar wat ik iig weet is dat Sella een U-boom heeft en dat een V-boom haar nooit optimaal gaat passen door haar barokke bouw.