zo lekker vage titel maar de uitdaging is om een passend zadel te vinden voor een wat oudere tinker met heule brede schouders, vrij smalle ruggegraat maar wel brede rug en deze rug is ook vrij gewelfd. Daarnaast heeft hij helaas te lang met een slecht passend zadel gelopen waardoor hij naast de schoft erge atrofie heeft. Ook is hij vrij kort dus het zadel mag ook niet te lang zijn.
Komt nog bij dat deze tinker 'werkt' als lespaard voor mindervalide ruiters.
Er zijn een aantal zadelmakers bijgeweest die of aankomen met zadel boven de 1000 of ons afschepen met een zadel wat op oog redelijk ligt maar na 2x rijden maakt paardlief duidelijk dat het niet ligt.. Budget is helaas niet meer dan 400 en nu zitten de eigenaren te denken of boomloos niet een optie kan zijn, boomzadels weet ik redelijk wat van maar boomloos ben ik vrij onervaren in dus vandaar HELP
Ik heb heel veel 2ehands zadels. Was er iets wat ging passen dat duur was? Misschien heb ik er een gebruikte van liggen. Om te bepalen wat zou kunnen passen zou ik graag een foto van de tinker zien? Dat vormt een beeld. Boomloos is geen aanrader met zo een rug. Je legt dan te veel druk op de schouders of het zadel zakt over de schouder heen, waardoor er ook te veel druk kan ontstaan. Niet elk paard is daar blij mee.
geprobeerd zijn de volgende zadels: passier; te smal op de schouders, was een wijde boom kieffer: zie passier wintec: witte boom lijkt op zich wijd genoeg maar door de hoge schoft drukt het zadel, brugt fryso: kussenkanaal te breed waardoor zadel naast de rugspieren draagt hulsebos: te lang en te breed in het kussenkanaal, type weet ik niet daaleman: wijde boom lag op ook prima, maar zadel bleek te lang stubben: lag gewoon voor geen meter (stubben siegfried) macrider de luxe: te recht in de boom, brugt thorowgood: T4 te lang en brugt
Als ik dit zo hoor zou je met een KN wel uit moeten kunnen komen. Die hebben een gewelfde boom. Genoeg ruimte voor een hoge schoft, een normaal kussenkanaal dus niet super breed en ze zijn over het algemeen niet zo lang.
Als je van thorowgood de cob versie hebt geprobeerd, en dat is degene die brugt, zou je nog naar de warmbloed of hoge schoft versie kunnen kijken. Die zijn voor een wat minder rechte rug meer geschikt. En hebben alsnog veel ruimte tussen de kussens.