Goed bontje / sjabrakje ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hinnik123

Goed bontje / sjabrakje ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 10:29

Heey allemaal,
K ga binnenkort m'n tinkertje inrijden. Ze is nog wel heel erg in de groei natuurlijk dus ik heb nog geen perfect duur zadel gekocht maar een 2e handsje (nog wel goede kwaliteit en past ook wel gwn goed).

Maar ik zou graag (voor de zekerheid natuurlijk) een goed sjabrakje of bontje (of allevij) die ervoor zorgen dat het zadel niet te hard knelt ofzoiets (ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel).

Zodra ze ouder is en uingegroeide koop ik natuurlijk wel een goed nieuws kwaliteitszadel

Ellebel123

Re: Goed bontje / sjabrakje ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:33

Hoe oud is die tinker?

Voor een bontje of een sjabrak kan je gewoon naar Eppeljack gaan. Bondje is wel duurder (meestal).

Hinnik123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 10:34

Ellebel123 schreef:
Hoe oud is die tinker?

Voor een bontje of een sjabrak kan je gewoon naar Eppeljack gaan. Bondje is wel duurder (meestal).

4.5

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:49

Ik zou toch een zadelpasser laten komen om te bepalen wat voor bontje/ sjabrak er nodig is. Niet zomaar zelf wat gaan aanprutsen. Als je een paard inrijdt met een slecht passend zadel en het paard ervaart ongemak/ pijn, verpest je al heel veel!

Just_bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:50

Even laten opvullen bij een zadelmaker is vaak nog goedkoper dan een bontje en dan weet je zeker dat je niet onbewust een jonge rug "verpest" :)

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:01

Om antwoord te geven op je vraag; Ik vind zelf de pads van Anky lekker stevig en dik. Vooral als ze nieuw zijn, zijn ze nog heel fijn. Ze kosten geloof ik €50,- bij de Epplejeck, maar dan heb je een heerlijk dekje voor haar hele leven.

Ook ik zou het een goed idee vinden om de zadelpasser langs te laten komen (of als je dat niet wilt iig iemand met veel verstand van zadels en de rug van het paard).

Succes en veel plezier! :)

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:01

Met een jong paard zou ik toch erg voorzichtig zijn. Laat een goede zadelpasser komen die je kan adviseren over een goed passende onderlegger. Zijn rug is nog lang niet volgroeid dus drukplekken kunnen nog meer schade aanrichten dan bij een volwassen paard.

CharlotteR1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:40

Een bontje zorgt er juist voor dat je boommaat een maat versmalt. Inderdaad een zadelpasser laten komen :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:59

CharlotteR1 schreef:
Een bontje zorgt er juist voor dat je boommaat een maat versmalt. Inderdaad een zadelpasser laten komen :D

Dit dus.

Ik had ook een bontje gekocht voor onder mijn nieuw zadel, blijkt mijn zadel hierdoor juist in de nek te gaan schuiven en zonder Het bontje blijft die gewoon netjes achter de schouder liggen. Zonde van het geld maar het bontje gaat dus de verkoop in.

CharlotteR1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 18:27

Art_Ificious schreef:
CharlotteR1 schreef:

Dit dus.

Ik had ook een bontje gekocht voor onder mijn nieuw zadel, blijkt mijn zadel hierdoor juist in de nek te gaan schuiven en zonder Het bontje blijft die gewoon netjes achter de schouder liggen. Zonde van het geld maar het bontje gaat dus de verkoop in.

Ja zonde inderdaad van het geld :( . Mijn mams heeft een zadelmaker opleiding gevolgd en heb er ook al héél véél van geleerd. Met een zadelpasser kan je altijd aan het juiste advies raken of als je je verhaal uitlegt, kan een winkelverkoopster in een ruitersportzaak je misschien ook adviseren *\o/*

naomie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 13:09

Hoi,

Het belangrijkste bij het paardrijden is de juiste spullen. En met de juiste spullen bedoel ik voor je zelf een goede rijbroek , laarzen en een goed gekeurde passende cap.
En voor je paard betekend dat juist passen hoofdstel met bit ( niet te groot maar ook niet te klein) maar ik denk dat een goed passen zadel wel erg belangrijk is.

Een zadel kan je niet zomaar even kopen daar moet een zadel maker voor langs komen. Zelf zien we maar een paar dingen en een goede zadel maken kijkt naar veel meer punten.
Zo voor kom je met een paard inrijden zeker een hoop problemen. Je hoef niet gelijk een heel duurzadel te kopen misschien kan je met een zadel maker wel een deal maken dat je nu een tweedehands zaldel koopt en dan hij na een tijd weer terug komt en weer doet kijken of het nog goed is en dan je verloop van tijd een ander zadel doet aan meten.

Een goed begin is het halve werk. We kenen allemaal wel de verhalen van een slecht passen zadel dus denk wel goed na wat je doet.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 13:16

Hinnik123 schreef:
Heey allemaal,
K ga binnenkort m'n tinkertje inrijden. Ze is nog wel heel erg in de groei natuurlijk dus ik heb nog geen perfect duur zadel gekocht maar een 2e handsje (nog wel goede kwaliteit en past ook wel gwn goed).

Maar ik zou graag (voor de zekerheid natuurlijk) een goed sjabrakje of bontje (of allevij) die ervoor zorgen dat het zadel niet te hard knelt ofzoiets (ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel).

Zodra ze ouder is en uingegroeide koop ik natuurlijk wel een goed nieuws kwaliteitszadel

HO stop!! Even door de duidelijkheid, als het zadel nu al knelt, past hij niet. Dat ten eerste, maaar wat ik eigenlijk wil zeggen. Als hij van nature al knelt en je legt er een bontje onder, zal deze helemaal niet meer passen.
Voorbeeld; trek een te kleine maat schoenen aan, met een extra paar sokken. :n Succes! ;)

Je gaat een paard inrijden, dan wil je dat de eerste ervaringen zeker, goed zijn. Als een paard een te krap zadel op heeft, dat dit pijn geven, zeker als er iemand nog op gaat zitten. Dit gaat hij dan herkennen als angst etc...

Zadelmaker laten komen!!!!!!

Hinnik123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 15:29

Annekeee schreef:
Hinnik123 schreef:
Heey allemaal,

HO stop!! Even door de duidelijkheid, als het zadel nu al knelt, past hij niet. Dat ten eerste, maaar wat ik eigenlijk wil zeggen. Als hij van nature al knelt en je legt er een bontje onder, zal deze helemaal niet meer passen.
Voorbeeld; trek een te kleine maat schoenen aan, met een extra paar sokken. :n Succes! ;)

Je gaat een paard inrijden, dan wil je dat de eerste ervaringen zeker, goed zijn. Als een paard een te krap zadel op heeft, dat dit pijn geven, zeker als er iemand nog op gaat zitten. Dit gaat hij dan herkennen als angst etc...

Zadelmaker laten komen!!!!!!

Het is zeer zeker niet te krap maar eerder te ruim

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:34

Een bontje zorgt er voor dat de druk beter verdeeld wordt en hoogt het zadel als het ware wat op. Toch zou ik wel de zadelmaker laten komen voor advies en niet zelf wat aanprutsen met dekjes en bontjes etc.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 22:32

Ik verplaats dit topic van BEH naar HAR omdat het daar beter past.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 12:39

Een te ruim zadel past ook niet.
Mijn zadelmaker adviseert juist een zo dun mogelijk dekje. In principe als je zadel past heb je namelijk niet eens een dekje nodig. Die dingen zijn er voor het opnemen van zweet zodat wij het zadel minder hoeven te poetsen. Voor de pasvorm van een zadel echter totaal overbodig!

Dikke dekjes zorgen voor minder ruimte. Denk daar goed aan.

MVasbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 12:45

De beste is Mattes of Christ. Ze kost een beetje meer, maar is veel beter dan de rest.