Beugels onderlangs bij maar 1 zweetblad?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Beugels onderlangs bij maar 1 zweetblad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 11:16

Mijn paard wordt momenteel ingereden met een Startrekk Icelandic. Erg fijn zadel voor zowel haar als mij, met 1 groot nadeel: de beugelriemen gaan over het zweetblad heen. Ik rijd altijd in een spijkerbroek en wil dus een zadel waarbij de riemen er onderdoor kunnen of een zadel waar fenders aan kunnen.

Ik vraag mij af of er een mogelijkheid is om de beugelriemen bij de Startrekk toch onderlangs te laten lopen zonder dat het paard daar last van heeft?

NogSteedsGek

Re: Beugels onderlangs bij maar 1 zweetblad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 11:24

Beugelriemen gewoon onder het zweetbad laten lopen. Het kleine "zweetblad" (geen idee of dat een naam heeft) eronder om aan te singelen beschermt ook nog en daarnaast het het dekje ook.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 15:30

Ik heb de gewone startrekk dressuur gehad, daar ging dat niet bij hoor. Bovendien: mijn paard werd al kriegel van het gevoel van de singelstoten tegen haar buik laat staan ook nog beugelriemen erbij.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 07:53

Kan je een foto van het zadel plaatsen. Het is mogelijk bij sommige zadels. Ik ken dit type zadel echter nog niet.

Ik vraag me wel af of je het moet willen ivm veiligheid. Je sluit de riemen meer op. Als je eraf stuitert, is er een risico dat je in de beugel kan blijven hangen.

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 07:59

Waarom rijdt je in een spijkerbroek?

Het is misschien ook een optie om een paardrijbroek te kopen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 08:02

Dan moet je soft lederen beugel riemen kopen of mono riemen .
Ik rijd vaak met spijker broek . En heb d'r geen last van hoor ...
Onderlangs gaat niet bij een mono blad . Moet je ook niet willen want ben je de beweging in je riem kwijt .
Bovendien is t gevaarlijk . Omdat je de beugelriem niet meer van de haakjes af kan in noodgevallen

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 08:02

idefix tis een boomloze ;) http://deuber.de/index.php/startrekk/sa ... -04-detail

En nee bij dit zadel gaat dat dus niet. En Fenders gaat alleen bij de comfort western. Of de Deuber Quantum al is die laatste niet boomloos. En fenders ga je ook niet blij van worden die gaan op het blad schuren. Daar wordt je zadel echt niet mooier van.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 17:32

Dank jullie wel voor alle informatie. Ik ga eens zoeken naar andere beugelriemen en testen of dat voldoende is. Anders wordt het toch een ander type zadel.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 16:46

Ik heb softlederen mono-beugelriemen van Premiere, daar heb je geen last van bij dit zadel en die krassen ook niet zo als gewone.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 16:53

Ik weet niet of er een rede is dat je in spijkerbroek rijd, maar een paardrijbroek is iig goedkoper dan een nieuw zadel ;)
Zijn stubben mono beugelriemen misschien wat?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:02

Ik snap eerlijk gezegd ook het probleem met die spijkerbroek niet, ik heb ook tijden met spijkerbroek op een monoblad gereden, en dan ook nog eens op een paard met veel schwung, niet op een vlakke ijslander. Als je er eentje hebt met een platte naad aan de binnenkant, heb je geen schade op je zadel hoor.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 21:45

Kan je een foto maken van onder de rok? Waar de ophanging zit? Volgens mij is het een naadje losmaken.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 00:25

idefix4 schreef:
Kan je een foto maken van onder de rok? Waar de ophanging zit? Volgens mij is het een naadje losmaken.

Bovenaan werkt losmaken misschien, maar vergeet niet dat de singelstoten aan dat ene blad zitten. Dan krijg je dus de beugelriemen direct op de huid/sjabrak van het paard. En je bewegingsvrijheid begint pas bij je singelstoten. Denk niet dat dat echt fijn rijden is.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 07:19

rina schreef:
idefix4 schreef:

Bovenaan werkt losmaken misschien, maar vergeet niet dat de singelstoten aan dat ene blad zitten. Dan krijg je dus de beugelriemen direct op de huid/sjabrak van het paard. En je bewegingsvrijheid begint pas bij je singelstoten. Denk niet dat dat echt fijn rijden is.

En voor het paard al helemaal niet. Ik ken deze zadels ook en dat moet je echt niet doen. Het zal technisch wel kunnen zoals Idefix zegt maar het is een heel slecht plan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 07:32

Nee de Startrekk is daar absoluut niet geschikt voor.

Dan zul je een ander zadel moeten kopen met een normaal dubbel zweetblad.
Maar aangezien het hele fijne en goede zadels zijn zou ik het eerder voor lief nemen.

Alternatief zijn stijgbeugelriemen met monoophang, dan heb je ook minder massa onder je been.

Maar onderlangs is bij dat zadel niet mogenlijk en ook niet wenselijk.