Welk bit bij verschillend gebruik?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tess1

Berichten: 233
Geregistreerd: 28-05-09
Woonplaats: België

Welk bit bij verschillend gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 19:06

Wij hebben 2 paarden gekocht voor in de koets, maar ook voor onder het zadel. Nu vroeg ik me af waarom er in het mennen een ander soort bit wordt gebruikt (stang met kinketting). Ik wil liever niet afwisselen tussen bitten vior het rijden/mennen, met een stang rijden ben ik niet zo voor te vinden.
Misschien hoort dit beter thuis onder de menrubriek maar kon zo snel geen post vinden ivm bitten daar.

Pindakaa7
Berichten: 627
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Re: Welk bit bij verschillend gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 21:28

Bij het mennen worden andere vaak bitten gebruikt dan met rijden, dit is omdat je tijdens het mennen natuurlijk geen been- en gewichtshulpen kan geven. Bij een bit met hefboomwerking heb je wat meer te zeggen als dat nodig is, omdat de kracht die je geeft een aantal keer wordt vergroot.
Je kunt bijvoorbeeld met een Pessoa bit rijden, en dan de teugels aan de grote bitringen vast maken. Dan heb je nagenoeg geen hefboomwerking en met mennen kan je dan de teugels aan een van de lagere ringen vast maken. Zo hoef je niet het bit te wisselen, alleen de teugels.

japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Re: Welk bit bij verschillend gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 21:31

Je zou dan eventueel voor een bokkebitje kunnen kijken.

Bovenste ring met rijden.
Met mennen eventueel de lagere

Sjolvir

Berichten: 25406
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Welk bit bij verschillend gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 21:38

Ik mende met mijn fjord met bokkebitje, reed onder het zadel met enkel gebroken ringen trens, bitloos en met stang en trens.

Ik men met mijn zwarte met een liverpool, rij met een dubbelgebroken ringen trensje onder het zadel.

Ik men met mijn jonge fjord met een liverpool, rij met een dubbelgebroken ringen trensje onder het zadel.

Zie het probleem van de verschillende bitten niet zo?
Probleem zit hem niet in het bit, maar in de hand van de ruiter / menner en heel eerlijk ik men prima met een liverpool of bokkebitje, nooit nodig gehad, maar voor geval dat heb je iets meer te vertellen.

moonfish13
Berichten: 18488
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 21:50

Ik longeer en rij met een dubbelgebroken onderlegtrens van harry's horse.
Mennen ook, en mocht ik twijfelen of echt heel erg de drukte opzoeken krijgt hij soms een liverpool in.
Hij heeft bij koop een liverpool met recht monstuk meegekregen, vrij dik maar die vind hij gewoon niet fijn, hij zakt er niet mee en op trens wel.
Dit weekend heeft hij een liverpool gekregen met een dun mondstuk en tongboog, ook wat fijnere en kleinere scharen eraan waar het leidsel ff hoger zit als bij de oude.
Nog niet kunnen testen op ff langelijnen na, hij lijkt het prima te vinden al zal hij denk ik altijd fijner lopen op een trensje.

Hij heeft altijd een kinketting beschermer erom en hij had eerder een bokkebitje met sealtex erom, maar die roestte zo hard dat ie nu in de prullenbak ligt.
Ik ga om zijn nieuwe bit denk ik weer sealtex doen. :)

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 21:54

Waarom zou je niet wisselen tussen bitten?
Als menner heb je toch een hele andere inwerking dan als ruiter.
Zelfs als je hetzelfde bit in hebt is het gevoel voor het paard anders.
Het is dus onwaarschijnlijk dat voor het paard voor mennen en rijden hetzelfde bit de beste optie is.

Tess1

Berichten: 233
Geregistreerd: 28-05-09
Woonplaats: België

Re: Welk bit bij verschillend gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 08:16

Bedankt voor de antwoorden. Ik dacht gewoon dat, als je gaat mennen met een stang (wat meestal sterker is), dat ze dan harder gaan worden en je dat dan ook gaat nodig hebben tijdens het rijden. Plus zie ik vaak, bij ons dan toch, dat er gemend wordt met een ongebroken stang. Daarom dacht ik dat het misschien verwarrend zou kunnen zijn voor de paarden als je er dan een ander soort bit indoet om te rijden. Ik had gedacht om een ongebroken kimblewick te gaan gebruiken met lichte tongboog die je dan verschillend kan instellen naargelang wat je er mee doet.

jowien
Berichten: 1028
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 08:37

Een bit, ook een menbit, is zo scherp als de hand die aan de teugel/ leidsel zit. En een bit moet goed passen, niet te dik, niet te dun, niet te breed, niet te small. Wat voor bit het ook is.
Ik men met een bokkenbitje, onder het zadel bitloos of enkel gebroken trens. En mijn fjord is op beide bitten super fijn. Het ligt echt aan de menner als een paard van een menbit zwaar/ sterk wordt.
Met mennen werken bithulpen nou eenmaal anders, waardoor je met een stang beter af bent.
Onder het zadel heb je ook zijwaartse beweging van je hand, plus er zit maar een meter tussen hand en bit. Voor de wagen heb je de ringen waar de leidsels door lopen en dus geen zijwaartse beweging, en zitten er meerdere meters tussen bit en hand. Dat werkt heel anders voor je paard. Juist met een ongebroken menbit kun je heel subtiele hulpen geven, waardoor je juist kunt voorkomen dat je paard sterk/ zwaar wordt. Een gebroken bit is minder duidelijk, waardoor je grotere hulpen moet geven.
Ook heeft een menbit meestal een lichte (of zwaardere) hefboomwerking, waardoor er ook wat druk bij het kopstuk komt, wat vriendelijker is dan harder moeten inzetten op het bit zelf bij een gebroken trens.
En een menbit heeft meestal meerdere sleuven/ gaten, waarbij de lichtste variant bijna een ongebroken trens is, dus zacht en stil in de mond.
Er is een topic waarin een plaatje staat hoe je de leidsels aan een liverpoolstang kunt bevestigen, moet je maar eens naar kijken.

Als je per se geen bitten wilt wisselen, of weinig verschil wilt, kun je ook voor onder het zadel een ongebroken trens proberen, misschien vindt je paard dat juist wel fijn. Andersom, een gebroken trens voor de wagen zou ik niet doen, omdat dat je hulpen te onduidelijk worden en je wilt juist geen misverstanden als je in het verkeer rijdt of met een wagen in een bak.

bora

Berichten: 1403
Geregistreerd: 30-07-03

Re: Welk bit bij verschillend gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 09:20

Ik rij mijn paard ohz met een dubbel gebroken bustrens en voor de wagen met een kunststof liverpool inde bril of de voorbril. Ben nu bezig met voor de wagen ook op hetzelfde bit als ohz te rijden. Hier loopt ze tot nu toe beter op in de marathon, in de dressuur denk ik dat ik voorlopig nog op de liverpool blijf.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 19:53

jowien schreef:
Een bit, ook een menbit, is zo scherp als de hand die aan de teugel/ leidsel zit. En een bit moet goed passen, niet te dik, niet te dun, niet te breed, niet te small. Wat voor bit het ook is.
Ik men met een bokkenbitje, onder het zadel bitloos of enkel gebroken trens. En mijn fjord is op beide bitten super fijn. Het ligt echt aan de menner als een paard van een menbit zwaar/ sterk wordt.
Met mennen werken bithulpen nou eenmaal anders, waardoor je met een stang beter af bent.
Onder het zadel heb je ook zijwaartse beweging van je hand, plus er zit maar een meter tussen hand en bit. Voor de wagen heb je de ringen waar de leidsels door lopen en dus geen zijwaartse beweging, en zitten er meerdere meters tussen bit en hand. Dat werkt heel anders voor je paard. Juist met een ongebroken menbit kun je heel subtiele hulpen geven, waardoor je juist kunt voorkomen dat je paard sterk/ zwaar wordt. Een gebroken bit is minder duidelijk, waardoor je grotere hulpen moet geven.
Ook heeft een menbit meestal een lichte (of zwaardere) hefboomwerking, waardoor er ook wat druk bij het kopstuk komt, wat vriendelijker is dan harder moeten inzetten op het bit zelf bij een gebroken trens.
En een menbit heeft meestal meerdere sleuven/ gaten, waarbij de lichtste variant bijna een ongebroken trens is, dus zacht en stil in de mond.
Er is een topic waarin een plaatje staat hoe je de leidsels aan een liverpoolstang kunt bevestigen, moet je maar eens naar kijken.

Als je per se geen bitten wilt wisselen, of weinig verschil wilt, kun je ook voor onder het zadel een ongebroken trens proberen, misschien vindt je paard dat juist wel fijn. Andersom, een gebroken trens voor de wagen zou ik niet doen, omdat dat je hulpen te onduidelijk worden en je wilt juist geen misverstanden als je in het verkeer rijdt of met een wagen in een bak.


^^ Dit dus