Kale plekjes onder hoofdstellen/halster

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Kale plekjes onder hoofdstellen/halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 01:11

Hello :)
Via de zoekfunctie een hoop topics gevonden hierover, maar nog geen met een oplossing die voor mijn paard werkt.

Mijn paard krijgt snel kale plekjes onder bakstuk/kopstuk gedeeltes van het halster/hoofdstel. Alles wat ik gebruikt zit ruim genoeg en ik kan zo geen scherpe randjes od vinden, dus ik denk dat ze een wat gevoelige huid heeft.. Wat zou kunnen helpen om dit te voorkomen?

Haar weidehalster is redelijk zacht onderlegt en ik rij met een Passier hoofdstel en longeer met een Horka kaptoom. Ook heb ik een tijd een kunstleer hoofdstel geprobeerd. Welke de boosdoener is ben ik helaas nog nier achter gekomen..

Iemand ervaringen/tips?

MegsFotos

Re: Kale plekjes onder hoofdstellen/halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 11:31

Ik lees mee !!, ik heb precies het zelfde probleem met mijn engelse volbloed :(
het enige wat ik er nu aan doe is er een goede laag vet op smeren... maar of het nou echt helpt..

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 11:39

Mijn paard heeft dit ook als ie te lang zijn halster om heeft gehad. Op de wei zonder halster dus. Sowieso veiliger. En als het moet, dan met een fleece-onderlegd halster. Bij mij komt het niet van het hoofdstel.

Vet opsmeren kan de huid trouwens weker maken, en dus weer gevoeliger voor opengaan. Bovendien maakt vet alles smerig, waar dan weer zand aan vast plakt en dus weer gaat schuren. Zinkzalf maakt de huid steviger en minder vatbaar, maar ook dat zou ik dan alleen opsmeren als het goed kan intrekken zonder dat er even later weer iets (hoofdstel, halster) overheen moet.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 11:43

Maak je het hoofd en hoofdstel wel goed schoon? Opgedroogd zweet kan ook gaan irriteren. Je zou ook bontjes om het hoofdstel kunnen doen en het halster afdoen in de wei.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 11:44

Een van onze merries is kennelijk allergisch voor het leervet dat ik gebruik. Ze krijgt steevast kale plekken daar waar het leer de huid raakt. Ze had er vroeger geen last van. Bestaat er ook zoiets als hypo-allergeen leervet :(

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 11:47

hoogendroog schreef:
Een van onze merries is kennelijk allergisch voor het leervet dat ik gebruik. Ze krijgt steevast kale plekken daar waar het leer de huid raakt. Ze had er vroeger geen last van. Bestaat er ook zoiets als hypo-allergeen leervet :(

Volgens mij bestaat dat wel, ik hoor het namelijk wel eens vaker voorbij komen.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:00

Mijn merrie heeft dit ook, op de weide laten we daarom haar halster af en we hebben een hoofdstel van zacht leer. We sponsen de plekken onder het hoofdstel altijd af na het rijden en dat werkt wel! Je kunt ook met een bontje onder je hoofdstel op die plekken rijden.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 12:23

Hey hoi thanks voor de reacties! Ik ben er intussen achter gekomen dat mijn weidehalster de boosdoener is. deze is bij het kopstuk en neusriem zachter onderlegd maar is blijkbaar niet voldoende.. Volgende week gaat ze naar een nieuwe stal dus hopelijk willen ze haar daat het halster op de wei aflaten als ik geen alternatief halster kan vinden :)

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:26

Tja, dan wordt het neckrope-rijden :P

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:29

Mijn vorige paard had het ook die was allergisch voor meerdere lederolien en schoonmaakzepen. Ik moest er altijd bontjes of oor netjes onder

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:40

Er zijn ook halsters te koop met bondjes, heb er ook een voor mijn tinker en ben er erg tevreden over. Heb nu ook geen schuurplekjes meer.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 13:15

Denk dat ik inderdaad voor een halster met bontjes moet gaan kijken, wel zonde op de wei maar ach, zolang het helpt tegen de kale plekjes :D

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 14:06

JudArthos schreef:
Denk dat ik inderdaad voor een halster met bontjes moet gaan kijken, wel zonde op de wei maar ach, zolang het helpt tegen de kale plekjes :D

Mijn paarden krijgen van 'simpele' bucas halsters ook geen plekjes.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 22:48

Ik heb een heel onderzoek meegelezen in Engeland. Vooral op het bot bij de ogen zit een flink drukpunt. Mijn paard is nogal twijfelachtig met zich laten vangen. Die heeft zijn halster om. En sinds kort op die plek inderdaad ook witte plekken. Dat is sinds hij een onderlegd halster heeft. Dus mijn voorkeur gaat uit naar niet onderlegd.

Ruiterkamp0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 23:39

Bij mij gaat het juist met onderlegd sneller schuren en sneller kale plekken bij m'n vorige verzorgpony. :P Die staat ook altijd met weidehalster.