Wondjes achter de oren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

A12345678910

Wondjes achter de oren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 17:16

Beste bokkers,

Mijn pony heeft last van kale plekjes achter de oren, ik gok al dat het aan het hoofdstel licht maar, waaraan ligt het dan precies moet iets een gaatje losser of is het te klein ik weet het niet

Hij heeft op dit moment hoofdstel maat COB en is een e-pony dus daar kan niet veel verkeerd aan zijn want hij heeft een klein hoofdje :o

maava

Re: Wondjes achter de oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:22

kan het zijn dat het hoofdstel te veel tegen de oren aan drukt? Je kan een anatomisch gevormd kopstuk overwegen.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:23

Het kan zijn dat het schuurt of dat het knelt. Als het schuurt zit het mogelijk te los, en als het knelt zit het waarschijnlijk te strak. Het kan ook dat het hoofdstel gewoon niet past bij de vorm van het hoofd van je pony.
Je kan het beste even met je vingers voeren of het heel los of juist strak zit, of dat het tegen de oren aan drukt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:41

Vergeet jij na het rijden achter de oren schoon te maken? Poets jij niet voor het rijden achter de oren van de pony? Zitten er manen of een stukje voorpluk tussen het kopstuk? Dit laatste kan namelijk ook vervelende plekken veroorzaken. Is er geen sprake van een huidaandoening? Zijn alle vier de vragen niet van toepassing? Dan zit het hoofdstel waarschijnlijk te strak of zelfs te los.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:45

Hoe strak zit de frontriem?

A12345678910

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 18:09

Shenavallie schreef:
Vergeet jij na het rijden achter de oren schoon te maken? Poets jij niet voor het rijden achter de oren van de pony? Zitten er manen of een stukje voorpluk tussen het kopstuk? Dit laatste kan namelijk ook vervelende plekken veroorzaken. Is er geen sprake van een huidaandoening? Zijn alle vier de vragen niet van toepassing? Dan zit het hoofdstel waarschijnlijk te strak of zelfs te los.

Ik maak zijn hoofd altijd goed schoon en controleer altijd of de voorpluk etc goed ligt, huidaandoeningen lijkt me sterk want ik zie geen schilfers of schuurplekken of weet ik veel

A12345678910

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 18:09

Mizora schreef:
Hoe strak zit de frontriem?

Naar mijn mening goed, iig niet te strak haha

A12345678910

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 18:10

Horsies7 schreef:
Het kan zijn dat het schuurt of dat het knelt. Als het schuurt zit het mogelijk te los, en als het knelt zit het waarschijnlijk te strak. Het kan ook dat het hoofdstel gewoon niet past bij de vorm van het hoofd van je pony.
Je kan het beste even met je vingers voeren of het heel los of juist strak zit, of dat het tegen de oren aan drukt.

Oké dankjewel!

A12345678910

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 18:12

maava schreef:
kan het zijn dat het hoofdstel te veel tegen de oren aan drukt? Je kan een anatomisch gevormd kopstuk overwegen.

Ja dat kan ook een idee zijn, ik ben er ook over aan het nadenken om een Rambo Micklem aan te schaffen... Maar de prijs houd me een beetje tegen ( ik wil namelijk zeker weten of het wel werkt voor mijn pony, niet dat ik straks met een hoofdstel zit waar ik "niks" mee kan)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 20:17

Annexnas schreef:
Shenavallie schreef:

Ik maak zijn hoofd altijd goed schoon en controleer altijd of de voorpluk etc goed ligt, huidaandoeningen lijkt me sterk want ik zie geen schilfers of schuurplekken of weet ik veel

Super, want dat doet niet iedereen namelijk. In dat geval gaan alleen de laatste twee regeltjes op. Je zou vrijblijvend een groter of kleiner hoofdstel kunnen proberen. Ruiterwinkels maken daar helemaal geen probleem van, mits je deze liefst dezelfde dag en schoon terugbrengt. Vooral als je aangeeft dat je aan het uitvogelen bent welke maat het beste zit, doen ze daar niet moeilijk over.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 20:19

Of een bontje er tussen?
Laat je instructrice eens kijken of zijnziet of er iets verkeerds zit of aanvoelt.

A12345678910

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 20:28

linnie050 schreef:
Of een bontje er tussen?
Laat je instructrice eens kijken of zijnziet of er iets verkeerds zit of aanvoelt.

dat wil ik als allerlaatste proberen, omdat dit niet toegestaan is op wedstrijden

Maar ik zal mijn instructeur om raad vragen

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 20:36

Ik zou er wel even een bontje tussen doen als tijdelijke oplossing. Kost niet veel en je pony heeft nu toch duidelijk last van het hoofdstel. Op wedstrijden haal je het er zo weer tussenuit, hoewel het volgens mij gewoon is toegestaan. Waar haal je vandaan dat het niet mag?

Heeft je hoofdstel een zacht kopstuk? Zelf maak ik het kopstuk altijd even schoon na gebruik, aangekoekt zweet kan ook best hard zijn.

A12345678910

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 21:00

Nies_ schreef:
Ik zou er wel even een bontje tussen doen als tijdelijke oplossing. Kost niet veel en je pony heeft nu toch duidelijk last van het hoofdstel. Op wedstrijden haal je het er zo weer tussenuit, hoewel het volgens mij gewoon is toegestaan. Waar haal je vandaan dat het niet mag?

Heeft je hoofdstel een zacht kopstuk? Zelf maak ik het kopstuk altijd even schoon na gebruik, aangekoekt zweet kan ook best hard zijn.

Ik had het gelezen hier op bokt haha!
Bedankt voor de tip, ik ga denk ik toch een bontje eromheen doen

Just_bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 21:03

Heb je een anatomisch gevormd kopstuk of een rechte? Had het hetzelfde, nu anatomisch kopstuk en geen wondjes meer. Kopstukken kan je ook los kopen geloof ik, hoef je niet meteen een nieuw hoofdstel aan te schaffen. ;)

A12345678910

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 21:54

Just_bo schreef:
Heb je een anatomisch gevormd kopstuk of een rechte? Had het hetzelfde, nu anatomisch kopstuk en geen wondjes meer. Kopstukken kan je ook los kopen geloof ik, hoef je niet meteen een nieuw hoofdstel aan te schaffen. ;)

ooh thanks, heb inderdaad een recht kopstuk..

A12345678910

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 22:07

Annexnas schreef:
Just_bo schreef:

ooh thanks, heb inderdaad een recht kopstuk..

Al moet ik wel zeggen dat ik het kopstuk vrij ver naar voren vind zitten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:17

Kijk eens hoe het geheel ligt als je er geen frontriem aan hebt. Als het dan niet tegen de oren ligt, is een ruimere frontriem, ondanks dat de huidige groot genoeg lijkt, mogelijk toch de oplossing.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 15:21

Hoe strak zit de frontriem? 2 vingers ruimte is aan te raden. Vaak trekt die de boel naar voren. Verder kan je kijken of het leer goed is bewerkt. Als het scherpe randjes heeft, kan dat ook nadelig werken. En wat voor hoofdstel heb je? Rondgenaaid of gewoon?

A12345678910

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 22:09

Hallooo,

Even een "update" ik heb het aan mijn instructeur gevraagd en die zei dat het lag aan het halster "plekjes zaten niet op de plek van het kopstuk (scheelde overigens niet veel) dus ik heb een halster van Eskeadon gekocht dat zacht onderlegd is bij het neustuk en kopstuk.. Hopelijk zijn de plekjes gauw wat minder!
In ieder geval bedankt allemaal!

Hier een foto van Hocus met zijn nieuwe halster

Afbeelding

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 22:36

Mooi halster, Ik hoop voor jou en je paard dat het werkt!

A12345678910

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 22:37

Horsies7 schreef:
Mooi halster, Ik hoop voor jou en je paard dat het werkt!

Dankjewel! Hoop ik ook :)

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 22:45

Toen ik het topic begon te lezen dacht ik meteen aan het halster!
Mocht dit halster ook geen uitkomst bieden dan kan ik je van harte een Bucas lichtgewicht halster aanraden of een zacht touwhalster.

A12345678910

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 22:58

Patt schreef:
Toen ik het topic begon te lezen dacht ik meteen aan het halster!
Mocht dit halster ook geen uitkomst bieden dan kan ik je van harte een Bucas lichtgewicht halster aanraden of een zacht touwhalster.

Oké, bedankt voor de tip! Zal m onthouden