bit verwisselen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waaslander

bit verwisselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 17:00

Hoe verwissel je een bit terwijl het paard het hoofdstel aanheeft. Voor uitdoen beide riempjes eerst losmaken?
En voor aandoen eerst één riempje vastmaken en dan bit laten aannemen of eerst bit laten aannemen en dan pas vastgespen?

Zeepsop

Re: bit verwisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 17:02

Ik snap het niet helemaal.. Maar ik zou zelf nooit een bit gaan verwisselen terwijl het paard het hoofdstel nog omheeft. Gewoon eraf halen, bit omwisselen en dan weer indoen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 17:09

Bij endurancehoofdstellen is het gebruikelijk 1 bakstuk los te klikken, zowel bij uitdoen als bij indoen.
Daar zitten dan dus ook musketonhaken aan, zodat dat makkelijk kan.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 17:11

Ibbel schreef:
Bij endurancehoofdstellen is het gebruikelijk 1 bakstuk los te klikken, zowel bij uitdoen als bij indoen.
Daar zitten dan dus ook musketonhaken aan, zodat dat makkelijk kan.

Daarom snap ik het niet helemaal denk ik haha! Wist niet dat dat bestond

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 17:17

Ik volg les een eindje van mijn huis, heb zelf geen piste en ga er te paard naartoe. is een drukke weg en na val enkele maanden geleden heb ik een billy allen shank voor buitenritten om meer controle te hebben. Als ik op de manege toekom wissel ik nu naar een dressuurhoofdstel met een kneveltrens maar het zou makkelijker zijn om alleen het bit te moeten wisselen denk ik.... mijn hoofdstel heeft wel geen musketon maar goed met gespjes zou dit ook moeten lukken denk ik. Dus eerst het bit aan één kant vastmaken aan het bakstuk?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 17:19

Ik zou lekker je hoofdstel blijven wisselen. Het zijn namelijk totaal verschillende bitten die een ander hoofdstel vragen. En heel eigenlijk vindt ik het ook niet echt een geschikt bit om meer controle te willen hebben, maar dat terzijde.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 17:20

neusriem even los, 1 bakstuk los, bit uit de mond, andere bakstuk los, ander bit aan 1 bakstuk, bit in de mond en andere bakstuk vastmaken

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 17:22

Paard moet dan wel even leren om bit anders aan te pakken omdat je dan dus vanaf de zijkant komt maar eerst aan een zijkant vastmaken is denk ik wel het makkelijkst. Even thuis oefenen met indoen dan zou het goed moeten komen.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 17:22

Ik zou gewoon het andere hoofdstel indoen... Is waarschijnlijk nog sneller ook.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 17:26

Als je bakstukken kort genoeg af te stellen zijn, zou ik je bit met een paar korte musketonnetjes of haakjes aan je bakstuk hangen. Dan kun je links en rechts het bit loshaken, andere bit in doen, en links en rechts weer vastmaken. Dan hoef je ook je paard niet te leren het bit van opzij aan te nemen. En je hoeft niet met gespjes te klooien. Als het koud en nat is, wel dat wel eens niet zo vlotjes gaan.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 17:43

ok bedankt voor de tips iedereen, ga het thuis eens proberen of het handiger is dan hoofdstel wisselen. bitje in zadeltas is ook handiger dan volledig hoofdstel dus hoop ergens dat het lukt :-)

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 17:45

smurffie schreef:
Ik zou lekker je hoofdstel blijven wisselen. Het zijn namelijk totaal verschillende bitten die een ander hoofdstel vragen. En heel eigenlijk vindt ik het ook niet echt een geschikt bit om meer controle te willen hebben, maar dat terzijde.

mijn tinkert reageert echt super op de billy allen shank, kan hem volledig met losse teugel rijden maar heb nu wel een rem. Voor aanleuning natuurlijk geen geschikte optoming

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 17:56

Laatst was de bitfitter er, toen hebben we wel 7x het bit gewisseld zonder het hoofdstel af te doen, gaat prima hoor. Idd eerst 1 kant los bij het bakstuk, bit uit en dan de andere kant ook losmaken en zo ook weer vast maken. Is in een minuutje gebeurd. Misschien is het wel makkelijk om een keer teugels met een musketon aan te schaffen als je dit elke week doet. En mijn paard had nog niet eerder bit vanaf de zijkant ingehad, zou me daar geen zorgen over maken, ging heel soepel bij mij.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 18:08

Ik doe mijn paard haar hoofdstel zo in omdat ze het op een andere manier niet fijn vindt. Idd gewoon aan 1 kant losmaken :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 18:21

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 18:37

heb nu een contour physio hoofdstel van barefoot en is nog maar nieuw (was bedoeling om met hackamore te rijden maar mijn tinker reageert er niet op) maar ga eventueel wel sparen voor een hoofdstel van Goedhard.