Zadels met een breed kussenkanaal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joysieee

Zadels met een breed kussenkanaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 15:19

Hallo allemaal,

Inmiddels zijn we wel een beetje moedeloos geworden.. We zijn op zoek naar een zadel voor mijn jonge paard, maar we komen er niet zo uit.

De zadelpasser is geweest, en deze kwam er op uit dat er een breed kussenkanaal nodig is. Ook een verwisselbare boom zou handig zijn, omdat ze nog zoveel groeit (dit hoeft niet).
Zij heeft een lijstje gemaild van zadels met een breed kussenkanaal:

Euroriding: Diamant Dressuur Move, Luxor Dressuur Barock

Equine Saddlery: Ocala, Snowhill

Mac Rider: Wellington

Thorowgood: T8 compact GT High Wither, T8 Dressage High Whiter, T4 compact GP High Wither, T4 High Wither Dressage, Thorowgood zijn dus allemaal met een verwisselbare boom en breed kussenkanaal.

Best wel wat keuze, zou je denken. Helaas kan ik deze Euroriding modellen werkelijk nergens vinden, ook niet bij verschillende zadelmakers. De Equine Saddlery (MSFC) kan ik in deze modellen ook nergens vinden.
Omdat ze nog veel zal groeien vinden we het zonde om (nu al) een Mac Rider Wellington te kopen. Als laatste de Thorowgood, die leken ons prima als eerste zadel voor haar. Helaas hebben we ontdekt dat deze niet van leer zijn, waardoor ze ook afvallen voor ons.

Is er iemand die ook een zadel met breed kussenkanaal heeft? Welk zadel is dit?
Ik hoor graag ervaringen!

Saaams

Re: Zadels met een breed kussenkanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 15:38

Ik heb een tribal. Deze heeft ook een breed tussenkanaal. Volgens mij is deze ook goed aan te passen op jonge paarden.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 15:41

Kent en Master is de leren variant van de Thorowgood, dus misschien dat je daar wat van kan vinden?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 15:43

Kent and Master idd. Ik heb ook goede ervaringen met de ideal Suzannah

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 15:45

Ik heb ook Tribal, fijne zadels maar niet aan te passen qua boommaat. Thorowgood wel, heb ik er ook 1 van liggen voor buitenritjes en springen. Ook fijne zadels, en daarvan is inderdaad de kent en masters hetzelfde maar dan van leer. De T8 is deels leer. Die heb ik en ik merk echt niks van dat kunststof. De belangrijkste delen zijn namelijk van boterzacht leer.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 15:49

Ik heb een Prestige Appaloosa met een breed tussen kanaal. Te koop eventueel, boom kan ook aangepast worden.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 15:51

Veel moderne zadels hebben een breed tussen kanaal hoor, daar zou ik me niet druk om maken maar wel even goed naar kijken voor eventuele aanschaf natuurlijk

Wat euroriding betreft: Diamandjes staan er genoeg en luxors ook! Die komen genoeg voor maar kijk bij de diamantjes wel goed naar het kanaaltje, de oudjes willen nog wel eens smal uit vallen.

Kent en masters en Fairfax zijn idd lederen varianten van Thorowgood. Daarbij is de t4 helemaal kunstof, de t6 half leer en half kunststof en de t8 is gewoon leer....

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 15:55

Sommer: Duits topmerk, boom aanpasbaar en breed tussenkanaal

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 15:57

Ik heb inderdaad genoeg Euroriding diamant en luxor zadels gezien, maar de barok en move versies kan ik helaas niet vinden.
Dat K&M de lederen variant van Thorowgood wist ik helemaal niet! Daar ga ik eens naar kijken!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 15:59

Tekna. Lichtgewicht en makkelijk verwisselbaar kopijzer.
Heb hem nu zelf voor mijn jonge new Forester.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 16:41

MisticRider schreef:
Veel moderne zadels hebben een breed tussen kanaal hoor, daar zou ik me niet druk om maken maar wel even goed naar kijken voor eventuele aanschaf natuurlijk

Wat euroriding betreft: Diamandjes staan er genoeg en luxors ook! Die komen genoeg voor maar kijk bij de diamantjes wel goed naar het kanaaltje, de oudjes willen nog wel eens smal uit vallen.

Kent en masters en Fairfax zijn idd lederen varianten van Thorowgood. Daarbij is de t4 helemaal kunstof, de t6 half leer en half kunststof en de t8 is gewoon leer....

De T4 is kunststof en nep suède, de T6 volledig kunststof, de T8 zitvlak en kniewrongen leder.

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 17:22

Dat wisten we inderdaad, maar toch zijn we op zoek naar een geheel lederen zadel. :)

Is de Kent & Masters S-line high wither vergelijkbaar met de Thorowgood T8 high wither? Het is een beetje te laat om nu de zadelmaker nog te bellen, dus misschien weten jullie het ;)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 17:23

Ja, daar zit de zelfde boom en kopijzer in.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 17:42

Equestor heeft ook een breed tussenkanaal :)

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 17:46

Ik heb de Equus Sussanah ook breed en goed aanpasbaar. Wordt ook wel verkocht onder de naam Ideale Sussanah.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 17:57

Wil je geen boomloos zadel?

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 18:23

Ik ga alle merken eens bekijken. Hoewel ik wel naar een Kent & Masters neig, omdat die hetzelfde zijn als de aangeraden Thorowgood.

Nee, we zijn niet op zoek naar een boomloos zadel. Gewoon een 'klassiek' lederen dressuurzadel. :)

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 18:25

Moratoetje schreef:
Sommer: Duits topmerk, boom aanpasbaar en breed tussenkanaal

Sommer zadels hebben inderdaad een heel breed tussenkanaal.
Prachtige zadels, helaas niet geschikt voor mijn paard wat de vorm vd boom betreft. Zou die zeker meenemen in je onderzoek.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 18:27

Harry Dabbs heeft ook een breed kussenkanaal. Zijn bijzonder fijne en mooi afgewerkte zadels met een hele goede pasvorm.
Fijnste zadel wat ik ooit heb gehad

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 18:32

Ik heb zeer goede ervaringen met MSFC zadels. Het klopt dat deze niet snel in winkels te koop liggen en/of op webshops te vinden zijn, maar bij een MSFC-gecertificeerde zadelpasser zou je het moeten kunnen bestellen. Volgens mij hebben alle modellen wel een redelijk breed tussenkanaal.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 18:32

Joysieee schreef:
Ik ga alle merken eens bekijken. Hoewel ik wel naar een Kent & Masters neig, omdat die hetzelfde zijn als de aangeraden Thorowgood.

Nee, we zijn niet op zoek naar een boomloos zadel. Gewoon een 'klassiek' lederen dressuurzadel. :)

Ik zat voor mn jonge paard met hoge schoft en toen nog geen bespiering met hetzelfde probleem. Ik heb ook n kent en masters s line dressage aangeschaft op advies van de zadelpasser en ben er zeer tevreden mee. Kopijzer is zeer gemakkelijk te verwisselen (kan je gewoon zelf) en ik vind t een zeer fijn zittend zadel, geen hele gedwongen zit en een fijn zacht zitoppervlak. Heeft een breed kussenkanaal en fijne, zachte kussens.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 18:37

Ik zou wel even opletten met het lijstje van je zadelmaker.
waarschijnlijk zijn dit zadels die de goede boom vorm hebben voor jouw paard.

dam zal ik eerst hè zadelmaker weer bellen dat je die zadels niet kunt vinden en vragen wat er nog meer gaat passen ipv op eigen houtje te gaan zoeken en straks teleurgesteld te zijn dat het niet past :)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 18:40

Ik heb een kent en master. Super zadel, verwisselbaar kopijzer en ik vind het tussenkanaal behoorlijk breed in vergelijking met de zadels van mijn stalgenoten

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 18:42

Ik ben helemaal happy met mijn tribal. Zeer breed kussenkanaal en boterzachte kussens.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:34

Ik heb een LeTek. Dit is de luxe variant van Tekna. Zeer breed kussenkanaal!! Ik heb hiervoor een Sommer Passion gehad (helaas bleek de vorm van de boom niet geschikt voor een paard dat rond geribt is (kruising arabier x paard gefokte nrps)). Mijn LeTek heeft een breder kussenkanaal dan m'n Sommer had. Daarnaast heeft LeTek ook een kopijzer dat makkelijk zelf te vervangen is voor een breder of smaller exemplaar. Ik ben er zeer tevreden over dit zadel. Dit is het eerste zadel dat op z'n plek blijft liggen op mijn paard. Daarnaast komt de voorste singelstoot niet vanaf de boomtak. Dit vind ik zelf erg plezierig omdat het niet klem vast wordt getrokken achter de schouder wat de beweging van je paard kan belemmeren.