Welk borsttuig voor Fjord?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen95

Welk borsttuig voor Fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 15:01

Hoi!

Vandaag mijn eerst buitenritje gemaakt op mijn nieuwe paard :D

Ik merkte alleen wel dat het zadel wat naar achter schoof. Dit komt omdat ze bijna geen schoft heeft en buiten heel erg doorstapt. Ik ben toen een keertje afgestapt om het zadel weer goed te leggen.

Dit zadel is aangemeten door een zadelmaker dus het zadel ligt verder prima.

Nou wil ik een borsttuig aanschaffen zodat het zadel niet gaat schuiven. Maar welk borsttuig moet ik zoeken? Ik heb daar dus echt geen verstand van :=

pien_2010

Re: Welk borsttuig voor Fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 15:06

RT-V → HAR

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 15:08

Toch vreemd dat het zadel schuift hoor, ondanks dat het is aangemeten, zou niet moeten.
Naar achteren schuiven is voor mij toch teken dat hij niet goed past.
Wel heel erg zonde, je zou verwachten dat je zadel had dat goed lag en bleef liggen als je er iemand bij hebt gehad.
Oh en welkom bij de fjorden problematiek genaamd zadel dat past en goed blijft liggen vinden....
Been there done that...

Oh en stel dat je dressuur wedstrijd zou willen rijden, dat mag niet met borsttuig.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 15:10

Sjolvir schreef:
Toch vreemd dat het zadel schuift hoor, ondanks dat het is aangemeten, zou niet moeten.
Naar achteren schuiven is voor mij toch teken dat hij niet goed past.
Wel heel erg zonde, je zou verwachten dat je zadel had dat goed lag en bleef liggen als je er iemand bij hebt gehad.
Oh en welkom bij de fjorden problematiek genaamd zadel dat past en goed blijft liggen vinden....
Been there done that...

Oh en stel dat je dressuur wedstrijd zou willen rijden, dat mag niet met borsttuig.

In de bak heb ik er ook totaal geen last van. Maar het gebied waarin ik rijd is heel heuvelachtig en ze gebruikt echt superveel schouder. Ze loopt namelijk heeeel erg door :+
In de bak heb ik er geen last van. Alle gangen blijft het zadel als een huis zitten op haar rug.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 15:11

Maar ook buiten zou ie moeten blijven liggen, moet er niet aan denken dat ik bij het endurance rijden mijn zadel zou moeten gaan corrigeren.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 15:13

True. Ik zal het nog wel eens navragen. Maar het zadel ligt in de bak prima. Ik ga daar geen nieuw zadel voor aanschaffen om mee buiten te rijden :=

Ik ga het eerst met een borsttuig proberen. Daarom vroeg ik hier ook advies :P

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 15:18

Ik zou zeggen, koop de allergrootste die je kan vinden. :P Hier paste maatje 'groot paard' nauwelijks om de borst van mijn fjord, en dat was niet eens een heel zwaar gebouwde jongen.
Persoonlijk zou ik gewoon maar gaan passen en zoeken naar welk model goed zit en een met zo breed mogelijke riemen kiezen, omdat het ding wel echt wat moet doen en niet alleen voor de sier hangt. Het lijkt me voor een paard heel vervelend om druk van die soms heel banketstaaf dunne lijntjes op de borst te hebben terwijl je lekker aan het werk bent.
Laatst bijgewerkt door julius_juut op 14-08-16 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 15:19

Misschien heb je baat bij een andere singel.
Wat gebruik je nu?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 15:20

Ik moet zeggen dat ik een kleine fjord heb. Ze is 1,40 :+
Dus ik probeer het eerst met een maatje cob. Ik denk echt dat dat groot genoeg is haha.

Ik zag ook iets dat er verschil is tussen de vorken? Dat je een driepunts en een vijfpunts hebt ofzo?

Ik gebruik nu een witte makkelijke singel. Die kreeg ik bij het zadel. Ik moet nog even een nieuwe halen. Wil het liefst een neoprene singel. Maar welke zou jij mij aanraden Shirley? Liefst niet 100en euro's haha.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 15:23

Ik gebruik bij het springen/crossen een borsttuig met martingaal, maar ik heb juist een klein maatje nodig voor mijn fjord. Borsttuig maat cob past ie wel, maar de martingaal was dan alsnog te lang. Mijn fjord is 1.39m.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 15:27

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 15:29

Ik heb zo een als op die eerste foto. Die 2e ziet er erg ingewikkeld uit, die zie ik wel eens langskomen bij de SGW ruiters. Ik zou denken dat de eerste wel zou moeten volstaan als je behalve buiten rijden geen andere gekke dingen gaat doen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 15:34

1.40 is prachtige maat toch (zeg ik als 1.40 eigenaar)? Geen idee van maat borsttuig, kan je er niet eentje bij iemand lenen om te passen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 15:38

Sjolvir schreef:
1.40 is prachtige maat toch (zeg ik als 1.40 eigenaar)? Geen idee van maat borsttuig, kan je er niet eentje bij iemand lenen om te passen.

Kreeg van iemand op stal te horen dat dat veels te klein is voor een Fjord :+
Volgens mij zijn Fjorden origineel al van dit formaat en worden ze groter gefokt.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 15:38

Nymeria schreef:
Ik heb zo een als op die eerste foto. Die 2e ziet er erg ingewikkeld uit, die zie ik wel eens langskomen bij de SGW ruiters. Ik zou denken dat de eerste wel zou moeten volstaan als je behalve buiten rijden geen andere gekke dingen gaat doen.

Ik ga geen SGW rijden inderdaad. Is alleen puur voor het buitenrijden :)

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 15:39

Haha, dan mag ik ook wel inpakken als 1.40 al te klein is. Wie t kleine niet eert ;)

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 16:06

Ik zou ook lekker voor de Cob maat gaan! Mijn 1,51 hoge fjord(ok dit is wel een luxere) heeft qua borsttuig ook een cob maat en dan heb ik best nog wat gaatjes over zeg maar haha

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 16:31

Ik heb cob gekocht en die was vele te groot :')

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 16:39

Ik wou zeggen, ik heb een maat cob en die past op mijn forsgebouwde Fjord van 1.48, dat lijkt me ruim voor jouw dame!

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 16:40

Grappig! Meestal hoor je bij Fjorden dat het zadel juist naar voren schuift - vooral omdat ze nogal de neiging hebben op de voorhand te vallen. Dan loopt die van jou vast mooi bergopwaarts! ;)

Maureen95 schreef:
Ik heb cob gekocht en die was vele te groot :')

Tja; Fjordenmaten. :(:) Blijft lastig
De mijne (1.44m) heeft de meeste dingen maat Cob. Maar sommige dingen zijn echt onmogelijk te shoppen voor haar: zoals bijvoorbeeld peesbeschermers en springschoenen (kort pijpbeen, maar wel dik en ook vrj dikke koten).
Dekens normaal maat 190(!), maar laatst een vliegendeken besteld van 195. Madam is breed ;) Maargoed bij dekens en sommige andere spullen ben je wel afhankelijk van het merk hoe ze vallen.
Wil je het zeker weten, dan zul je een meetlint mee moeten nemen! :)

*edit* En 1.40m is een prima maat, hoor! :j Hoeft voor mij ook niet groter. Er is momenteel veel vraag naar Fjorden van 1.50m, maar je hebt helemaal gelijk als je zegt dat ze van oorsprong kleiner waren. Ik zit er met eentje van 1.44m mooi tussenin (ze is wel heel breed en toont groter).

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 17:57

Ik vind dat Zafira best wel bergopwaarts kan lopen :o
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En ik was best verbaasd dat dat niet past. Ik denk dat ik dan maar een maat pony moet proberen? En anders ga ik het op proberen te lossen met een andere singel :)
Ik vind de kleinere fjorder ook veel mooier. De grote Fjorden vind ik soms een beetje raar uitvallen.

Nadia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:10

Bij onze fjord ging de singel (en boomloos zadel) ook wat naar achter. Heb een anatomische singel gekocht. Zit een stuk stabieler en schuift minder, en ligt ook prettig voor het paard als je de goede maat koopt. Er zijn meerder te krijgen zowel leer als synthetische.
Heb zelf een dressuur singel van rossner die ik super fijn vind.
Voor me andere paard een veelzijdigheids singel synthestische van Tekna.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 08:54

Kun je het niet oplossen door gaatjes bij te prikken trouwens?
Of even langs een zadelmaker om op de juiste maat te laten maken. Ben je wel wat extra geld kwijt, maar dan past het wel.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 08:56

Ja dat is nog wel een goeie ja!

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 09:06

De fra super singel werkt erg goed voor wat rondere paardjes :) zelf had ik ook altijd last van een schuivend (boomloos) zadel en met deze singel ligt hij super. Mooie Fjord hoor! Helemaal niet klein ik heb er 1 van 1,37 :P