veelzijdigheids zadel te klein

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

veelzijdigheids zadel te klein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 19:05

Hallo, ik wou even jullie advies vragen.
Ik heb 3 jaar mijn tinker, en ben in die tijd erg gegroeid. Het zadel is destijds op maat gemaakt voor haar in verband met haar korte rug. Het zadel ligt echt heel goed op haar. Alleen nu is het probleem dat hij voor mij echt te klein word. Bij de kniewrongen komen mijn knieën er of wat overheen, of ze zitten er veelste ver onder. Verder past het nog wel. Ik merk wel echt dat ik er minder prettig in zit.
Mijn instructrice raadde mij aan een dressuurzadel te kopen. Wat inderdaad het probleem zou oplossen.
Maar ik zit erg te twijfelen, ik rijd vrij weinig met zadel. En het is best duur een nieuw zadel te kopen plus op maat te laten maken.
Ik wil mijn veelzijdigheidzadel ook liever niet verkopen want die past haar wel heel fijn.

Dus wat zouden jullie doen? Toch dressuurzadel, of het bij deze houden?
En als ik dan dressuurzadel neem, zijn er ook speciaal voor paarden met korte rug, amper schoft maar wel heel breed?
Heel graag hoor ik wat jullie zouden doen...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 19:11

Ik begrijp even niet waarom een dressuur zadel wel zou passen en een veelzijdig niet?
Dat ligt toch gewoon aan de inch maat.
Als je nu een 17" veelzijdig hebt ga je ook niet in een 17 inch dressuur passen. Dan zit je nog veel eerder over de wrong heen.

Maar wil je gewoon bij een nieuw zadel gaan voor dressuur.
Ja die zijn er ook voor
brede paarden zonder schoft.
Maar ook dan heb je waarschijnlijk een maat groter nodig dan nu. :)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 19:17

bruintje123 schreef:
Ik begrijp even niet waarom een dressuur zadel wel zou passen en een veelzijdig niet?
Als je nu een 17" veelzijdig hebt ga je ook niet in een 17 inch dressuur passen. Dan zit je nog veel eerder over de wrong heen.

Ja die zijn er ook voor

Inch maat is voor je billen en niet voor je benen.
Doordat de zweetbladen van een dressuurzadel langer zijn, dan veelzijdigheidzadel.
Dan zal ts mits haar billen in het oude zadel past, beter in een dressuurzadel passen, aangezien de beugellengte velen malen langer zijn, dan bij een veelzijdigheidzadel.

Met lange beugels op een veelzijdigheidzadel rijden, rijd niet lekker ivm met de wrongen en missende steun.
Laatst bijgewerkt door myk_en_shant op 12-08-16 19:21, in het totaal 2 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 19:18

Fout gedacht :)

Inch maat is voor je billen EN de lengte van je benen.

Jij zou met die beredenering springruiters in een dressuurzadel laten starten. :D
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 12-08-16 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 19:19

bruintje123 schreef:

Ja die zijn er ook voor

Over het algemeen zijn dressuurzadels gewoon wat langer. Een grotere inch maat is toch meer voor waar je in zit (lepel).
Het probleem is dat er echt geen grotere inch oppast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 19:19

bruintje123 schreef:
Fout gedacht :)

Inch maat is voor je billen EN de lengte van je benen.

Mij is altijd geleerd dat het alleen voor je billen is. Ik paste namelijk op vakantie wel in een 17 inch...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 19:24

Nee nee
Is niet alleen voor de billen.

Er zijn veel modellen zadels.
En het een zal je fijner zitten als het ander.
Maar inch maat is niet alleen maar billen.

lolotjeh

Re: veelzijdigheids zadel te klein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 19:36

je kan ook gaan kijken naar een 18 inch met franse kussen (korte kussens) wat voor jou makkelijker zal gaan zitten en is het zadel niet te lang voor je paardje.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 19:38

Je zou kunnen uitkijken voor een zadel met Franse kussens (ik zie nu net dat Loltjeh dat ook zegt), daarbij is het draagvlak korter dan het zitvlak voor de ruiter. Massimo is hier bijvoorbeeld een bekend merk in, al ben ik alleen bekend met hun dressuurzadels. Ik denk dat de moduleerbare WOW-zadels ook wel iets in je maat kunnen hebben.

Zelf heb ik voor mijn korte ronde merrie na een lange zoektocht een Thorowgood Endurance aangeschaft. Ziet eruit als een vzh zadel, maar is korter zodat het ook op korte rugjes past. Verwisselbare boom, dus ook voor ronde paarden, en in een betaalbare prijsklasse (had nochtans geen limiet qua prijs, deze kwam er gewoon het beste uit). De kniewrongen zijn met klittenband, dus afneembaar of verplaatsbaar (heb zelf de mijne weggenomen). Geen idee hoe het zit met de grootte van het zitvlak, maar ik heb denk ik een 17 inch, en heb nog behoorlijk wat ruimte over (ben weliswaar een klein lichtgewichtje).

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 19:40

Hoe lang ben je eigenlijk ts? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 21:43

Ik ben 1.70 ongeveer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 21:44

hwn schreef:
Je zou kunnen uitkijken voor een zadel met Franse kussens (ik zie nu net dat Loltjeh dat ook zegt), daarbij is het draagvlak korter dan het zitvlak voor de ruiter. Massimo is hier bijvoorbeeld een bekend merk in, al ben ik alleen bekend met hun dressuurzadels. Ik denk dat de moduleerbare WOW-zadels ook wel iets in je maat kunnen hebben.

Zelf heb ik voor mijn korte ronde merrie na een lange zoektocht een Thorowgood Endurance aangeschaft. Ziet eruit als een vzh zadel, maar is korter zodat het ook op korte rugjes past. Verwisselbare boom, dus ook voor ronde paarden, en in een betaalbare prijsklasse (had nochtans geen limiet qua prijs, deze kwam er gewoon het beste uit). De kniewrongen zijn met klittenband, dus afneembaar of verplaatsbaar (heb zelf de mijne weggenomen). Geen idee hoe het zit met de grootte van het zitvlak, maar ik heb denk ik een 17 inch, en heb nog behoorlijk wat ruimte over (ben weliswaar een klein lichtgewichtje).

Ik zal er eens naar kijken. Helaas heb ik wel echt een prijslimiet. Ik ben 15 moet het zelf betalen en wil wel dat ie echt past dus zadelmaker moet er ook nog bij.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 09:47

170 is toch niet echt lang :)
Ik dacht je bent 180 of nog groter.

Ik ben ook ongeveer 170
En rij dus ook op een breed rond paard zonder schoft op een hier eerder genoemde Massimo.
Geen Franse kussens. Ik rij dus ook met een veelzijdigheid model 17,5" heb een dikkere kont dan jij zo te horen en pas prima.
Vlakke hand past er achter de lepel en knieën zitten netjes in de wrong.
Dat model van Massimo is al heel kort van zichzelf.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 09:50

Ik ben zelf 165 en zat op het massimo dressuur type twee met franse kussen toch ook met mijn knieeen voorbij het zweetblad. Al was het zadel wel een halve inch te klein (17inch)
Ik heb voor mijn pony een tribal zadel, is ook geheel naar wens te maken.