Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
bruintje123 schreef:Ik begrijp even niet waarom een dressuur zadel wel zou passen en een veelzijdig niet?
Dat ligt toch gewoon aan de inch maat.
Als je nu een 17" veelzijdig hebt ga je ook niet in een 17 inch dressuur passen. Dan zit je nog veel eerder over de wrong heen.
Maar wil je gewoon bij een nieuw zadel gaan voor dressuur.
Ja die zijn er ook voor
brede paarden zonder schoft.
Maar ook dan heb je waarschijnlijk een maat groter nodig dan nu.
bruintje123 schreef:Ik begrijp even niet waarom een dressuur zadel wel zou passen en een veelzijdig niet?
Dat ligt toch gewoon aan de inch maat.
Als je nu een 17" veelzijdig hebt ga je ook niet in een 17 inch dressuur passen. Dan zit je nog veel eerder over de wrong heen.
Maar wil je gewoon bij een nieuw zadel gaan voor dressuur.
Ja die zijn er ook voor
brede paarden zonder schoft.
Maar ook dan heb je waarschijnlijk een maat groter nodig dan nu.
hwn schreef:Je zou kunnen uitkijken voor een zadel met Franse kussens (ik zie nu net dat Loltjeh dat ook zegt), daarbij is het draagvlak korter dan het zitvlak voor de ruiter. Massimo is hier bijvoorbeeld een bekend merk in, al ben ik alleen bekend met hun dressuurzadels. Ik denk dat de moduleerbare WOW-zadels ook wel iets in je maat kunnen hebben.
Zelf heb ik voor mijn korte ronde merrie na een lange zoektocht een Thorowgood Endurance aangeschaft. Ziet eruit als een vzh zadel, maar is korter zodat het ook op korte rugjes past. Verwisselbare boom, dus ook voor ronde paarden, en in een betaalbare prijsklasse (had nochtans geen limiet qua prijs, deze kwam er gewoon het beste uit). De kniewrongen zijn met klittenband, dus afneembaar of verplaatsbaar (heb zelf de mijne weggenomen). Geen idee hoe het zit met de grootte van het zitvlak, maar ik heb denk ik een 17 inch, en heb nog behoorlijk wat ruimte over (ben weliswaar een klein lichtgewichtje).