sunny43 schreef:Punt is dat we ruim een jaar geleden zijn begonnen met conditie opbouwen en trainen, zowel aan de longe als door een Z-dressuurruiter. Paardje ziet er wel al veel beter uit maar de rug blijft "spierloos". Een jaar geleden hebben we het Wintec zo goed mogelijk passend gemaakt omdat we uitgingen van verandering in bespiering en dan te gaan kijken voor een passend zadel. Echter zoals ook de DA zegt, een paard dat nooit bespiering heeft gehad, 15 is en een moeilijke bouw en houding, is heel moeilijk te veranderen en spieropbouw op de rug is makkelijk gezegd maar zeer moeiijk te realiseren. Een rondje door de polder van 25 KM ! draait ie zijn hoef niet voor om, dus met zijn conditie zit het wel snor, het is werken aan houding en zorgen dat het zadel perfect past.
Wat is spierloos? Een paard dat met gemak een rondje van 25 km loopt lijkt mij een atletisch type? Mijn paard werkt momenteel ook te weinig. Maar hij moet een eind om water te pakken. Paarden krijgen ook spieren van zelf lopen. Dat hoeven we echt niet voor ze te doen? Ik verwacht idd met de dierenarts dat een paard van 15 uitontwikkeld is en daardoor weinig zal veranderen.
Een flexibele boom veert meer voor de ruiter. Paard zelf heeft er meestal minder baat bij. Ik zie wel teruggebouwde zadels en pasvorm. Daar heeft een paard meer aan. Dat hij zo met zijn hoofd omhoog loopt is niet natuurlijk? Waarom doet hij dat?
Ik laat je met alle liefde de verschillen in boom zien. (Ik heb daar voor geleerd.
) Ik heb ook meerdere zadels met flexibele boom, dan kan je vergelijken. Meerdere zadels vergelijken lijkt mij nuttiger dan specifiek zoeken naar een flexibele boomzadel. Ik kan je verklappen dat er daar heel veel soorten en maten van zijn.