Dekje heeft rare vlekken (schimmel?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aco

Dekje heeft rare vlekken (schimmel?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 19:37

Hallo!

Weet er iemand toevallig raad hoe ik me dekje weer proper krijg en/of wat dit uberhaupt eigenlijk is op mijn dekje.

Wou vanmiddag mijn dekje uithalen om te gaan rijden en trof deze zo aan (foto's onderaan in mijn bericht). Het lijken allemaal wel kleine vlekjes zoals een giraf.
Vond dit al raar want ik draag echt zorg voor al mijn dekjes. Ik rij met elk dekje 3-4-5(?) keer, daarna gaan ze de was in en vervolgens in de garage waar alles mooi afgesloten is. Dekjes liggen gestapeld op elkaar. Onder het dekje lag een dekje die nog in de verpakking zat (dus plastic zak onder het dekje), boven het dekje lag een wit zadeldoek waar er niets op te zien is (gelukkig!).
Nu heb ik het dekje in de was gestoken maar het komt er niet beter of slechter uit, het blijft hetzelfde...
Weet iemand raad?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 19:40

Je hebt "het weer" in je dekje zitten, is keer vochtig weggelegd en te langzaam gedroogd, ga je er niet zomaar uit krijgen vrees ik.
wit dekje zou je in de chloor kunnen doen, maar deze moet je dat niet mee doen.

Zou als ik jou was poging wagen met van die oxi poeder zooi, en dan lekker laten weken, als je geluk hebt....

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 19:43

als je "het weer" erin hebt, kun je het wel weggooien. gaat er nooit meer uit. :o :o

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 19:44

Sjolvir schreef:
Je hebt "het weer" in je dekje zitten, is keer vochtig weggelegd en te langzaam gedroogd, ga je er niet zomaar uit krijgen vrees ik.
wit dekje zou je in de chloor kunnen doen, maar deze moet je dat niet mee doen.

Zou als ik jou was poging wagen met van die oxi poeder zooi, en dan lekker laten weken, als je geluk hebt....

Morgen naar de winkel om de oxi zooi dan maar en hopen op het beste :(
Nu heb ik wel het 'geluk' dat de vlekjes grotendeels onder het zadel vallen aan de ene kant (andere kant heeft geen vlekjes).

Daphara

Re: Dekje heeft rare vlekken (schimmel?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 22:05

Ook logisch, een paard zweet het meest onder het zadel, je hebt het dekje waarschijnlijk daarna dubbelgevouwen weggelegd. De kant die boven lag kon gewoon drogen, de kant die onder lag niet.

Hier een goede tip:

Schimmelvlekken op kledij verwijderen kan over het algemeen uitstekend met een chloorvrij bleekmiddel zoals peroxide. U mengt de peroxide met water en laat de kledij daar een kleine 2 uur in weken. Daarna kan u de kleding gewoon opnieuw wassen zoals u dat gewend bent, en in de meeste gevallen zijn de schimmel vlekken op de kledij verdwenen. Er zijn echter ook nog andere manieren om de vervelende schimmelvlekken op kledij te verwijderen. Zo kan u ook bijvoorbeeld een scheutje schoonmaakazijn bij het wasmiddel mengen en de kledij hier gewoon mee wassen. De azijn zorgt er dan voor dat de schimmelvlekken op kledij verdwijnen.

Schimmelvlekken op kledij is natuurlijk niet iets van gisteren en ook in grootmoeders tijd bestond dit probleem reeds. Daarom bij deze ook nog een receptje uit grootmoeders tijd om schimmelvlekken op kledij te verwijderen. Men neme een liter karnemelk en mengt dit met een kopje zout en een scheut azijn. Dompel de kleding hier in onder en laat dit een nachtje weken, waarna u de kledij gewoon in de wasmachine kan wassen zoals u dat gewend bent. De schimmel is nu helemaal uit de kledij verdwenen!

Link: http://www.schimmelsite.com/schimmelvle ... deren.html

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 22:11

Bedankt voor de tips. Ik heb ook nog een paar kledingstukken met schimmel erin (iets met de wasmachine vergeten). Hoop dat het werkt.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 22:15

Iris82 schreef:
Bedankt voor de tips. Ik heb ook nog een paar kledingstukken met schimmel erin (iets met de wasmachine vergeten). Hoop dat het werkt.

Die met karnemelk werkt echt super, mijn oma heeft mij dat ook geleerd.

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 11:32

Daphara schreef:
Ook logisch, een paard zweet het meest onder het zadel, je hebt het dekje waarschijnlijk daarna dubbelgevouwen weggelegd. De kant die boven lag kon gewoon drogen, de kant die onder lag niet.

Hier een goede tip:

Schimmelvlekken op kledij verwijderen kan over het algemeen uitstekend met een chloorvrij bleekmiddel zoals peroxide. U mengt de peroxide met water en laat de kledij daar een kleine 2 uur in weken. Daarna kan u de kleding gewoon opnieuw wassen zoals u dat gewend bent, en in de meeste gevallen zijn de schimmel vlekken op de kledij verdwenen. Er zijn echter ook nog andere manieren om de vervelende schimmelvlekken op kledij te verwijderen. Zo kan u ook bijvoorbeeld een scheutje schoonmaakazijn bij het wasmiddel mengen en de kledij hier gewoon mee wassen. De azijn zorgt er dan voor dat de schimmelvlekken op kledij verdwijnen.

Schimmelvlekken op kledij is natuurlijk niet iets van gisteren en ook in grootmoeders tijd bestond dit probleem reeds. Daarom bij deze ook nog een receptje uit grootmoeders tijd om schimmelvlekken op kledij te verwijderen. Men neme een liter karnemelk en mengt dit met een kopje zout en een scheut azijn. Dompel de kleding hier in onder en laat dit een nachtje weken, waarna u de kledij gewoon in de wasmachine kan wassen zoals u dat gewend bent. De schimmel is nu helemaal uit de kledij verdwenen!

Link: http://www.schimmelsite.com/schimmelvle ... deren.html

Dekje heeft in de wasmachine gezeten vooraleer ik hem weggelegd heb, en lag nog eens tussen andere dekjes die niets hebben van schimmel...
Maar dank je voor de tips! ga ze zeker proberen en hopen op het beste

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 09:32

de vlekken zijn uit mijn dekje! *\o/*

MAAR... wel op een hele rare manier vind ik...
Had mijn dekje dus 'gewoon' gewassen: niets aan veranderd.
Mijn dekje een nacht laten rusten in de karnemelk en nadien gewassen: niet aan veranderd.
Nu ging ik maandag nog eens oxi zooi gaan halen om het te proberen dus dekje lag hier nu gewoon te liggen.
Gisterenmiddag dekje toevallig buiten gelegd omdat ik aan het kuisen was. Was van de veronderstelling dat ik het wel nog ging binnen halen, maar het werd wat later op stal en toen we thuis kwamen was het al donker en niet meer aan mijn dekje gedacht...
Kijk ik daarnet naar buiten en zag ik mijn dekje liggen... Zonder vlekken! *\%/*
Heb er geen verklaring voor, maar ben zo gelukkig!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 14:14

In de zon gelegen?

Wel fijn dat het eruit is!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 14:19

Niet te geloven!
Maar +:)+

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 18:51

Het kan wel even in de zon gelegen hebben. Heb daar ook al aan gedacht dat dit de oorzaak kan zijn van het verdwijnen van de vlekken maar ben dit niet zeker..

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 19:47

Bepaalde soorten schimmels gaan dood van Uv-licht, dus ik denk dat je met de zon geluk hebt gehad.