Hoe meet je de juiste bitmaat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daphara

Hoe meet je de juiste bitmaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 22:55

Ik voel me weer helemaal beginneling, maar ik heb een ander bit nodig voor het paard dat ik rij.
Haar huidige bit is iets wat te ruim en ze vind het duidelijk niet prettig zitten.

Ik lees heel wat over bitmaten en soorten bitten, maar niet hoe je nou precies de maat kunt opmeten bij je paard als je geen flauw idee hebt hoe groot het huidige bit precies is.
Dus vandaar even een topic, die ook door anderen gebruikt mag worden om advies en tips over maat en type bit te vragen.

Dit is het bit dat ze nu heeft, ik heb er even snel vandaag een foto van gemaakt.
Welke maat is dit?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 08-08-16 07:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 berichten in paar minuten geplaatst samen gevoegd

Leonyvk

Re: Hoe meet je de juiste bitmaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 23:07

Dit doe ik altijd: Stro touwtje in het paard z'n mond doen, dan aan allebei de kanten, zo dicht mogelijk tegen de mond aan, een markering maken of afknippen. Naar de ruitersportzaak gaan en dat laten zien. Heb tot nu toe altijd een goed bit mee naar huis gekregen. Maar je kan natuurlijk ook een bitfitter langs laten komen :)

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 23:10

Je kan dat bit meenemen naar de ruiterwinkel. Je gaat dan vergelijken met de andere bitten en dan ga je even kijken welk bit even groot is. Als je dat weet, pak je een maat kleiner. :))

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 23:20

Ik wilde via internet bestellen, ik vind de keuze in de lokale ruitersportzaak niet voldoende, ik wil ook graag een goudkleurig bit, want dat past mooier bij mijn hoofdstel.
Het zal toch trail and error worden.

maar heb ik gelijk als bovenstaand bit 155 mm is?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 23:24

Ik denk niet dat dat de maat is. Bitmaat 15,5 is vaak erg moeilijk te vinden en is best al een grote maat. Ik vind overigens ook dat watertrensjes moeilijk te meten zijn, want het bit van mijn pony is ook groter als ik het meet dan de oorspronkelijke maat... :')

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 23:25

Daar lijkt het wel op ja, zou zelfs 16 cm kunnen zijn. Dat is wel idioot groot. Meeste paarden kunnen af met 13,5. Mijn paard heeft 14,5 en dat is in bijna geen enkele ruitersportzaak op voorraad. Heb je een foto van paard met bit in?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 23:35

Johnnydepony schreef:
Daar lijkt het wel op ja, zou zelfs 16 cm kunnen zijn. Dat is wel idioot groot. Meeste paarden kunnen af met 13,5. Mijn paard heeft 14,5 en dat is in bijna geen enkele ruitersportzaak op voorraad. Heb je een foto van paard met bit in?

Nee, ben vandaag even snel langs gegaan voor deze foto. De paarden stonden in de wei en het is zondag. Op zondag wordt daar niets gedaan met de paarden, dag des Heren en zo.
Ik ga er dinsdag weer heen dan zal ik even een goede foto maken. Ik heb nu alleen nog maar een paar vage rij foto's.

Afbeelding

Afbeelding

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:11

ja lijkt mij toch inderdaad een 15,5, zo'n klein hoofd lijkt hij/zij niet te hebben zo op de foto dus als het goed zit waarom zou dit niet de maat zijn?

Alleen die maat is wel wat minder gangbaar en het vinden van een bit in die maat zal een uitdaging gaan worden...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:23

Dit lijkt me nu niet een paard dat een bitmaat 15,5 heeft. Kan de andere kant op de foto niet zien maar het bit lijkt toch wel een eind uit de mond te komen. Als een bit te groot is gaat het eerder scharen en dat is inderdaad niet prettig voor je paard.
Zo op het oog zou je zeggen dat 13,5 een betere maat zou zijn, maar 12,5 en 13,5 zijn toch voor de meest gemiddelde paarden met een normaal (niet te grof hoofd) toch de meest gangbare maten.
Je moet een bit echt even passen, vrees ik. Een bitfitter is - als je er zelf niet zoveel verstand van hebt - ook wel een goed plan. Die kijkt gelijk naar het best passende bit voor de ruimte in de mond van jouw paard.
Ook bij een internetwinkel zou je moeten kunnen passen. Op internetaankopen heb je (wettelijk) gezien altijd twee weken tijd om te retourneren.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 23:51

Dit is een fries of merens? Dan zou een bitmaat van 14,5 me nog niet vreselijk verbazen. Of het bit te groot is is op de foto's niet te zien omdat je niet kan zien of het bit aan beide kanten evenver uitsteekt. Klein beetje meer druk op 1 teugel en het is een totaal vertekend beeld. Probeer anders eens voorzichtig een meetlint in zijn mond te doen. Tel er ong 1,5 cm bij op dan heb je een indicatie iig.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 07:15

Misschien gewoon even langs ruitersportzaak.. als je van tevoren kunt vragen of je m mag ruilen als ie te groot of te klein is doen ze daar na 1x passen echt niet moeilijk over.

Met webshops zit je weer met verzendkosten enzo.

Of anders even van de andere mensen op stal vragen of je hun bit mag passen. Wellicht staat daar een maat op :)

Maar weet wel.. maten verschillen soms best wel iets per merk.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 22:18

De maat van mondhoek naar mondhoek was 12,3 cm
Ik heb een bit besteld op 13,5 cm en die zit perfect!

Past ook mooi bij mijn nieuwe Micklem.

Afbeelding

Afbeelding