Paard rijden bij zadel passend maken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Easy_Rider

Paard rijden bij zadel passend maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 18:54

Ik zit op zich al heel wat jaren in de paardensport en heb dit nog niet eerder meegemaakt.
Nu woon ik sinds een paar jaar in een andere regio en was op zoek naar een goede zadelmaker.
Mijn zadel heb ik particulier gekocht en ik wilde graag dat de zadelmaker het passend zou maken op mijn paard en mij.

Nu is er een zadelmaker geweest die toch al heel wat jaren zadelmaker is en tot mijn verbazing hoefde ik mijn paard niet te rijden nadat hij het zadel op mijn paard passend had gemaakt.
Met een half uur was hij vertrokken, en was ik bijna 150 euro lichter in mijn portemonnee.
Maar je raad het al. Het zadel lag niet goed en gaf een drukking op de schoft. Dat had ik na één keer rijden al gezien. Dus de zadelmaker weer opnieuw laten komen. Hij heeft het zadel weer aangepast en wederom wilde hij niet dat ik op mijn paard zou stappen. Hij zei letterlijk. Natuurlijk mag je rijden maar ik hoef daar niet bij te zijn. Het zadel heb ik passend gemaakt dus het moet goed zijn. En hij vertrok.

En helaas na die tweede keer ben ik nog steeds niet tevreden. Dus heb ik hem weer gebeld. Ik word keurig te woord gestaan en uiteraard staat er weer een nieuwe afspraak gepland.

Nu ben ik benieuwd wat jullie ervaringen zijn met zadelmakers? Blijft de zadelmaker bij jullie wel wachten tot je het zadel zelf hebt uitgeprobeerd?

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 18:56

Wat raar zeg. Toen ik de zadelmaker liet komen moest ik wel rijden, zodat zij kon zien hoe het zadel lag. Lijkt me ook niet meer dan logisch. Ik zou toch eens op zoek gaan naar een andere zadelmaker.

JenniferUJarig

Re: Paard rijden bij zadel passend maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:01

ik heb er 1 gehad die mijn paard ook niet wou zien lopen,
de gene die ik nu heb wilt zowel voor het aanpassen als na het aanpassen me paard zien lopen

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:03

Ik moest ook rijden, in alle 3 gangen.
Bij mij heeft ze eerst gekeken hoe het lag in stilstand zonder gewicht erop, en toen met gewicht.
Toen heeft ze t aangepast en moest ik gaan rijden, en zo moest ik 4x op en afstijgen voor t passend was haha :P Zadelmaker in kwestie is lang bezig geweest en heeft uitgebreid de tijd genomen om te kijken, voelen, beoordelen en vragen te beantwoorden :) en ik was minder kwijt dan jij, daarna ook nog geen problemen weer gehad met mijn zadel.
Is dus wel een beetje apart dat jij niet hoefde te rijden!

Easy_Rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 19:07

Ik heb het ook nooit eerder gehad dat een zadelmaker je niet op het paard wil zien zitten.
Hij liep met het zadel naar zijn auto, paste het aan en legde het op de rug van mijn paard.
En hij heeft het niet eens meer veranderd, geen van beide keren dat hij geweest is.
De zadelmaker die ik hiervoor had was ten eerste de helft goedkoper, nam zeker een uur de tijd voor mij en heeft zeker 2 of 3 keer het zadel mee naar zijn auto genomen om het aan te passen.
De zadelmaker die dus nu geweest is wordt hier op Bokt geprezen om zijn kennis en zijn uitleg en tijd. Maar die ervaring heb ik dus helemaal niet met hem.
Ik vond behalve dat hij haastig was ook dat hij behoorlijk aan de prijs is. Wel 2 keer zo duur als dat ik gewend ben.
Laatst bijgewerkt door Easy_Rider op 07-08-16 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Easy_Rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 19:09

Westhof schreef:
Wat raar zeg. Toen ik de zadelmaker liet komen moest ik wel rijden, zodat zij kon zien hoe het zadel lag. Lijkt me ook niet meer dan logisch. Ik zou toch eens op zoek gaan naar een andere zadelmaker.

JenniferU schreef:
ik heb er 1 gehad die mijn paard ook niet wou zien lopen,
de gene die ik nu heb wilt zowel voor het aanpassen als na het aanpassen me paard zien lopen

_Nynke schreef:
Ik moest ook rijden, in alle 3 gangen.
Bij mij heeft ze eerst gekeken hoe het lag in stilstand zonder gewicht erop, en toen met gewicht.
Toen heeft ze t aangepast en moest ik gaan rijden, en zo moest ik 4x op en afstijgen voor t passend was haha :P Zadelmaker in kwestie is lang bezig geweest en heeft uitgebreid de tijd genomen om te kijken, voelen, beoordelen en vragen te beantwoorden :) en ik was minder kwijt dan jij, daarna ook nog geen problemen weer gehad met mijn zadel.
Is dus wel een beetje apart dat jij niet hoefde te rijden!

Welke zadelmakers hebben jullie erbij gehad?

JenniferUJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:19

ik heb momenteel anouk verlouw, idefix4 op bokt.
zij komt door het hele land. www.wellsaddle.nl

de 1e die ik had was zadelmakerij de gouden naald

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:21

Nou, dat heb ik ook nog nooit meegemaakt. Wel dat de zadelmaker het zadel erop mikte, daarna iets aanpaste, er weer op mikte en daarna de eigenaresse liet rijden. Hij ging in z'n vrachtwagen wat zitten klooien en zich met andere mensen bemoeien. Na een minuut of 10 vroeg hij aan z'n klant of het lekker zat... Dezelfde klant meldde ooit ook aan iemand dat het zo wel goed lag en als het paard rugproblemen kreeg, dan lag het toch niet goed en moest ze maar weer bellen. Vond ik ook een hele bijzondere uitspraak.

Zelf ga ik naar Country Mill, heb daar Herman of Bert. Paard wordt eerst lichamelijk bekeken, aan mij wordt gevraagd of we ergens problemen hebben, wat we doen qua rijden en naar wat voor soort zadel we op zoek zijn en welke prijsklasse. Paard mag ook nog even z'n stap en draf demonstreren zonder zadel / ruiter. Daarna wordt met kale bomen gekeken welke boommaat het beste is voor het paard en wordt er een assortiment aan zadels tevoorschijn getoverd om uit te proberen. In eerste instantie wordt er gekeken of het zadel an sich goed genoeg is om te proberen, dan mag ik rijden en mijn mening geven, terwijl de zadelmaker meekijkt hoe het zadel blijft liggen en hoe mijn houding is in het zadel. In overleg kiezen we een zadel (ik neem ook altijd een vriendin mee die mij vaak ziet rijden) en die wordt daarna aangepast op mijn paard.

Bij controle van het zadel wordt weer naar het paard gekeken, incl. stappen en draven. Er wordt een kale boom op het paard gepast om te kijken of het huidige zadel qua boommaat nog past. Daarna zadel op het paard om verder te kijken. Eventuele aanpassingen worden gedaan, daarna kijken in stand en evt. nog meer aanpassen, daarna rijden en evt. nog meer aanpassen.
Bij mijn vorige controlebeurt was een andere jongedame ook voor controle met haar paard. In stand lag het zadel eigenlijk heel goed in balans, maar als ze ging rijden zat er toch een kleine onbalans in. Maar goed dus dat ze ook moest rijden!

Easy_Rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 19:28

JenniferU schreef:
ik heb momenteel anouk verlouw, idefix4 op bokt.
zij komt door het hele land. http://www.wellsaddle.nl

de 1e die ik had was zadelmakerij de gouden naald

Dank je wel voor de link.
Zij zit niet zo ver bij mij vandaan. Mocht de zadelmaker het nu weer verklooien dan bel ik naar haar.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:29

Eerlijk gezegd zou jouw zadelmaker bij mij al niet meer terug hoeven te komen...

Easy_Rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 19:31

Hilary schreef:
Eerlijk gezegd zou jouw zadelmaker bij mij al niet meer terug hoeven te komen...

Ik dacht er eerst ook zo over maar ik ben bijna 150 euro kwijt aan hem dus mag ik ook eigenlijk wel verwachten dat hij er ook goed werk voor levert.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:10

Dat is ook waar!

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:34

Nou ik zou de 3e keer niet eens betalen, kom op zeg :o
Zo een "service" is dat geld niet waard, hij mag t gratis fixen na 2x verpesten zou ik zeggen.
Ik snap dat je t zonde van je geld vind en je hem weer laat komen, maar echt, als ie t nu niet gratis oplost, dan zou ik een zeer slechte recensie plaatsen op zn pagina of wat dan ook en snel een andere laten komen. Hoop dat ie t nu wel oplost en ik zou zeggen "ik wil graag dat je ook even kijkt nadat ik gereden heb". Die extra paar minuten mag ie wel inleveren na dit soort service.

Easy_Rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 20:42

YamaSaki. Ik heb alleen de eerste keer betaald. Dat hij er een tweede en nu een derde keer voor moet komen is zijn eigen schuld. Alleen hoop ik hij het nu wel een keer goed opvult.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:45

Ah dat was mij niet helemaal duidelijk :)
Helemaal terecht dat ie idd niets in rekening brengt nu.
Gewoon erop staan dat ie even wacht tot je ermee gereden hebt, anders heb je er niks aan denk ik.
Hoop dat t nu goed komt in ieder geval.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 01:06

4 Maanden geleden heb ik ook een zadelpasser laten kijken die alleen in stilstand beoordeelde. Terwijl hij bezig was, was hij volop aan het vertellen bij wie hij allemaal wel niet kwam. Mijn zadel lag echt als een huis..... op een stilstaand paard := . Op het moment dat mijn paard fijn ging lopen en zijn buikspieren aanspande ging het zadel klapperen. Inmiddels is het zadel door iemand anders aangepast en mijn paard loopt er veel fijner mee :) .

Easy_Rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 08:41

Inoterry, mijn zadelmaker heeft mijn paard ook alleen op stilstand bekeken.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 08:49

Hier inderdaad ook fan van countrymill, Bert en Herman. Mijn zadel lag in stilstand helemaal niet mooi juist :D. Lag wat achterover. Dus toen ik daarnaar vroeg liet Bert m'n paard haar bekken kantelen, en toen lag het mooi in balans. Paard heeft overigens zelf haar zadel uitgekozen. Verschillende merken geprobeerd, die stuk voor stuk nagenoeg perfect lagen. Onder Albion wilde ze geen stap zetten. Onder de mono van Tribal ook niet, alleen galop was ze daarmee super fijn. De Classic van Tribal liep ze meteen fijn mee. Bert loopt ook altijd even een stuk mee naast paard met ruiter en voelt dan ook onder het zadel hoe het ligt. Voor mij geen andere zadelmakers meer dan Bert en Herman! Dusdanig tevreden dat ik na het aanschaffen van een nieuwe Tribal, ook een Tribal heb besteld voor mijn ruin. Ook hij loopt er erg fijn onder :D

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:02

Hier ook tevreden met country mill. Al komen wij daar wel op locatie en de zadelmaker niet thuis.
Wij hebben arno.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:08

In uitzonderlijk gevallen komen ze wel aan huis. Maar liever niet omdat ze 'thuis' meer kunnen bieden. Arno heb ik aan het werk gezien bij een zadel dat ik verkocht heb, en hoorde goede ervaringen van een vriendin over hem.

Qleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:11

Bij mijn paard is het ook zo, dat in stilstand mijn zadel goed in evenwicht ligt, maar als ik rijd, dan rijst hij vooraan (vooral in draf) en daardoor kantelt het zadel te veel naar achter.. Is niet makkelijk op die manier om in evenwicht te zitten. Probleem is: in galop en stap rijst hij niet zo erg dus als ik het evenwicht verander, galoppeert hij heel slecht..
Ik heb ooit iemand gehad die een equiscan deed. Hij vond het ook niet nodig om even te checken of het goed lag. Zadel heeft nooit meer goed gelegen op hem (ik kreeg enorme stoelzit op korte tijd) en zadel moest geleegd worden en heropgevuld om terug standaardverhoudingen te krijgen.. Vreselijk dus! Was ook heel duur..
Ik laat nu mijn zadel opvullen door een ouderwetse zadelmaker die z'n vak goed kent en die ook werkelijk zadels kan maken :Y). Hij komt kijken op stal en vult het dan thuis op (is ook niet meest ideaal), maar mijn zadel ligt wel goed nu, ook al zal het evenwicht in draf altijd een probleem blijven!

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:48

Een zadel pas je in beweging. Het gaat om de combinatie paard, zadel en ruiter in beweging. Je wil er niet alleen naar kijken of het mooi ligt als je ernaast staat ;).

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 21:02

Volgens mij weet een zadelmaker zelf ook heel goed dat een zadel anders kan gaan liggen zodra je erop gaat zitten.. En drie keer laten komen is naar mijn mening geldverspilling en slecht van de zadelmaker.
Ik zou een andere zadelmaker laten komen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 21:12

Ik moet altijd rijden. Ze kwam een keer op stal toen ik niet kon en dan kijkt ze er wel even naar, maar dat us lang niet zo effectief als wanneer ik even voor kan rijden.

Mijn eerste Zadelpasser nam het zadel mee, vulde het op de zaak bij en dan moest je het later zelf ophalen. Die zag het eindresultaat dus niet eens. Maar toen was ik nog jong en onwetend:p

Easy_Rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 21:15

Hij is vandaag voor de derde keer geweest en weer heb ik niet kunnen voorrijden. Hij zei dat ik mijn zadel te ver naar voren leg. Tja, ik zeg tegen hem dat ik mijn zadel echt wel achter de schouder leg maar dat het steeds naar voren schuift. Dat kan volgens hem niet. Hij heeft ook niets veranderd en zegt dat het goed ligt op het paard. En als ik het niet eens ben ik dan maar een ander moet bellen.
Nou, mijn zadel ligt slechter dan voordat ik hem de eerste keer liet komen. Ik ben nu 145 euro kwijt en niet tevreden.