Ervaringen met kentaur zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Ervaringen met kentaur zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 14:33

Hoi allemaal,
Mijn instructrice raad mij aan een kentaur zadel aan te schaffen. Het zadel waar ik momenteel op rijd is eigenlijk niet helemaal goed voor mijn zit. Ik ben benieuwd naar ervaringen met kentaur zadels en hoe jullie de zit van een kentaur zadel ervaren.

Dank alvast

JenniferUJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 14:38

Ik vind het leer te glad waardoor ik alle kanten op schoof in het zadel ondanks leren zit en regelmatig invetten.
Had een kentaur penelopa
Laatst bijgewerkt door JenniferU op 07-08-16 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

_Zsazsa_

Re: Ervaringen met kentaur zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 14:40

Ik vond ze ook te glad, echt niet fijn. Ik had de Penelopa. Volgens mij hebben ze wel ook modellen nu die ander leer op de zitting hebben.
De zit is ook vrij breed bij de Penelopa, dat vond ik ook niet Fijn aangezien ik heel smal ben.

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 14:52

Heb een paar weken met een kentaur gereden als proef de afrodite volgens mij. Ik vond het een fijn zadel al is het leer wat glad. Na de proeftijd zou er voor mij en mijn paard een nieuw zadel gemaakt worden met de zitting van kalfsleer dit is zachter en stroever dan rundleer wat de standaard is bij deze zadels. Ook heb ik een lang bovenbeen waardoor de kniewrongen voor mij verkort moesten worden. Ik zat er stevig in en kon er goed mee rijden. Volgens mij is er ook nog de electra die heeft ook een diepe zit net als de afrodite. Helaas ging bij mij het hele verhaal niet door ivm blessure paard.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 14:53

Ik heb de Medea gehad, vond het werkelijk waar een geweldig zadel. Een heerlijke maar ook stevige zit.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 14:55

Op mijn vorige paard had ik de Artemis. Ik vond het een heerlijk zadel. Zat als een huis. Bleef ook erg net!

Op mijn huidige past het niet maar vind het mooie, fijne zadels voor een nette prijs

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 16:01

Ik had ook de Penelopa. Vind de prijs/kwaliteit verhouding heel goed. Heb er altijd fijn op gezeten, vind de zit ook helemaal niet glad. Later ben ik over gegaan op Passier en toen heb ik het zadel verkocht omdat ik te verwend ben geworden en hem niet meer fijn vond zitten :o

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 16:04

Kentauer vind ik prima zadels, ook qua kwaliteit-prijsverhouding netjes.
Ik snap niet zo goed wat het probleem is met een glad zitvlak, als jij een onafhankelijke zit hebt is dat geen enkel probleem. He je die niet,leer je die wel te krijgen in een zadel met een glad zitvlak.
Het is mij persoonlijk nooit opgevallen dat ze een gladder zitvlak zouden hebben dan andere zadels.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 16:08

ik heb een Elektra met kalfslederen zitting en het is een super fijn dressuurzadel waar je echt recht in zit.
Wat ik ook erg fijn aan dit zadel vind is dat hij erg makkelijk aan verschillende paarden is aan te passen.
Tevens heb ik ook een kentaur spring/vhz zadel ook super fijn en voor veel paarden geschikt

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 16:18

Zowel de Penlopa gehad als nu de Kalypso op me huidige paard.

Fijne zadels die qua prijs en kwaliteit nog goed te doen zijn ook.
En het zijn fijne zadels voor kort en bredere paarden

Ik zelf heb ze nooit als glad ervaren.

De kalypso doe ik nu weg wegens het niet meer passen op me paard.

Maar anders had ik hem niet weg gedaan.

Sita77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 16:38

Ik heb nog een Kentaur Medea te koop super zadel, gaat alleen weg omdat het op huidig paard niet past

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 17:18

Ik heb een spring en een dressuurzadel van kentaur
De spring zadel is echt heilig.. Wat een top zadel
De kentaur ithaka dressuur bevalt mijn iets minder.. Maar de kwaliteit is top!

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 17:24

Hier ook de Penelopa, ik vind het een fijn zadel en ook fijn dat de boom wat aan te passen is zodat je paard wat kan groeien zonder dat je meteen een nieuw zadel moet.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 18:18

BarbaLala schreef:
Ik snap niet zo goed wat het probleem is met een glad zitvlak, als jij een onafhankelijke zit hebt is dat geen enkel probleem. He je die niet,leer je die wel te krijgen in een zadel met een glad zitvlak.
Het is mij persoonlijk nooit opgevallen dat ze een gladder zitvlak zouden hebben dan andere zadels.

Heeft niks met onafhankelijk zit te maken. Als je paard weg schiet merk je echt wel of je in kalfsleer zit of op zo'n glad leer. Ook z'n brede zit vond ik niet fijn. Rij nu met prestige en hulsebos en je merkt gewoon echt wel kwaliteitsverschil.

JenniferUJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 18:20

BarbaLala schreef:

Even mijn andwoord hierop over een onafhankelijke zit.... ik reed daarna met een kn symphonie (geen wrong geen diepe zit) en kon meteen heel fijn doorzitten.
Op de kentaur penelopa kon ik dit absoluut niet.
Daarbij had ik het gevoel dat ik boven me paard zat en voelde al zijn spieren niet meer.

Misschien werd mijn zit te gedwongen bij de kentaur, dat weet ik niet maar heb het zadel snel weer verkocht.

Over het wegschieten bij de reactie hier boven... ik vloog er bij de euroriding diamant en kentaur penelopa zo vanaf
Daarna kn symphonie gehad nu een barnsby majestic en beide hebben een iets bredere zit dan de penelopa en diamant.
Had met me balans en bekken te maken.

Mensen met een smal bekken zijn gebaat bij een smalle zit.
Mensen met een wat breder bekken zoals ik moeten een wat bredere zit hebben vertelde me zadelmaker.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:13

Ja klopt, ik heb hele smalle bekken dus dat zal Indd heel persoonlijk zijn. Ik heb wel op dat nieuwste model van Kentaur gezeten en dat zat een heel stuk beter.

Elvirave

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:33

Ik heb een kentaur olympic springzadel gehad in het donkerbruin. Heel fijn zadel maar idd erg glad. Groot voordeel vond ik dat het bruin niet snel wegsleet. Hij zag er na 4 jaar gebruik nog nagenoeg nieuw uit toen ik hem weer verkocht. Door het gladde leer heb ik wel beter leren zitten met springen. Maar zou niet snel een springzadel met glad leer kiezen.

Ahryah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 22:23

Heb kentaur penelopa voor mijn paard.
Is opzich een heel mooi zadel, ik kan er alleen voor geen meter in zitten... Kwam er helaas achter na 6 maanden dat mijn kentaur schots en scheef uit de fabriek is gekomen... Helaas wilt de zadelmaker die mij het zadel heeft verkocht hier niks aan doen en legde hij het zadel constant achterover zodat het niet op viel en het zadel niet zou schuiven.
Andere zadelmaker kan er ook niks mee.. die ziet vaker scheve kentaurs :+
Voor mij nooit meer een Kentaur...

Twist in de voorkant naar rechts... rechterkant loopt schuiner weg als linkerkant.. Foto is recht vanaf het midden van de lepel genomen
Afbeelding