Pony gooit tong uit zijn mond tijdens rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xLiez

Pony gooit tong uit zijn mond tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 23:10

Hallo!

Sinds twee weken heb ik een eigen pony. Superleuk natuurlijk! Alleen heb ik een probleem met het bit. Hij liep daar op een enkelgebroken watertrens en daar hadden ze nooit problemen mee. Nu heb ik er eerst een dubbelgebroken watertrens in gehad maar vrijwel meteen gooide hij zijn tong uit zijn mond (links aan de zijkant). Dus heb ik een enkelgebroken watertrens aangeschaft, een dunnere. Maar ik heb nog steeds hetzelfde probleem. In draf is het nu minder maar zodra ik galop ga doen laat hij zijn tong weer hangen. Ook heb ik het idee dat hij zijn tong achter het bit oppropt. Ik vind het zo vreemd dat daar niks aan de hand was en nu opeens heb ik last van dit probleem.

Wat kan het zijn? Ik ga morgen maar een afspraak maken voor de tandarts, om zijn gebit even na te laten kijken. Ik was ook al van plan om een bitfitter langs te laten komen maar ik woon in Friesland en kan niet echt iemand vinden. Iemand een tip voor een bitfitter (of iemand met verstand van bitten) uit Friesland?
Laatst bijgewerkt door xLiez op 05-08-16 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Zarena

Re: Probleem bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 23:13

Is er geen optie dat de pony een verleden heeft betreft zijn tong over het bit gooien? Dat de verkopende partij het niet gemeld heeft?

Het lijkt mij iets stug dat de pony er nu mee begint.
Ben zelf altijd wel gecharmeerd van de correctie stang bij paarden/ponys welke de tong over het bit willen gooien.

smurffie

Re: Pony gooit tong uit zijn mond tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 23:20

Rij jij hetzelfde als daar? Door meer druk kunnenze bijvoorbeeld hun tong eruit willen gooien.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 23:32

Ja! En ook met lange teugel rijden doet hij het. Ik heb het ook nagevraagd bij waar ik hem gekocht heb en daar herkennen ze het probleem niet. Dus ik denk dat een bezoekje aan de tandarts eerst maar een goed idee is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 23:46

Heb je het bit niet te laag hangen omdat hij het ook aan de lange teugel doet?

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 00:05

Vervelend probleem zeg. Ik kan je Paul versluis aanraden hij is ook bit fitter

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 00:25

Bitloos een optie?
Idd een tandarts laten kijken en een bitfitter laten komen, pony doet het niet voor niks.
Succes!

Jupinkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 10:21

Wanneer het paard zijn tong uit zijn mond steekt is er het een of ander mis. Dat kan dan vanalles zijn; bit hangt te laag/te hoog, slecht passend zadel, hoofdstel geeft een onaangenamen druk op een bepaalde plaats, ...

Heb ooit eens een pony geweten die zijn tong eruit stak wanneer het ruitertje aan een kant scheef ging zitten.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 20:01

Ik zal morgen even kijken of het kan liggen aan het bit + hoofdstel. Dat heb ik nieuw voor hem gekocht en ook alleen daar maar mee gereden sinds hij van mij is. Ik heb het vermoeden dat daar iets niet goed zit. Mocht het morgen nog niet over zijn bel ik gelijk even de tandarts :)

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 00:02

Even een update! Pony is afgelopen dinsdag naar de tandarts geweest en het gaat een stuk beter. Hij gooit in ieder geval niet de hele tong er meer uit. Zo nu en dan zie je een klein roze stukje tong aan de zijkant, met name in de galop. Absoluut een verbetering. Hopelijk blijft het zo en gaat het steeds beter.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 08:48

Heb je de tandarts ook even naar het bit en de ligging laten kijken?

Gelukkig gaat het al beter. :)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 09:45

Super zeg! Misschien is een osteopaat dan ook geen overbodige luxe? Wellicht kan die nog iets verhelpen aan je probleem.

Meggie019

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 10:16

Super dat het nu beter gaat. Maar heb je ook naar de maat van het bit laten kijken? Misschien lost dat het probleem wel helemaal op als die net ietsjes groter of kleiner is. En rij je ook met sperriem?

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 11:07

Ik rij inderdaad met sperriem! Bit kan misschien wel 1 maatje kleiner, dat ga ik vanmiddag even proberen!

Nachtschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 11:17

Is de pony wel een sperriem gewend van de vorige eigenaren? Het voorkomt onder andere dat hij met zijn mond helemaal open kan rondlopen. Misschien kan je eens proberen zonder sperriem te rijden, als hij het namelijk niet gewend is daagt hij de riem nu waarschijnlijk uit en verkent hij de mogelijkheden.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 11:27

Is bitloos dan geen optie?

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 11:16

Hij werd daar ook gereden met sperriem! Voordat ik ga galopperen is er nu niks meer aan de hand dus het is niet constant een probleem meer. Ik rij de hele tijd met een 16mm enkelgebroken watertrensje. Ik hou deze er eerst maar in en kijken hoe het verder gaat. In de wei galoppeert hij ook gewoon zonder dat je zijn tong ziet.

Bitloos wil ik inderdaad ook gaan proberen!

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 10:27

Gisteren was het weer drama met rijden. Zodra ik wat meer van hem vraag doet hij het weer, ook als ik er naast loop in stap (met bit in) Ik wil nu graag een bitfitter langs laten komen of iemand die verstand heeft van bitten. Heb joy4horses.nl al een bericht gestuurd maar weet niet of die in friesland werkt.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 10:33

Heb je al geprobeerd om op een touwhalster te rijden? Zoveel mogelijk ontspannen en doet je paard het dan nog met zijn tong?

Addicty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:00

Joy4Horses is goed
Mocht ze niet in Friesland komen, stuur me dan even een pb, kun je evt naar de achterhoek komen om haar bij ons langs te laten komen. Geen probleem !!

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:23

Tong problemen kunnen ook ontstaan door pijn vanuit de rug/bekken/si gewricht. Ik zou me dus niet alleen richten op zijn bit of hoofdstel maar zijn hele lijf goed na laten kijken. Is je pony gekeurd bij aankoop?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:32

Als je in Friesland zit zou ik je aanraden om Paul Versluis eens te laten komen, hij is zowel tandarts als bitfitter. Ik heb heel goeie ervaringen met hem, en van anderen hoor ik ook alleen maar goede dingen.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:39

Paul versluis is inderdaad een goede. Ik heb hem ook altijd bij mijn merrie gehad en het was altijd goed. Hij is ook erg ruatig in de omgang met paarden.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 23:30

Linda2B schreef:
Tong problemen kunnen ook ontstaan door pijn vanuit de rug/bekken/si gewricht. Ik zou me dus niet alleen richten op zijn bit of hoofdstel maar zijn hele lijf goed na laten kijken. Is je pony gekeurd bij aankoop?

Hij is zeker gekeurd bij aankoop!
Ik rij momenteel met een sprenger bitje en hij loopt hier erg fijn op. Stuk minder tong! Ik wil nog een osteopaat langs laten komen om te kijken of hij ergens iets heeft. Het ligt in ieder geval niet aan hoofdstel, bit of zijn tanden.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 23:58

Heb je het zadel overgenomen van de vorige eigenaar?
Als je een nieuw zadel hebt zou ik daar ook goed naar laten kijken, ik heb nml een paard gehad die zijn tong uit de mond stak nadat het zadel niet meer zo goed paste.