Welke singel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Welke singel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 14:47

Vandaag is m'n paard behandeld dmv dryneedling, er was weinig bijzonders op te merken, behalve een punt net achter haar bovenbeen/schouder, de spier die doortrekt tot op haar rug. Normaal als hier knopen in zitten, beperkt zich dat tot 1 kant omdat het paard bv scheef is. Nu heeft mijn paard het aan twee kanten op precies de zelfde plek. Waarschijnlijk komt dit omdat de singel te ver naar voren zit (singelpunt zit bij haar ook ver naar voren). Het zadel ligt dus wel mooi achter haar schouder, maar de singel toch te ver naar voren waardoor hij op die spieren drukt. Ze is ook zuur met singelen, ondanks de rust die daarin genomen wordt, paard wordt langs 2 zijdes gesingeld.

Ze wordt gereden met een neopreen banaansingel, ze is erg gevoelig op haar huid, snel schuurplekjes, dus aan beide zijdes van de singel zit een stuk schapenvacht.

Nu zit ik zelf te denken aan een anatomisch gevormde singel waarbij het middenpunt van de singel behoorlijk ver naar voren "bolt", maar het stuk richting de stoten verder naar achteren.
Het moet echt een singel zijn die comfort op haar gevoelige huid bied.

Iemand suggesties?

Tevens staat het op de planning om dit jaar nog een ander, op maat gemaakt, zadel te kopen :)

Kaatastrof

Re: Welke singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 14:58

Is misschien de WoW H-Singel niets voor je? Hij is prijzig, maar ik moet zeggen dat dit echt de beste singel is die ik ooit al heb gehad. Is topkwaliteit en enorm fijn voor mijn paarden. Ik heb een ruin met o zo'n gevoelig huidje, maar met deze singel heb ik nooit meer wondjes gehad.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:54

Ik zou eens kijken voor de nieuwe Prolite singel, een beter betaalbare versie van de Fairfax

Afbeelding

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:56

Om even op bovenstaande te reageren: negatieve ervaring hier met Fairfax, leder was al heel snel aan het scheuren en werk snel hard. Prolite heb ik nog geen singel van gehad maar van andere dingen ben ik tevreden van dat merk :j

GABY19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:58

Ik volg eventjes!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 16:19

Thanks voor de tip Jackytje, deze singel ziet er prettig uit, voor die prijs zou ik hem wel graag eerst uittesten, maar volgens mij heb ik al een adresje gezien! :)

@Capriootje, jij ook bedankt voor de tip, wellicht een hele domme vraag, maar doe je deze dan met de bolle kant naar voren?

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:24

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:28

Wel wat duurder, maar je mag er vast een uitproberen als je het vraagt: de anatomische singel van Tribal, te koop bij Country Mill Nijkerk. Bolle kant naar voren idd.

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:34

En een van Mattes? Die hebben de anatomische en ook met uitsparingen aan de oksels.. mijn fjord heeft er nu een gezien die altijd open ging aan zijn oksel. Met die heb ik nog geen problemen gehad! Ik rijd western maar ze hebben hem ook in dressuurformaat ! :)

Jupinkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 19:13

Ik heb een anatomische singel van Kentaur .
Ik heb een anatomische omdat mijn singelstoten te ver naar achter liggen maar mijn zadel wel helemaal correct past. Hierdoor kan de singel op de juiste plaats komen.

Nu in jouw geval denk ik dat de plaats van de ligging van de singel dan verkeerd gaat gaan. Dan komt je drukpunt denk ik te ver naar voren als je singelstoten correct liggen.
Klopt dit of zit ik helemaal fout? :o?

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 19:21

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 19:32

Ik heb deze:
https://www.divoza.com/nl/rossner-comfort-singel

Vond een lederen singel eigenlijk overbodig, neopreen leek me goed genoeg maar ik kreeg hem gratis bij m'n zadel dus waarom niet :) En ik moet zeggen dat ik er súperblij mee ben! Naast het feit dat ik het veel mooier vind, heb ik ook geen bemerkingen aan deze singel. Ik heb alleen bij mijn pony nooit een andere gehad dus echt vergelijkingsmateriaal heb ik dan weer niet.. Hij schuift in ieder geval niet, en door het systeem met de elastieken kan je superfijn aansingelen. Ik heb hem nu bijna een halfjaar in gebruik en hij ziet er letterlijk nog uit alsof hij 1x gebruikt is door de haartjes die erop zitten, haal je die eraf kan je hem in principe terughangen in Divoza. Maar ik moet zeggen dat ik hem wel áltijd na het rijden schoonmaak met zadelzeep.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 19:33

Ik rijd met een singel van Back on Track. Deze is heel soepel en zacht. Door de speciale weltexvezels is de doorbloeding dan ook beter.
Ik ben er erg blij mee.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 22:00

Jupinkle schreef:
Nu in jouw geval denk ik dat de plaats van de ligging van de singel dan verkeerd gaat gaan. Dan komt je drukpunt denk ik te ver naar voren als je singelstoten correct liggen.
Klopt dit of zit ik helemaal fout? :o?

Daarom zou ik graag een singel testen, ik ben bereid om best wat neer te leggen voor een goede singel, maar dan wil ik wel de zekerheid dat het effectief is :)
M'n zadel ligt goed, singelstoten liggen vrij ver naar voren, omdat anders de singel het zadel naar voren trekt.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 22:00

Ik ga mij in de bovengenoemde singels verdiepen, dank voor de tips!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 12:28

Vandaag even m'n zadel zonder dekje en de singel zonder bontjes er op gehad, het probleem lijkt hem niet echt in de singel te zitten, maar de stoten die te ver naar voren zitten. Deze komen tegen de betreffende spier aan wanneer m'n paard haar been naar achteren gaat.
Nu kan met dit zadel het stoten niet verder naar achteren omdat anders het zadel te ver naar voren komt te liggen. Een nieuw zadel stond toch al op de planning voor op kort termijn, dus hopelijk vinden we er een die goed gaat passen :)

Addicty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:07

Ga even langs bij Country Mill. Icm je zadel, kunnen ze je daar ook goed adviseren over een singel
Ik rij zelf met de prolite, bevalt goed. Maar de Tribal singel zat ook super !!! Ooit meegekregen om te testen
Aangezien ik de prolite al had, geen nieuwe tribal gekocht. Gaat mss wel de volgende worden
Die van TopHorseFitshop hoor ik van anderen ook goede verhalen over

kimosi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:11

Stubben equi-soft

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 00:36

Bedankt voor de adviezen, begin september komt m'n zadelmaker voor een ander/nieuw zadel :)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:13

Letizia schreef:
Vandaag even m'n zadel zonder dekje en de singel zonder bontjes er op gehad, het probleem lijkt hem niet echt in de singel te zitten, maar de stoten die te ver naar voren zitten. Deze komen tegen de betreffende spier aan wanneer m'n paard haar been naar achteren gaat.
Nu kan met dit zadel het stoten niet verder naar achteren omdat anders het zadel te ver naar voren komt te liggen. Een nieuw zadel stond toch al op de planning voor op kort termijn, dus hopelijk vinden we er een die goed gaat passen :)

Bij een dressuurzadel met de voorste stoot op het kopijzer, (een voorsingelssteem) ga je dit vastlopen van je paard op de voorste stoot altijd houden. Dergelijke zadels vallen dus voor de toekomst voor jouw paard al af, dat kun je aan je zadelmaker doorgeven. Veelal komt men dan met een veelzijdigheidszadel, omdat daar de postie van de singelstoten anders ligt, maar dat moeten jij en je paard maar net willen. En voor wat betreft singels: dat is uitproberen, iets kan op papier perfect zijn maar laat je paard slecht lopen. Prolite vond ik persoonlijk een keihard prul, en paard vond dat ook. Ik heb op het moment zelf een Tribal F2 (elk Engels zadelmerk heeft geloof ik ondertussen onder zijn eigen naam deze singel met typeaanduidling F2, ook bijv MSFC, de singels van de verschillende merken zijn grotendeels identiek) Mijn paard is het trouwens ook niet helemaal met deze singel eens, dus ik ben nog steeds zoekende.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:31

Mijn paard heeft ook de singelplaats ver naar voren en ik ben al een paar maanden zeer tevreden met de F2 van Ideal/MSFC: Ideal Affinity Dressage F2. Zeker een aanrader, zadel blijft perfect op zijn plaats zonder dat ik heel strak aansingel. Ik zou even in overweging nemen hoe snel het nieuwe zadel gaat komen, wie weet lost dat het probleem al op en dat zou misschien zonde zijn van de investering ;)

Addicty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 19:35

Prolite, ik ben fan van deze singel. Blijft goed liggen, praktisch in onderhoud en paard loopt er goed mee weg.
Ik heb helaas een maatje te klein gekocht, net de juiste binnen. Mocht iemand een Prolite narrow maat 55 cm kunnen gebruiken, ik heb hem zgan nog liggen voor een leuk prijsje