Wel of geen vliegendeken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Just_bo

Wel of geen vliegendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 20:50

Ik denk dat de titel wel redelijk duidelijk is, maar goed:

Overdag staat mijn paard met wat andere paarden op de wei (die overigens allemaal een vliegendeken hebben), ze moet redelijk vaak d'r huid trillen/staart zwiepen/schudden voor de vliegjes, maar het is niet dat het er nou zo veel zijn dat ze bij wijze van spreken lek gestoken wordt, heb ook niet het idee dat ze er nou echt helemaal gek van wordt (ken paarden die maar blijven rondrennen omdat ze er zo gek van worden), maar ik kan natuurlijk ook niet zien wat ze fijner zou vinden. Een deken lijkt me vrij warm en minder comfortabel dan zonder, maar misschien weegt dit wel op tegen de irritaties van de vliegen.

Wat zouden jullie doen, wel of geen deken?

Alvast bedankt! :)

Iris_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:07

Ik heb de paarden wel onder een vliegendeken staan. Ze hebben allemaal een donkere vacht en ik heb hierop licht gekleurde vliegendekens liggen, wat de zon wat weerkaatst en daardoor valt het qua warmte heel erg mee.
Ze lijken er verder qua muggen ook echt baat bij te hebben.

tamary

Re: Wel of geen vliegendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:14

Jeuk, allergische reactie op steken (dikke bulten bv) zijn hier redenen om deken op te doen. Enkel wat staartzwiepen tijdens het grazen niet. Er staat er dus 1 ivm seme achtige klachten onder een deken, rest loopt gewoon bloot ookal trekken die af en toe een sprintje van de dazen. Medisch noodzakelijk en gedrag dat gevaarlijk wordt voor het dier zelf is voor mij reden om dekens te gebruiken, wat jij omschrijft valt daar niet onder. Dekens hebben ook nadelen als schuurplekken en vit D aanmaak (is zonlicht op de huid/vacht voor nodig).

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:19

Ik doe t meteen goed en stop ze in een eczeemdeken. Het is niet normaal, nu met die dazen! als je er zelf door gestoken wordt, weet je wat een rotbeten het zijn. Kun je nagaan dat je daar de hele dag in staat.. Krijg de indruk dat een eczeemdeken comfy zit. het trekt en schuurt nergens, buik en nek goed beschermd. Dan eventueel nog een vliegenmasker.
Het is zeker duidelijk dat paarden met bescherming veel rustiger zijn. Heb hier een paard staan wat hysterisch door wei rent als hij geen deken op heeft.

Mijn voorkeur gaat altijd wel naar een lichte kleur, liefst wit. I.v.m. warmte

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:36

Ik zou er een vliegendeken opleggen met hals en evt. buikflap. Scheelt enorm met jeuk en dazenbeten. Helemaal omdat de andere paarden allemaal een deken ophebben, wordt die van jou meer belaagd door de steekbeesten. Het is maar een aantal weken in de zomer. Na augustus neemt de dazenplaag weer af.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:40

Ik heb ze zonder staan, maar alleen omdat ze ervoor kunnen kiezen om bij te veel dazen op de wei naar de schuilstal te komen en daar te gaan staan. Ze krijgen daar ook hooi aangeboden, dus ze hoeven niet op de wei te staan om voldoende eten binnen te krijgen.

Momenteel staan ze van ca 19u tot de volgende ochtend 10u op de wei en komen ze daarna bij de stallen rondhangen.