Oud zadel refurbishen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hinke

Oud zadel refurbishen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 20:03

Ik heb de afgelopen tijd een aantal nieuwe springzadels uitgeprobeerd omdat ik graag met mijn paard wat zou willen springen. Paard reageert tot nu toe niet zo goed op die nieuwe zadels met flexibele en verende bomen. Het blijkt nu dat we nog een 42 jaar oude stubben in de kast hebben liggen dat eigenlijk heel goed op Paard ligt. Plan is nu om hier mee te gaan beginnen, maar ik zou dan wel wat aan de kussens willen doen. Die zijn namelijk spijkerhard, heel plat en zit vol met rare bobbels. En als het even kan zou ik er ook graag wat dikkere kniewrongen op willen laten zetten.
Weet iemand of dit mogelijk is en in hoeverre je zo'n zadel nog kunt aanpassen?
Foto's van het zadel:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Leen

Re: Oud zadel refurbishen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 14:12

Kniewrong zou je zelf kunnen opvullen als je wat handig bent. Dat heb ik ook ooit gedaan, is wel even werk. Maar dit kan je uiteraard ook gewoon laten doen. Kussens opvullen kan je niet zelf, daarvoor moet je hem wegbrengen naar iemand die dit goed kan (zadelmaker of eventueel zadelpasser). Bij een zadel zoals dit halen ze alles eruit en steken ze er nieuwe vulling in. Deze vulling gaat dan wel nog zakken na wat rijden, na een aantal keer (20-30, zal de zadelmaker je wel zeggen) moet je deze laten bijvullen. Dan steken ze gewoon via een gaatje wat vulling bij.
Laat zeker alles goed nakijken, is de boom nog recht, singelstoten nog goed, zit de stijgbeugelriemhaak nog goed vast,...
Maar als alles weer in orde is, heb je zo zeker een prima zadel. Ik raad je wel ten sterkste aan om het bijvullen te doen met paard. Dus de zadelmaker naar je paard te laten komen zodat de vulling goed past voor je paard. Je kan het ook naar daar brengen voor gewoon op te vullen, maar daarom ligt het niet perse nog even goed.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 14:17

Bij de Duitse merken kun je vaak in de fabriek er hele nieuwe kussens onder laten zetten, Stubben weet ik niet maar Passier en Kieffer weet ik zeker. Is de moeite waard om te informeren.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 21:25

dianaw33 schreef:
Bij de Duitse merken kun je vaak in de fabriek er hele nieuwe kussens onder laten zetten, Stubben weet ik niet maar Passier en Kieffer weet ik zeker. Is de moeite waard om te informeren.

Bedankt voor de tip! Heb overlegd met de zadelmaker en hij vertelde dat dit innderdaad mogelijk was maar voor zo'n oud zadel niet rendabel omdat het een paar honderd euro kost- voor dat geld heb je een compleet tweedehands zadel dat een aantal decenia nieuwer is dan dit zadel ;) Maar het is een optie idd.

@Leen bedankt voor de suggestie! Ik ga volgend weekend met het zadel langs de zadelmaker en dan hoor ik wel of het nog te redden valt. Voor wbt de vulling was het volgens de zadelmaker wel zo dat het met zo'n oud zadel lastig is er weer mooie soepele kussens van te maken, zelfs wanneer je de vulling compleet vervangt door nieuwe wol omdat het leer zo oud is.

Mungbean

Re: Oud zadel refurbishen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 21:28

Hij ligt op de foto bepaald niet lekker.

Het is inderdaad amper rendabel en meestal is het kanaal veel te smal bij die oudjes.
Koop dan liever een nieuwere Stübben, die zijn nog net zo stug in de boom.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 21:51

Bedankt voor je reply :) Bij deze is de boom juist aan de wat brede kant volgens de gecertificeerde maker die ernaar gekeken heeft. Wbt wel of niet lekker liggen - dit is wat de zadelpasser me vertelde, dat het nog niet zo gek lag. Is lastig om het zo op de foto te beoordelen zou ik zeggen.

Wbt stugge boom - kun je uitleggen wat je precies bedoelt? Zijn de bomen van stubben tegenwoordig van een ander materiaal gemaakt dan 40+ jaar geleden? Ik kan er weinig over vinden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 21:54

Ja vroeger waren ze hout, nu (ook al meer dan 15 jaar) kunststof, maar nog altijd heel hard materiaal (dus weinig flexibel).

Bij zo'n oud zadel moet je altijd de popnagels laten controlleren, geheid zijn er een aantal doorgeroest en dan moet dus het zadel behoorlijk ver uit elkaar.

Foto is inderdaad lastig beoordelen vooral met hoofd omlaag.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 22:52

Ik heb onlangs hetzelfde aan de hand gehad met een paard en heb ervoor gekozen om een 35 jaar oud Kieffer veelzijdigheidszadel te gaan gebruiken omdat dat op dit moment het enige zadel lijkt dat het paard fijn vindt liggen. Ik heb het zadel eerst uitgebreid ingeolied, iedere keer een laagje net zolang totdat de olie niet meer meteen in het zadel trok. Er is ongeveer een halve liter Kieffer lederolie in verdwenen maar daarna was het leer weer mooi soepel. Daarna heb ik hem opnieuw laten vullen bij de zadelmaker.

Kieffer heeft vanaf ongeveer 1980 een kunststof boom en ik vermoed dat dat ook voor Stubben geldt, die gingen meestal gelijk op kwa ontwikkelingen.
Weet je zeker dat het zadel ouder is dan 40 jaar?

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 21:58

Bedankt voor de reacties :) Goed om te weten dat de bomen nu kunstof zijn ipv hout, hoewel daarmee natuurlijk niet gezegd is welke de voorkeur heeft. Heb een nieuwe baines met houten boom, erg fijn zadel. @irmaz ja dat weet ik zeker :) Mijn vader heeft hem gekocht toen hij jong was, vandaar. Wbt de olie - dat heb ik nu ook gedaan :j

Ik kijk vast een beetje rond naar andere zadels maar ga alsnog volgend weekend even langs de zadelmaker met dit zadel.