Tong over het bit bij a-ponys

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Bertvr

Tong over het bit bij a-ponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 19:46

Hallo allemaal,

In het verleden heb ik veel haflingers en paarden getraind, nu ben ik over gestapt op de a-ponys.
Eindelijk ga ik mijn droom waarmaken om vierspan te gaan rijden.
Inmiddels heb ik 2 pony's aangeschaft. Nu loop ik alleen bij beide tegen het zelfde probleem aan...ze gooien voortdurend hun tong over het bit.
Het bit hoger hangen is geen oplossing, daar zijn de mondjes te klein voor.
Een tonglepel is ook geen oplossing....veel te groot! :+
Sperriem lost het een beetje op, maar toch heb ik hier geen goed gevoel over.

Nu vraag ik me het volgende af... Is dit een bekend probleem bij a-ponys? En wat zijn mogelijke oplossingen?

Azmay

Re: Tong over het bit bij a-ponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 19:48

Wat voor bitjes gebruik je? Als ze het beide doen zou je bijna denken aan te dikke bitjes oid.

Bertvr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 19:53

Azmay schreef:
Wat voor bitjes gebruik je? Als ze het beide doen zou je bijna denken aan te dikke bitjes oid.

Meerdere soorten bitten al geprobeerd. De pony's hebben hele gevoelige mondjes...dunner bit heeft niet mijn voorkeur. Maar bedankt voor het meedenken!

Just_bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 19:55

Misschien is een bitfitter wat om te proberen?

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 19:59

Zijn de gebitten onlangs gecheckt en indien nodig behandeld?

Bertvr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 20:00

Just_bo schreef:
Misschien is een bitfitter wat om te proberen?

Tja, zou kunnen...voor mijn gevoel is het een algemeen probleem bij kleine ponys.

Ik weet dat Bram Chardon altijd zeem om zijn bitten bij de ponys bevestigde, maar daar worden de bitten weer juist dikker van.

https://youtu.be/j1NS1j3POeU?t=1m20s
Laatst bijgewerkt door Bertvr op 28-07-16 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Bertvr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 20:01

NinaCharlie schreef:
Zijn de gebitten onlangs gecheckt en indien nodig behandeld?

Ja de paardentandarts is vorige maand geweest! Dat was ook de eerste oplossing waar ik aan dacht.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 20:36

Hier alleen maar A/B ponys en geen van allen gooit de tong over het bit.

Ken wel een aantal paarden die het doen,ging ook niet meer over wat er ook geprobeerd werd.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 20:42

Dit is geen standaard probleem bij A pony's, ik heb een mini met een hele kleine mond, maar ze heeft geen problemen met het bit wat ze in heeft tijdens het werken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 20:44

Ook gevoelige monden kunnen voordeel hebben aan een dunner bit. Als het bit te dik is maar de mond dichtgehouden wordt met de neusriem ontstaan er namelijk beurse plekken en verdikkingen die de mond kleiner en gevoeliger maken. Een bit dikker dan 14mm zou ik bij zulke kleine bekkies afraden en mogelijk zou ik naar 11mm gaan (bit moest altijd minimaal 10mm zijn voor de knhs. Ik weet niet of dit recent veranderd is. Zo ja, dan zou je nog dunner kunnen. Maar zo dik als past en zo dun als mogelijk is lijkt mij het beste. Rij je met menbit? Kijk dan eens of het bit niet te zwaar is. Eventueel kan er een lagere ring af.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 20:46

Zijn de pony's ook sterk? Dan zou het kunnen dat ze zo de druk van het bit anders proberen te verdelen.

Andere optie is nog een appelbitje proberen (zo'n wit bit van zacht kunstof)

Bit met een lichte tongboog of iets gebogen mondstuk kan ook verschil maken.

Eventueel nog een 4 rings-trens als ze wel hun tong onder een trensje houden.

Een zeem om je bit heen daar worden ze idd wel iets dikker van, maar er hoeft natuurlijk geen hele zeem omheen. Als de "hardheid" er maar een beetje vanaf is.
Voordeel van de zeem zelf is ook dat als deze nat (!) is dat ze gewoon zacht zijn en dus naar de mond vormen.
Je kunt ook alleen het deel bij de lagen bekleden met zeem en het midden open laten om zo wat meer ruimte voor de tong vrij te houden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 20:55

Juist kleine pony's met kleine mondjes geven regelmatig problemen ivm te kort ruimte. Dus ik zou zeker naar dunne bitjes kijken.
Dikker is echt niet altijd vriendelijker!

Ik heb zelfs 2 pony's staan waar soms zonder bit hun tong er aan de zijkant al iets uit komt. Daar past natuurlijk nooit een dik bit in!

Bertvr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 21:14

Mizora schreef:
Ook gevoelige monden kunnen voordeel hebben aan een dunner bit. Als het bit te dik is maar de mond dichtgehouden wordt met de neusriem ontstaan er namelijk beurse plekken en verdikkingen die de mond kleiner en gevoeliger maken. Een bit dikker dan 14mm zou ik bij zulke kleine bekkies afraden en mogelijk zou ik naar 11mm gaan (bit moest altijd minimaal 10mm zijn voor de knhs. Ik weet niet of dit recent veranderd is. Zo ja, dan zou je nog dunner kunnen. Maar zo dik als past en zo dun als mogelijk is lijkt mij het beste. Rij je met menbit? Kijk dan eens of het bit niet te zwaar is. Eventueel kan er een lagere ring af.

Met longeren longeer ik met gewone bitjes. En met mennen een ponyliverpool met recht mondstuk.

Bertvr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 21:17

palousa_boy schreef:
Zijn de pony's ook sterk? Dan zou het kunnen dat ze zo de druk van het bit anders proberen te verdelen.

Andere optie is nog een appelbitje proberen (zo'n wit bit van zacht kunstof)

Bit met een lichte tongboog of iets gebogen mondstuk kan ook verschil maken.

Eventueel nog een 4 rings-trens als ze wel hun tong onder een trensje houden.

Een zeem om je bit heen daar worden ze idd wel iets dikker van, maar er hoeft natuurlijk geen hele zeem omheen. Als de "hardheid" er maar een beetje vanaf is.
Voordeel van de zeem zelf is ook dat als deze nat (!) is dat ze gewoon zacht zijn en dus naar de mond vormen.
Je kunt ook alleen het deel bij de lagen bekleden met zeem en het midden open laten om zo wat meer ruimte voor de tong vrij te houden.

Nee de ponys zijn niet sterk in de mond. Met longeren gebruik ik een trensje, hierbij hetzelfde probleem. Bedankt voor de tips!

Bertvr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 21:19

Ik heb wel eens gehoord dat een zeem om het bit of een bit-bandage ook kan helpen. Hebben jullie hier ervaring mee?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 21:22

Ik doe het niet ivm de dikte. Maar dat zegt niet dat het niet de oplossing kan zijn.

Ander mondstukje wil soms wel helpen. Ik hen een 'lastige' nu op een zilco liverpool lopen, naar voor en omhoog gebogen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 21:36

Bertvr schreef:
Ik heb wel eens gehoord dat een zeem om het bit of een bit-bandage ook kan helpen. Hebben jullie hier ervaring mee?

Ook bij een zeem is het zo dat het voor de ene wel werkt en bij de andere niet.

Bij Bram, of inmiddels bij Edith, lopen ze ook niet allemaal en altijd met zeem om het bit. Het ligt net aan de voorkeur van de betreffende pony.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 21:59

Bertvr schreef:
Mizora schreef:

Met longeren longeer ik met gewone bitjes. En met mennen een ponyliverpool met recht mondstuk.

Heb je al eens een (naar voren) gebogen mondstuk geprobeerd? Letty heeft simpele en betaalbare ponybitjes met naar voren gebogen mondstuk en kleine scharen voor die kleine mondjes.

http://www.letty.nl/mensport/menbitten/ ... -liverpool