Nieuwsgierig paard en oornetje.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Britta31

Nieuwsgierig paard en oornetje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 12:41

Mijn ruin is erg nieuwsgierig.Hij hoort en ziet alles.Geen probleem in de wei maar met rijden wel.Komt er een fietser aan in de verte dan blijft hij daar opletten.Gisteren nog met rijden er was een piepend geluid in de verte,de buurboer reed met de trekker rond en ook nog de wandelaars die hij hoort aankomen in de verte.Hij is daar dan zo mee bezig dat hij schrikt van onverwachte geluiden van de andere kant.Zijn oren gaan dan ook alle kanten op.Ik ben al geen talent en wordt hier onzeker van.Dus na een lang verhaal,zou een oornetje helpen tegen het geluid?Ik kan hem moeilijk een blinddoek omdoen :)

Britta31

Re: Nieuwsgierig paard en oornetje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 17:55

Niemand een idee?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:00

Ja dat kan wel helpen. Dat is ook de reden dat veel ruiters hun paard een oornetje op doen op wedstrijden. Het kan tot wel 75% van het geluid dempen.
Echter zal het wellicht ook wennen zijn voor het paard. Dus misschien gewoon proberen?
en verder is het advies om gewoon heel veel kilometers te maken en veel ervaring op te doen met zulke geluiden.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:02

Je maakt paarden beter door ze ervaringen op te laten doen. Aan jou de taak om te zorgen dat dit goede ervaringen zijn.
Bewaar dus zelf de rust en leer omgaan met een dergelijk gespannen paard want zeg nou zelf; je gaat toch niet de rest van z'n leven met een oor netje rijden?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 19:20

Hij is niet schrikkerig of zo, maar hij is gewoon nieuwsgierig.Hij ziet alles .Er was laatst een wandeltocht en hij heeft de hele dag vooraan de weg gestaan en maar kijken.Hoe moet ik dat dan afleren.Zo is hij gewoon.Als we met hem naar buiten gaan gaat dat wel goed.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:32

Ik kwam laatst op Bokt een topic tegen over geluidsdempende oornetjes, daar zit een laagje in dat geluid echt goed tegen houdt. Ik zal even kijken of ik het topic nog voor je kan vinden.

Edit: Veulen84 @ [HAR] Oornetje sound proof

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 20:22

Ik zal het toch eens proberen met een oornetje.Wij rijden geen wedstrijden.Nappolion is onze hobbelruin en we rijden gewoon in het weiland en soms buiteritjes.

Jetta_2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 21:43

Gewoon proberen hoor dat oor netje. Als het jouw helpt om daarmee het vertrouwen terug te krijgen moet je het gewoon proberen. Sommige paarden hebben dat nu eenmaal dat ze alles zien en horen. Dat leer je ook niet af, kun je net zo goed proberen een aap af te leren in een boom te klimmen...
Heel veel plezier met je "hobbelruin" gewoon lekker van genieten!!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:31

Britta31 schreef:
Hij is niet schrikkerig of zo, maar hij is gewoon nieuwsgierig.Hij ziet alles .Er was laatst een wandeltocht en hij heeft de hele dag vooraan de weg gestaan en maar kijken.Hoe moet ik dat dan afleren.Zo is hij gewoon.Als we met hem naar buiten gaan gaat dat wel goed.

Je moet hem niets afleren. Je moet hem alleen leren om beter op jou te letten ipv om zijn omgeving. Dat is een structurele oplossing dan een oornetje.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:43

Ik lees even mee. Ik heb ook zo'n geweldig leuke merrie :+

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:52

Ja mijn 4 jarige doet het ook ... is dat wat en nog erger ook.
Zorgen dat je de aandacht terug krijgt wil weleens werken :+
Hij doet het vooral op zicht want het kan ook mijlenver weg zijn.
Ik compenseer het altijd ... soms mag hij van mij even kijken en soms rijd ik hem er ff doorheen.
Eigenlijk denk ik ... is nu eenmaal zo :+ zo beleef je eens wat

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:55

Probeer hem meer aan het werk te zetten. Als je paard op iets anders kan letten dan werkt hij niet hard genoeg. Ga meer figuren rijden, om de 3 passen een overgang, dat soort dingen. Zorg dat hij geen aandacht meer over heeft voor andere dingen dan jouw vragen. Dat vereist van jou veel inspanning en creativiteit maar werkt uiteindelijk een stuk beter dan hulpmiddelen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 13:06

mijn vorige paard was een draver, die deed ik soms watten in de oren met een oornetjes er overheen.
Sommige zullen miss zeggen wat zielig maar voor mijn paard nam het een hoop stress af

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 19:52

Ik zal mijn arme ruin eens wat harder laten werken.Arme jongen.