De ultieme singel, ronde paarden met singelplek ver vooraan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Seltje

De ultieme singel, ronde paarden met singelplek ver vooraan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 09:11

Ik heb deze vraag ook bij mijn zadelpasser voorgelegd, maar misschien heeft Bokt ook goede ideeën.

Ik zit aan mijn 4de zadel in 4 jaar tijd, 6 zadelpassers al langs laten komen, maar hetzelfde probleem blijft:

Ik leg mijn nieuw aan het paard aangepaste dressuurzadel mooi achter de schouder. Paard is heel rondgeribt met een singelplek bijna 10 cm voor de locatie van de netjes naar beneden hangende singelstoten. Ik singel aan, en het zadel schuift al 2 cm naar voren, maar nog niet dramatisch.
Ik ga rijden en na 10 minuten zit ik bovenop de schoft, kan mijn singel 5 gaatjes vaster doen. Zit 5 cm meer naar voren, maar heb geen schoudervrijheid meer. Als ik dan afstap, zadel terug goed leg en opnieuw ga rijden zit ik na 10 min met hetzelfde probleem.

Ik heb al een aantal singels van stalgenoten geprobeerd, maar tot nu toe nog niet gevonden wat ik zoek. Ik wil wel een wat duurdere singel aankopen, maar ga geen 10 singels aankopen en uitproberen, als het probleem niet opgelost wordt, dat vind mijn bankrekening niet leuk.

Wie weet de ultieme singel of een plaats tussen Antwerpen en Breda waar ik singels van 55-60cm kan uittesten.

Elisa2

Re: De ultieme singel, ronde paarden met singelplek ver vooraan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 09:15

Een banaansingel is speciaal ontworpen voor dit probleem.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 09:20

Ik heb precies hetzelfde probleem. Een banaansingel hielp helemaal niks bij mijn paard. Singel zat tegen de voorbenen en het zadel schoof alsnog. Bij mij was de oplossing uiteindelijk zo'n simpele katoenen koordsingel. Gel genoeg blijft die perfect zitten. En als je hem vaak in de was stopt gaat hij ook niet schuren. Ik rij alleen wel met een springzadel. Weet eigenlijk niet of koordsingels ook voor dressuurzadels bestaan.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 09:23

LiselotJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 09:37

Banaansingels zijn flut. Kijk naar een mooie anatomisch gevormde singel zoals de fairfax. Deze hebben de gespen verder naar achteren liggen waardoor de singel het zadel niet naar voren trekt.
Werkte op een rondgeribte gelder met de singelplek een stuk naar voren erg goed.
De singel die ik had was overigens een anatomische leren van hulsebos

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 09:40

Elisa2 schreef:

Precies :) Veel mensen gebruiken de banaansingel verkeerd om. De bolling moet naar achteren. Dan werkt hij zoals moet.

LiselotJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 09:44

Koper schreef:
Elisa2 schreef:

Precies :) Veel mensen gebruiken de banaansingel verkeerd om. De bolling moet naar achteren. Dan werkt hij zoals moet.

Ik gebruikte hem zoals ie moest, maar dan nog wat het een pokkeding. De vorm klopt gewoon niet en dat kan echt niet comfortabel zitten voor een paard.

Een mooi anatomisch gevormde werkt echt 10x beter

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 09:53

anatomisch gevormde singel

op site van dier en natuur staat meer info waar je wat aan hebben kunt ook met betrekking tot het zadel

(het lukt me niet om een linkje te plaatsen)
dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/89557-zadel-passen-singels.html

Succes +:)+

Groet Karin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:00

Koper schreef:
Elisa2 schreef:

Huh :?

Ik heb altijd geleerd dat de bolling bij een banaan of anatimische singel naar voren moet. De bolling valt dan op de (wat ver naar voren liggende) singelplek, en de gespen zitten wat verder naar achteren, zodat de singelstoten recht naar beneden gaan ipv schuin, en het zadel dus niet naar voren getrokken word.

Wat is jou redenatie om hem andersom te gebruiken?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:10

Ik heb deze voor mijn zeer ronde haflinger (wel met schoft overigens)
https://www.kramer.nl/dressuursingel-An ... &ci=257103

Bolle kant naar voren (zie D ring die er op zit) en deze ligt als een huis. Geen singelnijd meer, geen 100x nasingelen, geen schuivend zadel.

Denk dat je goed moet kijken naar elastiek of geen elastiek bij de gespen, dat maakte voor mij een groot verschil.
Daarnaast het type materiaal, ik ben van neopreen naar leer gegaan. Dat is voor ons in combi met geen elastiek de oplossing geweest.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:34

Blijheid schreef:
Wat is jou redenatie om hem andersom te gebruiken?

De hoek van de gespen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:39

Ik heb ook een anatomische singel maar maakt niet uit welke kant ik hem ook op gebruik.
Zadel blijft naar voren schuiven en dat wordt alleen maar erger ivm haar dracht.
Dus ik volg even kijken of iemand de ultieme oplossing heeft ;)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:43

Ik heb bij mijn paard precies hetzelfde probleem. Een ander zadel hielp al wel, maar het schoof nog steeds naar voren. Ik gebruik nu een Prolite singel, maar zadel schoof nog steeds.
Het enige wat bij mij helpt is een anti-slip dekje onder mijn gewone dekje. Dekje zelf ook niet te dik nemen, daardoor schuift mijn zadel ook meer.
Maar met anti-slip blijft mijn zadel perfect liggen.
Helaas reageert ze wel heftig op de Prolite singel, daar ben ik dus nog niet tevreden over.

Anti-slip dekje heb ik bij Agradi gekocht, van Horze volgens mij

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:43

Mijn pony heeft de singelplek ook ver naar voren en is lekker rond.

Leren anatomische singel was niks. Ik heb lang gereden met een neopreen singel en nu heb ik bontsingel anatomisch en hier loopt ze heel goed mee.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:56

Hier nog een met een zelfde probleem. Zadel ligt zo los super, zodra je gaat rijden idd schuiven.
Ik ga eens in m'n omgeving vragen of iemand nog een andere soort singel te leen heeft.

Lees dus ff mee hier naar ervaringen en tips!

dianaw33

Elk paard is verschillend. Er is geen ultieme singel. wat voor de een werkt, werkt voor dat ander helemaal niet. Uitproberen dus, ondanks het geld. Maar als je al zoveel geld aan zadels uitgegeven hebt lijkt me een paar singels peanuts eerlijk gezegd. Het kan een wereld van verschil zijn voor je paard. Ik ben ook aan singel nr 15 geloof ik, heb er op dit moment weer 2 te koop staan die het niet doen voor mijn paard. Vooralsnog lijkt bij mij de MSFC F2 als beste uit de test te komen. Mijn paard wil zachte singels, dus er valt al een hoop af wat knetterhard leer of kunststof is. En een deel elastiek wil ook vaak helpen om een beetje de afstand al smokkelend te overbruggen.

bellizdej

Ik heb precies hetzelfde probleem, 5 zadels in 3 jaar tijd.

Heb nu een nieuw zadel in combinatie met de prolite singel en dit werkt heel goed. Voor de momenten dat ze heel rond is, heb ik nog een anti slip pad voor eronder.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 11:53

Ik had een banaan singel die met de bolle kant naar voren hoort en daarmee had ik een schuivend zadel en een insnijdende achterrand.

Ik rijd nu met een rechte F.R.A. supersingel, die is volledig elastisch. Hiermee schuift mijn zadel helemaal niet meer en mijn pony reageert niet neer nijdig met aansingelen.
Ik kan nu zelfs in het bos steile heuvels naar beneden af zonder enig probleem met naar voren schuiven.
En heb ook echt hetzelfde probleem, rondgeribde haflinger met naar achter liggende schouder en naar voor liggende singelgroeve.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 26-07-16 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 11:58

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:03

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:26

Bij http://www.Dochorse.nl kun je tegen een bescheiden vergoeding de Stubben equisoft singel proberen.
Voor mijn merrie ben ik trouwens uitgekomen op een Eric le Tixerant-singel. Die blijft dankzij de het borststuk mooi stabiel liggen. Die zijn via ruitersportzaken ook nog weleens te proberen vooraf.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:31

De enigste singel die bij mij werkte hier voor is de leren banaan singel van Per mi cavallo. Super degelijke single die ook goed zijn vorm behoudt en daarom goed functioneerd. Heb er zelfs 2 en op verschillende paarden gebruikt.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:44

Hier nog een met hetzelfde probleem.
5 zadelmakers verder maar nog schuift alles naar voren.
Heb al zeker 10 singels geprobeerd. van fairfax tot neopreen.
Als laatste een mac rider singel gekocht.
Ze liep hier wel goed mee, zadel schoof wat minder maar kreeg singel wonden van de singel.
Weken geduurd eer het dicht zat.
Rij nu weer met een neopreen maar die trekt alles weer lekker naar voren.

Bij mij is het ook hoe dikker ze is ( nu zeker op omdat ze op het land staat) des te meer mijn zadel schuift.

Ik lees dus even mee.......

Lekilove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:47

Wij hebben beetje zelfde probleem, denk er over de Topfit anatomische singel aan te schaffen.

@Moratoetje: hoe breed is de singel van Topfit bij de gespen? En hoe breed in het midden, daar waar de singel tegen het borstbeen zit? Merk je echt zo veel verschil bij jouw merrie?

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:51

Bij mijn rondgeribte merrie met schouder ver naar achteren en singelgroeve ver naar voren ben ik bij countrymill terecht gekomen. Tribal zadel en singel. Blijft keurig liggen, mits ik niet te strak aansingel. Zodra ik dat wel doe schuiven we wat naar voren, maar niet zo erg als bij de vorige zadels.