Ik werk nu tijdelijk op een trekking stal waar ze Zilco biothane hoofdstellen gebruiken, nu vind ik biothane fijner (en mooier) dan gewoon leer en zoek ik rond naar vergelijkbare biothane hoofdstellen. Zelf heb ik een combinatie bitloos en bit gevonden (crosslink), mijn oog is ook gevallen op een Zilco hoofdstel waar ze helaas alleen de maten arab en full hebben. Gezien mijn paard tussen een cob en een full inzit, twijfel ik over de maat. Wat zijn jullie tips en ervaringen?
Wij maken diverse biothane artikelen voor leuke prijzen omdat we net geopend zijn. We kunnen alles op maat en kleur naar wens maken! http://Www.facebook.com/shinyleashes
Laatst bijgewerkt door Elynkwpn op 16-07-16 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Het is wel handig om voor je bestelt even na te vragen welke soort biothane iemand gebruikt: glimmend of dof (beta biothane, heeft een leerstructuur) en ook welke dikte er gebruikt wordt. Dat verschilt namelijk nogal en zelf ben ik wel een keer onaangenaam verrast toen ik een hoofdstel van dun biothane kreeg in 1,5 mm terwijl ik uitging van 3,9 mm (net zo dik als hoofdstelleer normaalgesproken is). Voor mij betekende dat dat ik bepaalde gespen niet kon gebruiken aangezien ik het hoofdstel zelf wilde verbouwen. Ook voor teugels is het wel belangrijk dat het dun/dik genoeg is om fijn in de hand te liggen.
Ik wil het liefst een kant en klaar hoofdstel, zelf verbouwen vind ik onhandig.
Heeft iemand ervaring met meerdere hoofdstel types? Dus bijvoorbeeld de bitloos/bit combinatie, het hoofdstel waarbij enkel het bit met bitriempjes wordt vastgeklikt en het hoofdstel met een los bakstuk. Ook hoe de maten vallen etc.
taverno
Geplaatst: 17-07-16 13:16
Ik heb een Norton hoofdstel,bevalt goed en doe er jaren mee. Sommigen vinden hem stug maar ik vind het wel mee vallen.
Deze vallen wel klein,heb normaal maat Cob maar nu een full.
Ja ik dacht ook dat norton erg stug was.. Ik wil er eentje voor langere buitenritten met wen pauze tussendoor. Vind ze allemaal best prijzig zeker als er nog matchende teugels bijkomen.. Dan is norton misschien een optie.
Ik heb ook een van Norton, valt wat klein, de full kan echt nog maar net (moest er wel een andere frontriem op want die erbij zit was een cm kleiner dan een normale full frontriem) maar ben er wel heel blij mee
hotchocolat
Geplaatst: 17-07-16 13:48
Ik verkoop de hoofdstellen van Norton en die van Nurtural. Er zit echt enorm veel verschil in het materiaal en ook in de prijs.
Hoofdstel van Norton
Het materiaal van de Nurtural is veel mooier (prijs is daar ook wel naar)
Weet iemand toevallig de lengte van de neusriem van de Nurtural, tussen de bakstukken (stukje over de neus) van de maat Horse (4) en Warmblood (5). Mijn paard past in beide maten, maar ik ben bang dat bij maat 4 de bakstukken over de jukbeenderen komen... Dank alvast!
Ik heb een paar basic bbeta biothane teugels toen gekocht in de Barefoot shop. Paard had er 1x op gekauwd en zat toen al lelijke bschadiging in. Maargoed, die waren dan ook niet duur, en niet van Barefoot zelf. Heb ook nog mijn eigen Marylot hoofdstel, zwart betabiothane met het stuggere turquoise biothane. Nog steeds heel blij mee.
Deze kan zowel met bit, als halster, als sidepull en als kaakgekruist worden gebruikt.
Deze heb ik van Marylot. Super blij mee! Heb ondertussen een aantal leren hoofdstellen en grijp toch elke keer weer naar deze. Leren hoofdstellen verkoop ik dan ook en zit erover te denken om nog zoon hoofdstel aan te schaffen.
showteam
Geplaatst: 18-07-16 09:34
Ik heb een marylot crosslink hoofdstel (http://www.goedhard.nl/index.php?action ... 14&lang=NL) in alle maten te verkrijgen en je eigen kleurcombi's te kiezen. Ik heb inderdaad zoals xyzutu2 al aangeeft Beta biothane dus een doffere kleur ipv glimmend.
De hoofdstellen zijn prijzig maar je kunt er alle kanten mee op: bitloos sidepull, bitloos crosslink en natuurlijk gewoon als halsterhoofdstel te gebruiken.
Ik heb het hoofdstel al zeker een jaar of 6 en heb 'm tweedehands overgenomen dus weet niet hoe oud hij werkelijk is. Maar ik vind 'm nog steeds net zo mooi en fijn als op de dag van aanschaf, dus het is de investering zeker waard.
Dit is die van mij:
hotchocolat
Geplaatst: 18-07-16 12:51
Anoniem schreef:
Heeft iemand hier toevallig de groene of de bordeaux Norton?