Ongebroken bit met lichte hefboomwerking

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Ongebroken bit met lichte hefboomwerking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 15:57

Voor het springen zoek ik een ongebroken bitje met een lichte hefboomwerking.

Normaal rij ik western met een billy allen snaffle of shanks of bitloos. Met springen heb ik een springzadel en komt er een engels hoofdstel. Vandaar ook een engels bit. Omdat hij wat heet kan worden en kan gaan trekken op de hindernis, zoek ik een bit met een lichte hefboomwerking. Met een trens springt hij namelijk iets teveel op eigen initiatief (lees: pakt bit vast en gaat zelf over de hindernissen). Ik spring nu met shanks (scharenbit), maar wil iets minder heftig qua scharen. Gewoon met trainen is hij overigens kuikenmak en heerlijk ontspannen. Alleen op balken wordt hij wat heet en heel fanatiek. 9 van de 10 sprongen gaan goed, maar net voor die 10e waar hij iets te enthousiast op wordt, wil ik hem wel terug kunnen nemen en kunnen corrigeren.

Nu kwam ik al de Baucher en de Kimblewick tegen. Interessant, maar alleen gebroken of met tongboog. Ik zoek echt ongebroken, zonder tongboog. Pelham en pessoa liever niet, vanwege de scharen.
Zijn er nog andere opties?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 16:04

Kimblewicks heb je met verschillende hoogtes in de tongboog. Misschien eens kijken voor een bit met een klein boogje, of is dat ook een probleem?

Anders een pelham met twee teugels? Of een baucherbitje, als dat genoeg hefboom is? En ik weet niet of je 't ziet zitten maar je zou ook richting de menbitten kunnen zoeken. Een liverpoolstangetje, waarbij je dan zelf kunt bepalen op welke sleuf (of in de bril) je de teugels vastmaakt.
Laatst bijgewerkt door Koper op 13-07-16 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 16:04

Waarom geen tongboog? Kimblewick ongebroken is een erg prettig bit. :)

Edit: overigens heb je Bauchers wel zonder tongboog, gewoon te koop bij o.a Agradi.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 16:07

Hij reageert erg gevoelig op de lagen. Een myler level 2 was al teveel. Met ongebroken geen last. Vandaar dat ik een tongboogje niet meer wil.

Baucherbitje is zeker een optie. Kimblewick ook. Moet alleen even verder zoeken naar echt recht ongebroken.
2 teugels met springen vind ik wat onhandig. Een pelham met kort schaartje en leren tussenstukjes voor 1 paar teugels zou nog een optie kunnen zijn.

Edit: bij agradi. Fijn +:)+
Edit op de edit: maar dat is kunststof. Liever metaal. Ik zoek nog even verder.

Edit 2: een Liverpool vind ik niet prettig. Maar een bokkebitje met wat kortere hefboom is nog wel een idee.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 19:09

Ik heb nog even gezocht. Een yankee trens is ook interessant. Helaas ook niet ongebroken te vinden, wel dubbelgebroken.
Afbeelding

De bauchner zou ik het liefst zo hebben. Maar ik kan ze niet in Nederland vinden. Wel een aantal Engelse webshops.
Afbeelding

En Myler heeft ook een variant die op de Billy Allen lijkt. Ook heel interessant, maar aardig aan de prijs :D
Met een breder tussenstuk dan de meeste Mylers hebben.
Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 19:13

Mijn eerste idee was ook, bokkebitje of Utrechtse stang. Lijkt me helemaal niet zo'n gek alternatief. Zolang je geen wedstrijden wilt rijden tenminste :D

Waar je trouwens ook aan zou kunnen denken is een S-hackamore. Of in het algemeen, bitloos met (kleine) hefboom, bv bloem/glücksrad en z'n varianten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 19:18

Als je een ophaalbit gebruikt heb je denk ik meer aan een eerlijk bit. Die bitten zoals zo'n yankee trens vind ik zo smerig, zo zonder kinketting.

Misschien is die myler die je daar laat zien wel ergens tweedehands te vinden? Ik heb nog nooit meer dan 50 euro uitgegeven voor een myler :D

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 19:24

Ik rij met een Kimblewick /thiedemanstang met zéér kleine tongboog.

Bevalt mij prima, vooral ook omdat je vrij eenvoudig kun wisselen tussen met (kleine) hefboom of zonder hefboom.
Mijn paard loopt er fijn op, terwijl hij op bitten met gebroken mondstuk àltíjd loopt te klooien/rommelen met zijn hoofd.

Op een ongebroken bustrens gaat ook oke, maar kimblewick is prettiger bij mijn enorme heetkop. Loopt hij rustiger en stabieler op. (zónder dat ik loop te plukken dus)

Heb je ooit uitgeprobeerd wat je paard doet bij zeer kleine tongboog?

Bij een medium of grote tongboog loopt Tweet dramatisch (zelfs in stilstand terwijl ik er náást sta kijkt hij dan zuur.... Heb een soort Portugees showbit, maar hij haat het...)

Kortom type tongboog kan enorm uitmaken.

Interessante info over de inwerking:
http://paardenbitten.nl/engelse-bitten/ ... blewicken/
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 13-07-16 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 19:26

Baucher wordt ook wel b-bit genoemd zie ik. Ik weet niet of je al op die term gezocht had? :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 19:28

Ibbel: een glucksrad dendert hij gewoon doorheen. Die heb ik nog liggen. Gaat in de bak prima, zowel als sidepull als met hefboom. Maar buiten bedacht hij dat hij er prima doorheen kon trekken naar het gras. Dus dat gaat hij op een hindernis ook zeker uitvinden. Ik rij buiten ook met shanks. Dan is hij bomproof en kuikenmak. Heb ik een trens in, test hij dat 2x en de 3e keer ziet hij ineens overal kabouters, die een goede reden zijn om een sprintje te trekken. Of gras eten kan dan ook prima. Hij is zo reteslim...
Een S hack heb ik ook wel eens aan gedacht. Maar nooit de mogelijkheid gehad om te proberen.

Wedstrijden zijn overigens niet aan de orde. Hooguit eens onderling :D
Maar voornamelijk gewoon in de bak en af en toe een springlesje.

Koper: Die kinketting ben ik met je eens. Daarom heb ik ook liever geen pessoa. Kimblewick hangt wel een ketting aan, maar die kom ik dan weer niet zonder tongboog tegen.

En die Myler hou ik zeker in de gaten op MP en bokt :D

Femke_tweety: dat rommelen doet Jim ook. Daarom heb ik ook een billy allen. Dat is heel stabiel. Een tongboog gaat echt niet. Dan werkt het op de lagen. Laatste keer met de myler 2 waren zijn lagen toch wat geïrriteerd. De tandarts en bitfitter raden het ook echt af. Wat de zoektocht gelijk wat lastiger maakt :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 19:29

Loopt hij anders goed op die billy allen?
bestaat deze niet in de D-trens met sleufjes? (of neem je een stang en laat iemand een ringetje bij zetten?)

edit: als je nu eens een slobberriempje gebruikt zoals bij een pelham? Meer inwerking dan op de trens, minder dan op de stang?

of zoiets:
http://www.2dehands.be/paardensport/tui ... 07224.html

ongeveer zelfde mondstuk, sleuven voor de bakstukken en teugels dus meer hefboom dan de D-trens, veel minder dan de shank.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 19:36

Kun je bovenop je billy allen geen oogje laten lassen zodat je een soort baucher-idee hebt? Ik heb er nog wel één voor je liggen die je mag laten verknutselen als je wil, doe er zelf toch niks mee.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 19:38

Duhelo: Hij loopt heel fijn op de billy allen, zowel de snaffle als de shanks :j
Ik ben ze nog niet tegen gekomen met sleuven. Dat zou wel ideaal zijn :D

Hoe bedoel je de slobberiempjes gebruiken? Ik heb nu shanks zonder ringen. Dus alleen onder bij de scharen om je reins vast te zetten. Geen shanksnaffle met ringen aan het bit. Zou nog wel een idee kunnen zijn en dan met een babyshank met korte scharen.
Maar liever heb ik een trensbit dat gewoon net wat meer kan als het nodig is.

Koper: moet ik een lasser gaan zoeken. Maar is misschien wel een idee. Ik heb geloof ik ook nog een oude liggen.

Duhelo

Re: Ongebroken bit met lichte hefboomwerking

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 19:46

het is geen slobberriempje blijkbaar, ik bedoel dit:
http://roekeruitersport.nl/images/com_h ... iempje.jpg
riempje maak je vast aan de grote ring, en eentje aan de shankring, en halverwege maak je je teugel vast, zo is de druk verdeeld over de trens en de shank.
Maar ik lees net dat je geen shanksnaffle hebt, dus dan is dat geen optie inderdaad.
ik heb je net een linkje doorgestuurd op FB, misschien is dat iets interessant. Anders zou ik gewoon opteren om op een shank een ringetje bij te laten lassen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 20:08

Ze bestaan in ieder geval wel:
Ik mis de kinketting, maar ik neem aan dat daarom die kleine gaatjes erim zitten onder de bakstukbevestiging.

Afbeelding

Waar ze te koop zijn weet ik niet.

Edit,
Nog een.
Afbeelding

Googelen op
mullen mouth kimblewick
En dan evt afbeeldingen geeft aardige resultaten

En nog een edit,
Verkoopadres. Vind het niet goedkoop trouwens, maar er zijn vast meer verkopers.
http://www.risleysaddlery.co.uk/mullenk ... ewick.aspx

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 20:21

Voor mijn merrie was / ben ik ook op zoek naar wat ts omschrijft. Na veel zoeken kwam ik ook uit op bovenstaand bit (Kimblewick mullen mouth). Ik was blij en dus bit besteld. Ik vind het bit echter te dik (volgens mij is ie iets van 14 of 15 mm dik) en daarmee heel zwaar. Ik rij dus gewoon met mijn ongebroken bustrens maar voor buitenrijden zoek ik net iets stevigers. Heb ook met ongebroken Pelham gereden maar die dubbele teugels....... Dat was geen succes.

Iemand ervaring met bokkebit? Dit is een men bit en heb er mijn twijfels bij. Kan je daar wel met enkele teugel mee rijden?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 20:23

Kimblewick heet ook wel thiedemanstang of springstang. Zoekt wat makkelijker

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 20:26

Kijk eens naar stubben easy control of sprenger heeft van horse and more ook dit soort bitten ...
Heel fijn

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 20:37

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:37

Laatst bijgewerkt door magda_90 op 13-07-16 22:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:39

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 23:01

LouiseB schreef:
Iemand ervaring met bokkebit? Dit is een men bit en heb er mijn twijfels bij. Kan je daar wel met enkele teugel mee rijden?

Hoe denk je dat menners dat doen? ;)

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 00:15

@Koper: ach ja, soms stel ik onnozele vragen haha :')

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 00:21

een baucherbit kan je een kinketting eraan knallen, dan heeft ie een bescheiden heboomwerking.

als de rotatie een feit is kan er ook echt wel wat pollpressure ontstaan, maar dat is doorgaans echt miniem, zelfs bij heel stevige hefboombitten. (maar wel aanwezig en eventueel signaalfunctie)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 05:46

Het enige wat ie dan doet is druk geven op de kingroeve/onderkaak. Daarbij zitten de ringen doorgaans te hoog voor een kinketting.

Afbeelding

Zolang de teugels ter hoogte van het mondstuk zitten, is er geen hefboom.