Hengstenketting als halstertouw?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

IsaGlind

Hengstenketting als halstertouw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 18:21

Hallo,
Voor mijn Shet heb ik een hengstenketting gekocht voor een shoot. Ik heb hem dan wel gewoon vast aan de onderkant van het halster. Dit heb ik gedaan omdat ik dat netjes/ mooi vind staan op een foto.
Mijn vraag is nu. Kan ik heb gebruiken als halstertouw? Dus kan ik de Shet ermee vast zetten of alleen mee wandelen?
Groetjes,

Dancyy

Re: Hengstenketting als halstertouw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 18:27

Ermee vast zetten zou ik niet doen, dat doe ik ook nooit met een ketting. Ermee wandelen kan wel gewoon.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Hengstenketting als halstertouw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 18:28

Aan de ketting zit toch een stuk touw? Ik gebruikte die dingen alleen maar vroeger, zou niet weten waarom niet.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 18:29

Waarom zou je dat willen? :+
Het heet niet voor niet een hengstenketting. Het is bedoeld om hengsten in toom te houden als ze te wild zijn. Als je de hengstenketting gebruikt, of je trekt per ongeluk of er gebeurd een ongelukje, dan is dat niet echt pijnloos zegmaar.

Zelfde met sporen, die ga je ook niet eventjes voor de show aandoen, dat is not done.
Laatst bijgewerkt door 420BlazeIt op 10-07-16 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

IsaGlind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 18:29

Polly schreef:
Aan de ketting zit toch een stuk touw? Ik gebruikte die dingen alleen maar vroeger, zou niet weten waarom niet.

Ja eerste stuk is ketting en daarna komt er gewoon normaal stuk.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 18:29

Waarom niet? Zelfde principe als een touwtje

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 18:32

Ik zit mijn paard gewoon vast aan de hengstenketting. Als die als een gewoon halstertouw is bevestigd maakt dat niks uit. Het gedeelte waar je het mee vast zet is gewoon touw.

En er mee wandelen kan ook gewoon in gebruik als een gewoon touw als je de ketting vast maakt onder aan het halster dan heb je de ketting niet in gebruik.

IsaGlind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 18:33

420BlazeIt schreef:
Het heet niet voor niet een hengstenketting. Het is bedoeld om hengsten in toom te houden als ze te wild zijn. Als je de hengstenketting gebruikt, of je trekt per ongeluk of er gebeurd een ongelukje, dan is dat niet echt pijnloos zegmaar.

Zelfde met sporen, die ga je ook niet eventjes voor de show aandoen, dat is not done.

Voor de shoot ;)
Ik weet waar het voor bedoeld is en ik heb al gezegd dat ik het op de normale plek vast maak als een normaal halstertouw. En sporen vind ik een ander verhaal dan een hengstenketting voor show die op een plek zit waar het niet pijn doet

IsaGlind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 18:34

Ineke2 schreef:
Ik zit mijn paard gewoon vast aan de hengstenketting. Als die als een gewoon halstertouw is bevestigd maakt dat niks uit. Het gedeelte waar je het mee vast zet is gewoon touw.

En er mee wandelen kan ook gewoon in gebruik als een gewoon touw als je de ketting vast maakt onder aan het halster dan heb je de ketting niet in gebruik.

Top bedankt! Ik doe het touw idd gewoon op de plek waar je een normaal touw ook doet.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 18:35

Oh ik dacht aan de onderkant van de halster, als in aan de onderkant van de neus. My bad :+
Maar als ie niet aan de neus oid verbonden zit geen probleem lijkt me? Alleen kort houden is dan niet zo praktisch.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 18:36

420BlazeIt schreef:

Ik had een hengst en een merrie maar ik gebruikte ze oor allemaal, een hengst hoeft niet als enige braaf naast je te lopen hoor ik heb liever dat ze dat allemaal doen. En als ze dan pijn hebben als ze dom doen dan hebben ze meteen wat geleerd: niet dom doen aan de hand.
En ik ga echt geen ander touw zoeken als ik ze dan ff vast moest zetten. Vaststaan betekend namelijk ook stil staan en niet dom doen.
Inmiddels zijn de betreffende beesten 19 en 14, kuikenmak en hebben al zeker 10jr geen ketting meer gezien. Zeker buiten aan de hand hadden ze altijd een hoofdstel of halster met ketting onder de kin, vroegah dan hé..

Overigens heten die dingen in de ruitersportzaak looplijn met ketting dus niks hengst aan.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 18:39

Kifesh ik legde alleen de naam uit, het geslacht van het paard maakt inderdaad helemaal niets uit :j

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 18:41

420BlazeIt schreef:
Alleen kort houden is dan niet zo praktisch.

Waarom zou je dat willen?