Na 3 jaar in de kast gehangen te hebben wil ik graag mijn tuig weer eens gaan gebruiken. Gisteren heb ik het al schoongemaakt met water en zadelzeep, en vervolgens goed afgedroogd. De schimmel en vlekken zijn er al inmiddels al af dus. Maar na 3 jaar hangen is het tuig vrij scherp gevormd en niet meer soepel. Daarom de vraag, wat is nu het beste product op te gebruiken om het leer weer soepel te krijgen? Ik heb zowel leervet als olie staan. Olie lijkt me het beste, maar sluit het leer ms wel direct af? Maar doet vet dit niet ook?
Ania
Geplaatst: 09-07-16 12:01
Ik zou hem eerst vetten en dan na een dag nog in de olie zetten. Vet voedt het en olie maakt het soepel. Ik ken ook mensen die het een nachtje in de olie laten liggen, maar daar zijn de meningen verschillend over.
Bij echt ouder tuig dompelde ik het meestal 1x onder in olie, liet het even intrekken en deed het daarna met een doek flink af. Verder voor het normale onderhoudt gebruik ik altijd leermelk. Is geen vet en geen olie en wordt dus ook niet plakkerig oid.
leanR
Geplaatst: 09-07-16 12:22
Een tijd in olie laten staan is vaak niet goed voor de stiksels, leer/gespen/etc blijven vaak vies vettig. Ik zou het herhaaldelijk insmeren met vet of een cream.
Toen ik weer het zadel van mijn vorige verzorgpony ging gebruiken vette ik het eerst heel erg in en liet het even staan. Dagje later even met een doekje wat olie, laten intrekken en weer met een schoon doekje erover om het er weer af te proberen te halen.
Ik heb mijn hoofdstel wat ik een aantal jaar niet heb gebruikt pas een paar keer met baby olie ingesmeerd. Helpt ook! Had geen ledervet meer op stal :s
Voor een grondige beurt gooi ik alles in een emmer zonnebloemolie. Nachtje laten staan, uit laten lekken en nawrijven met een doek. Het blijft wel lang glad, maar ook heel soepel. Over de stiksels maak ik me niet zo'n zorgen, voor die 1 x per zoveel jaar. Tussendoor vet ik gewoon met leervet en een kwastje.
Unique6
Geplaatst: 09-07-16 22:06
Een dag of drie achter elkaar lekker dik in het vet zetten en de vierde dag met een doek wat lederolie eroverheen wrijven
Eerst met zadelzeep reinigen daarna In een bak met olie. Fijn een nachtje laten staan. Uit laten lekken en opwrijven Gaat altijd goed
Geryon
Geplaatst: 09-07-16 22:24
Lekker in de lederolie druipen is wat ik zou doen. Dat doe ik eens in de zoveel tijd met al mijn leer tot het er niet meer intrekt. Blijft er heerlijk soepel door. En heb nooit gemerkt dat stiksels er minder door werden. Mijn hoofdstel die ik al acht jaar lang dagelijks gebruik is hemels en nog super mooi
Mijn ervaring is dat olie leer zacht maar ook zwak maakt. Ik gebruik zelf altijd lederbalsem, goed invetten en dagje laten staan - evt herhalen - daarna goed uitpoetsen en this als nieuw
Voor die ene keer is olie prima . Gaan de Stksels echt niet gelijk stuk en t leer wordt niet zwak Ik nam voor zulke dingen een grote emmer . Flink olie erin , spullen erin en paar uur laten staan . Spullen eruit even boven de emmer uitlekken en dan op oude doeken laten liggen n nacht . Volgende dag t overtollige wegvegen en daarna lekker met ander product onderhouden . Succes
Ik gebruik voor echt stug en/of droog leer een flinke laag zonnebloemolie en als het dan weer een beetje op leer lijkt gewoon het spul van Passier wat ik altijd gebruik.
Olie idd. En Passier lederbalsem is ook super spul.
XLeandrosX
Geplaatst: 24-08-16 22:44
Ik heb even advies nodig. Als jullie het hebben over in een emmer olie zetten, gebruiken jullie dan gewoon zonnebloemolie? Speciale olie voor leer lijkt mij erg duur een hele emmer?
Plantaardige olie gebruiken. Dat doen de looiers ook. Geen synthetische of afgewerkte olie. Daar krijg je een vieze waas van op je tuig en het vreet je stiksels op.stiksels zijn meestal gemaakt van linnen en dat lost op.