witte plekken schoft verdwenen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Naskapower

witte plekken schoft verdwenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 23:20

Afgelopen winter stond ik voor een raadsel.
Mijn haflinger merrie kreeg witte plekken naast haar schoft.
Het zadel de schuld geven is makkelijk maar ik had de sinds ik haar verhuisd had nauwelijks gereden.
Dat was al zeker een maand.

Mijn paard droeg geen deken meer (alleen in de zomer een exceem deken maar die lag al weken in de kast). Zadelmaker is langs geweest en zadel lang nog goed.

Ik ben dus gewoon doorgereden met het zadel, plekken werden niet erger maar bleven zoals ze waren.

Alleen nu mijn merrie weer in haar zomervacht zit viel het mij van de week op dat de plakken weg zijn. Dus wie kan mij iets vertellen over dit raadsel, want ik ben zeer benieuwd wat dit wel kan zijn.
Ik rijd nog steeds met dit zadel, mijn merrie is wel veel beteri in haar vel en bespiering komen te zitten.

November 2015 links
Afbeelding

juli 2016 links
Afbeelding

november 2015 rechts
Afbeelding

juli 2016 rechts
Afbeelding

Hilary

Re: witte plekken schoft verdwenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 23:39

Dat kan. Bij een lichte beschadiging (zou best kunnen komen door het zadel voor de verhuizing) kun je witte haren krijgen. Na de verharing verdwijnen die dan weer, mits je uiteraard niet door blijft rijden met hetzelfde zadel / tuig, of dezelfde deken blijft gebruiken. Dit ziet er trouwens zadel-achtig uit, niet van een deken.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 00:58

Kan ook komen door een tekort aan koper Dit heeft invloed op het pigment

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 01:12

Ik heb dit geluk ook gehad.
Mijn pony kreeg de plekken van zijn mentuig, op een zwarte pony twee spierwitte vierkantjes, echt om te janken.
Hij ging verharen en nu zijn ze weg! *\o/*
Nu ligt er een onderlegger onder zijn tuig en is het ook niet teruggekomen, bij hem kwam het van het materiaal van de kussens..
Maar oh wat vond ik dat erg.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 04:31

Bij het wisselen van de vacht is dat heel gebruikelijk dat zulke ''oppervlakkige'' witte haren verdwijnen. Haflingers zijn helaas wel gevoelig voor drukplekken/witte haren. Iets om in ieder geval in de gate te houden :j

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 07:47

dresjoepie schreef:
Kan ook komen door een tekort aan koper Dit heeft invloed op het pigment

Ze heeft op die stal wel ander voer gehad (kon mijn eigen voer daar niet geven), daar heeft ze vanaf september gestaan. In februari ben ik weer verhuisd (en sindsdien krijgt ze weer purefeed balance)
Hilary schreef:
Dat kan. Bij een lichte beschadiging (zou best kunnen komen door het zadel voor de verhuizing) kun je witte haren krijgen. Na de verharing verdwijnen die dan weer, mits je uiteraard niet door blijft rijden met hetzelfde zadel / tuig, of dezelfde deken blijft gebruiken. Dit ziet er trouwens zadel-achtig uit, niet van een deken.

Het leek mij ook erg zadelachtig, maar ik rijd nog steeds met hetzelfde zadel (dat ook niet bijgevuld is)
Dat was nu juist het vreemde. Verder heeft ze geen drukkingen gehad aan haar schoft, in ieder geval niks voelbaars.

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 17:03

Dit heb ik ook 2x gehad met mijn haflinger....
Eerst met het oude zadel dat te smal was, witte drukplekken op de schoft. Met het nieuwe zadel waren deze opeens verdwenen.
En afgelopen jaar toen ik haar had geschoren, kwamen er na het scheren dikke witte drukplekken bij de schoft. Maar deze zijn momenteel weer helemaal weg :?
Zelf denk ik dat het te maken heeft gehad met het zadel, doordat ze begin vorig jaar flink ziek is geweest + afgevallen, daardoor was het zadel te breed geworden.
Dit eerst opgevuld met bontje, daarna verwisseld voor de gelpad en toen het zadel weer goed lag zonder iets.
Tot nu toe zijn ze weg. _/-\o_

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 23:28

Naskapower schreef:
Hilary schreef:

Het leek mij ook erg zadelachtig, maar ik rijd nog steeds met hetzelfde zadel (dat ook niet bijgevuld is)
Dat was nu juist het vreemde. Verder heeft ze geen drukkingen gehad aan haar schoft, in ieder geval niks voelbaars.

Ik bedoel dat ze voor de verhuizing misschien intensiever gereden werd en meer spieren rondom de schoft was (ronder), waardoor het zadel wat te krap was. Na de verhuizing minder rijden -> minder spieren rondom de schoft -> zadel klemt niet meer.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 23:35

Mijn bruine heeft het ook gehad. Heeft een paar weken witte haren (waren geen plekken te noemen) in een groepje aan beide kanten de dezelfde plek gehad. Na het verharen van de wintervacht en het aanpassen van het zadel was het verdwenen. Is nu niks meer van te zien.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 23:38

ohh dit heb ik ook gehad, ik vond dat ook zo raar want die plekken zaten presies op de plek waar mn zadel geen zweetafdruk achterliet, nu met zomervacht ist idd weer weg, ik dacht eigenlijk, grijze haren, die van mij is al 23

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 00:01

Witte haren zijn altijd een teken van irritatie( tenzij je een schimmel hebt natuurlijk ) veel van de witte haren onder het zadel kunnen komen door het dekje wat je gebruikt. Als je een dekje dat vocht opneemt lang en vaak gebruikt en je paard zweet veel dan kan er hittestuwing ontstaan onder het dekje. Dekjes die vocht opnemen zijn na van loop verzadigd zijn van het zweet, worden warm door de warmte die je paard afgeeft, alleen kan die warmte dan niet meer weg en dat geeft dus irritatie. Was je Dekjes met regelmaat zodat ze schoon zijn en verwissel Dekjes optijd. Dekjes van wol nemen nauwelijks vocht op, je ziet dan het zweet onder je dekje vandaan komen (betekent wel iets meer poetsen na het rijden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 00:04

Mijn fjord heeft dat ook gehad, zadel paste niet goed. In de zomer vrijwel niets meer te zien, bij de volgende wintervacht wel weer. Nieuw goed passend zadel gekocht en de witte haren verdwenen voorgoed.
Hoop dat je zadel nu wel goed past.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 00:18

Hilary schreef:
Ik bedoel dat ze voor de verhuizing misschien intensiever gereden werd en meer spieren rondom de schoft was (ronder), waardoor het zadel wat te krap was. Na de verhuizing minder rijden -> minder spieren rondom de schoft -> zadel klemt niet meer. Ik geloof niet dat het zadel te krap is. Zadel ligt mooi om haar schoft heen.

Ze is 2 keer verhuisd. Na de 2e verhuizing ben ik weer veel gaan rijden, voornamelijk lange ritten op flink tempo. 2e verhuizing was in februari, pas daarna is ze gaan verharen.
Ze heeft dit zadel al jaren wordt regelmatig nagekeken.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:54

Als het een drukking is/was dan duurt dat zo'n 3 a 4 maanden voordat deze zichtbaar is, die komen namelijk van binnen uit. En haflingers en paarden met soortgelijke kleur lijken er zeer gevoelig voor te zijn. Mijn haf heeft wel eens witte haren van haar deken gehad op haar flanken (een deel waar deken amper pony aan raakt) in de vorm van een winkelhaakje wat aan de binnenkant van de deken zat..