paard raakt een beetje in paniek met hoofdstel afdoen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Vlinder1234

paard raakt een beetje in paniek met hoofdstel afdoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 20:01

Hoi allemaal,

wie kan mij een oplossing geven, paard is net onder het zadel er zijn geen gekke dingen gebeurd tandarts is er ook al bij geweest.
Als ik het hoofdstel af doe dan raakt ze een beetje in paniek ze doet haar hoofd omhoog en daar door blijft het bit in haar mond hangen.
Wie heeft hier ervaring mee, en hoe heb je dit toen opgelost?

pleiada

Re: paard raakt een beetje in paniek met hoofdstel afdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:05

Als je erbij kan je vinger in de mondhoek doen zodat ze haar mond opendoet..Evt ook even het hoofd(zachtjes)vasthouden.Ze is vast geschrokken van het gevoel van het bit uit doen..Dit moet je echt met beleid doen bij jonge paarden..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:07

Om tussendoor te kunnen blijven rijden, bit met een paar clipjes aan het hoofdstel doen, zodat je eerst het bit er uit kunt halen zonder aan het kopstuk te hoeven komen. Vervolgens oefenen met het hoofdstel zonder bit. Zodra ze haar hoofd omhoog doet, kopstuk weer terug over de oren. Belonen zodra ze haar hoofd laag houdt.

Tip: doe het kopstuk af terwijl je naast haar staat met je rug naar haar rug, en werk vanaf de nek. Je handen voor haar ogen kunnen nl wel eens de trigger zijn geweest. En nu is het die handen én het feit dat haar bit blijft haken, vermoedelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:07

Voorzichtig maar wel snel doen. En let er op dat het bit niet tegen de tanden klappert, dit is een heel naar gevoel voor paarden. Verder goed belonen zodra het is gelukt.

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:08

Ga naast het paard staan. Leg je hand op haar neus en doe zo het hoofdstel over haar oren. Het bit kan nu uit haar mond zakken terwijl jij haar neus vast houdt. Belangrijk dat je haar neus vast houdt zodat ze niet haar hoofd omhoog kan doen. Ze zal vanzelf haar mond open doen en het bit los laten.

Vlinder1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 20:11

Dat weet ik, heb al meerdere jonge paarden gereden, maar dit nog nooit zo mee gemaakt. heb ook al geprobeerd haar hoofd vast te houden (zachtjes natuurlijk) maar dat heeft maar weinig effect

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:12

Het hoofdstel uitdoen dmv losmaken van 1 bakstuk. Dan haal je eerst het bit er uit en daarna veeg je als het ware het kopstuk af.

Vlinder1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 20:15

Ibbel schreef:
Om tussendoor te kunnen blijven rijden, bit met een paar clipjes aan het hoofdstel doen, zodat je eerst het bit er uit kunt halen zonder aan het kopstuk te hoeven komen. Vervolgens oefenen met het hoofdstel zonder bit. Zodra ze haar hoofd omhoog doet, kopstuk weer terug over de oren. Belonen zodra ze haar hoofd laag houdt.

Tip: doe het kopstuk af terwijl je naast haar staat met je rug naar haar rug, en werk vanaf de nek. Je handen voor haar ogen kunnen nl wel eens de trigger zijn geweest. En nu is het die handen én het feit dat haar bit blijft haken, vermoedelijk.

Bedankt voor je tip dit is wel een hele goede.... ga het morgen eens proberen, het zal wel niet een twee drie over zijn, maar dit lijkt me wel een hele mooie methode.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:21

Hey wat grappig, mijn paard heeft net hetzelfde gehad. Kwam echt uit het niets ook... Gewoon voor dat je het hoofdstel afdoet even je vinger in de mondhoek stoppen zodat ze hun mond openen en het bit mooi los komt te zitten. Dan lukte het bij de mijne wel weer prima na een tijdje :)

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:25

Ik heb mijn paard geleerd om altijd haar hoofd te laten zakken als ik een halster of hoofdstel afdoe. Dus eerst met halster oefenen, druk naar beneden geven en elke poging tot zakken belonen en druk weghalen.
Nu laat ze altijd haar hoofd zakken als ze druk achter haar oren voelt en weet dat ik het halster of hoofdstel wil afdoen.
In heb begin gooide ze ook wel een wild haar hoofd omhoog bij het uitdoen van het hoofdstel, daarom hebben we het haar nu zo aangeleerd en blijft ze rustig.

Ninapaard98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 06:58

Heb je misschien het bit een keertje tegen de tanden laten kletteren per ongeluk zonder dat je het merkte? Ik had het er op stal nog over vrijdag dat je het hoofdstel er heel voorzichtig af moet halen omdat het voor paarden vervelend is als het bit te hard tegen hun tanden klapt als je hem er uit haalt. Dus daar zou je op kunnen letten. Verder is alles eigenlijk al gezegd, het aanleren het hoofd laag te houden lijkt mij ook een goede optie. Kan even duren maar daar heb je wel heel veel aan.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 07:10

Sommige paarden zijn gevoelig achter de oren, dus hoeft het niet eens met de tanden te maken te hebben. Het kan zijn dat dit van toepassing is bij het paard dat jij verzorgt. Een chiropractor kan dit voor je uitsluiten.

Vlinder1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 20:49

Vandaag eerst het bit los gemaakt en toen het kopstuk af gedaan, en totaal geen paniek meer, dus ga nu eerst zo even een tijdje oefenen. Bedankt allemaal voor het mee denken!

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:55

Heeft ze geen last van haar tanden? Dat als je het hoofdstel los maakt en het bit dus anders in haar mond komt te liggen, dat dat gevoelig is?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:55

Paard heeft geen mijt in oren? Kennis haar jonge paard kreeg oormijt en zinsdien kon niemand meer kopstuk over de oren doen. Hun maakte kopstuk los met op- en afzadelen.

Edit: het is al gelukt.

Vlinder1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 21:06

sans6 schreef:
Heeft ze geen last van haar tanden? Dat als je het hoofdstel los maakt en het bit dus anders in haar mond komt te liggen, dat dat gevoelig is?

De tandarts is er net bij geweest, het is nog een jong paard, dus allemaal nog een beetje vreemd voor haar. Ze is voor de rest ook super fijn in de mond.