Bitloos hoofdstel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

E_J

Bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 21:49

Hoi,
Ik wilde over een tijdje, als ik weer helemaal ben hersteld van mijn hersenschudding, proberen om bitloos te rijden.
Ik heb veel gelezen over verschillende manieren, zoals sidepull, kaakgekruist, hackamore en nog veel meer, dus leek het mij een verstandig idee om eerst wat meer te weten te komen over wat de verschillen nou eigenlijk zijn en wat nou het beste bij mijn pony zou passen.
Natuurlijk kan ik achter dat laatste alleen maar 100% zeker komen door het te proberen, maar ik hoopte dat jullie in ieder geval een advies zouden kunnen geven.

Om even wat informatie te geven over mijn pony:
Mijn pony is nog vrij jong (4 jaar), maar is heel erg braaf onder het zadel.
Ze luistert goed naar alle hulpen, en kan ook goed op stemhulpen reageren aangezien mijn vader met haar ment en ik veel met haar longeer.
Soms kan ze een beetje koppig en eigenwijs doen, maar dat is met consequente, strenge corrigerende hulpen makkelijk eruit te krijgen, dat koppige en eigenwijze houdt ze niet lang vol als ze eenmaal merkt dat ik het niet pik.
Ik rij haar nu met een enkelgebroken watertrensje en een gecombineerde neusriem, maar de sperriem zou ik er eventueel ook af kunnen halen en dan zou ze er alsnog fatsoenlijk op reageren.

Nou heb ik dus gelezen dat de sidepull het minst scherpe inwerking heeft, en ik heb ook gelezen dat kaakgekruist een fijn hoofdstel is voor als je recreatief rijdt.
Maar ik heb van beide ook zo weer negatieve dingen gelezen.
Nou vraag ik me dus af; wat is nou eigenlijk de precieze werking van bepaalde hoofdstellen?
En wat zou je mij (afgaande van deze informatie) aanraden om te proberen?
Vanzelfsprekend, ben ik niet van plan om in m'n eentje aan te gaan klooien met bitloze hoofdstellen.
Voordat ik zelf ook maar iets doe met zo'n hoofdstel, regel ik eerst een les met mijn instructrice zodat zij me helemaal kan helpen zodat ik mijn pony niet per ongeluk pijn doe of wat dan ook verpest of iets dergelijks.

Alvast bedankt! :)

amandananana

Re: Bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:55

Er zijn heel veel topics over bitloos rijden, ik adviseer je om die eens door te lezen :)

Zelf heb ik met een kaakgekruisd hoofdstel gereden, hiervan vond ik de release (hoe snel je paard de druk niet meer voelt als je je hand ontspant) niet snel genoeg gaan, nu rijd ik af en toe met een sidepull en die vind ik veel fijner.