Springzadel passen. Wat vinden de kenners?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Springzadel passen. Wat vinden de kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 20:31

Nadat ik wat oncharmant de knop van mijn westernzadel ben tegengekomen met springen, heb ik besloten om een vzh of springzadel erbij te kopen. Niet te duur, simpel zadeltje, Wintec voldoet ook. Als het maar past. Ik spring hooguit 1-2x per maand, dus ik wil er gewoon geen kapitaal aan uitgeven.
Nu had een kennis nog een ouder Stubben zadel liggen. Ik enthousiast, want dat zijn heerlijke zadels. Het is een springzadel en ik moet zeggen, ik vind het moeilijk om te beoordelen of het goed ligt. Mijn gevoel zegt: teveel achterover, te krap van voren. Maar door de zweetbladen en de vlakke zitting kan het ook zomaar vertekenen.
Dus ik wil graag wat meningen horen, voor ik een zadelmaker erbij haal terwijl het eigenlijk al een kansloze zaak is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Domino_2006

Re: Springzadel passen. Wat vinden de kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:33

Hij oogt wat te ver naar voren te liggen.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:44

heb je ook een foto van af het hoofd genomen zeg maar zodat je op de schoft kijkt.

hij lijkt van voor idd te krap

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:45

Lijkt inderdaad wel wat achterover te liggen. Zou ook even het kussenkanaal checken, die zijn meestal erg smal bij oude zadels.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 08:02

Ik zal 'm van de week eens een stukje naar achteren leggen en een foto van voren maken :j
Ik ben er zelf donderdag pas weer. Tussenkanaal leek niet heel smal, maar zal ook dat nog even goed checken :j
Bedankt voor de tips tot zover.
Ik vind het lastig te zien met een springzadel door de naar voren stekende zweetbladen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 08:06

Het ligt een fractie achterover .
Maar als het niet knelt / strak ligt rond de schoft zou je een back riser pad eronder kunnen leggen .
Dan lift het aan de achterkant wat meer
Mijn ervaring is dat een springzadel makkelijker goed ligt als een dressuur .

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 08:08

Zadel ligt te ver naar voren. Als je hem goed legt heb ik een sterk vermoede dat ie te lang gaat zijn.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 08:11

Lijkt inderdaad achterover te liggen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 08:12

Naar achteren leggen is volgens mij niet nodig, bij springzadels liggen de kniestukken een stuk verder naar voren waardoor het lijkt of het zadel verder naar voren ligt. Maar zoals het nu ligt ligt hij wel op de goede plek zoals ik het nu kan beoordelen. En dat achterover liggen zie ik ook niet zo. Het vlak waarop je zelf moet zitten ligt horizontaal dus dat is goed. Wat belangrijker is: als het zadel los op de rug ligt (dus geen singel vast), kun je het dan heen en weer en op en neer bewegen, of ligt het stabiel? Geeft het zadel vrijheid aan de rug? Zoals ik het nu kan beoordelen (lastig van een foto) heb je wel ruimte bij de schoft en dat is goed. Klopt dat?

En verder: ik zou die schuine beugelblokjes eraf halen en er vlakke met goede grip op doen. Schuine beugelblokjes zitten sowieso al niet fijn, maar met springen lijkt het me echt de hel voor je enkels :+

Kaula: stubben staat er juist om bekend dat het tussenkanaal mooi ruim is, ook bij de oudere modellen :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 08:16

Zadel ligt niet te ver naar voren. Bij een springzadel mag het zweetblad over de schouders komen.
Het zadel neigt iets achterover. Kan zijn dat de boom iets te smal is. Je paard heeft zo te zien weinig schoft.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 08:17

Het lijkt mij stug dat zo'n oude Stubben genoeg ruimte tussen de kussens heeft eerlijk gezegd. Zeker voor een Haflinger.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 08:41

Dat is van een foto sowieso niet te beoordelen natuurlijk, of er voldoende tussenruimte is. Maar mijn ervaring is dat juist die nieuwe zadels met dikke kussens veel te weinig tussenruimte bieden, en dan vooral bij dressuurzadels is dat zo. Springzadels zijn vaak vrij gelijk in de tussenruimte die ze hebben bij de kussens.

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 08:52

Het achterover liggen vind ik wel wat mee vallen. Zoals hierboven al gezegd is is het zitvlak mooi recht. Te krap van voor is moeilijk te beoordelen vanaf een foto gemaakt van opzij.
Wel vind ik het zadel te groot en te lang voor de pony helaas.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 08:53

Heb je er ook al even opgezeten (niet rijden, maar even zitten) om te kijken wat dit doet met de ligging van het zadel? Dus in hoeverre het inzakt? Als ik zo kijk lijkt het mij de moeite waard om naar te laten kijken, maar ik twijfel over wat er gaat gebeuren als je er op gaat zitten. Het iets achterover liggen in stand kan daarmee namelijk ook veranderen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 08:57

Heb je gevoeld of hij brugt? Als ik hem zo zie liggen zou dat een mogelijkheid zijn maar dat is onmogelijk met zekerheid te zeggen vanaf de foto's.
Ik snap de opmerkingen over het tussenkanaal, het zadel lijkt erg boven de rug te liggen ipv erop.
Verder naar achter leggen zou ik niet doen, dan ga je achter de ribben komen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 09:20

Oeh, goeie vragen en opmerkingen.
Naar achteren leggen gaat inderdaad zorgen dat hij te lang is. Hij ligt nu net voor de laatste rib. De singel zat nu op de juiste plek, daar ben ik een beetje vanuit gegaan met opleggen.

Susan: los opleggen lag op zich aardig. Ik zal nog eens wat bewegen en proberen zonder singel. Ruimte bij de schoft voelde wel okee. Niet te krap. Maar ik zal er eens een foto van maken.
Oh en die blokjes gaan er zeker af als het wat wordt :D

Babootje: zeg maar gerust geen schoft. Dat maakt het ook lastiger. Zadel komt van een paard met veel schoft en heeft ook een wat hogere kamer daardoor.

Ik zal het tussenkanaal ook even checken en op de foto zetten. Dan kunnen jullie daar ook nog iets van vinden :j

Prinses: ik heb er nog niet op gezeten. Wilde eerst weten of het acceptabel lag. Voor de afwerking komt er sowieso een zadelmaker. Maar het heeft zo weinig zin als ik van tevoren al weet dat het toch nooit gaat passen. Daarom de vragen inderdaad. Maar snap wat je bedoelt.

mooney: ik had niet het idee dat hij brugt. Hij sloot overal mooi aan op de rug. Het tussenkanaal ga ik zeker even checken. :j

Bedankt weer tot zover! Ik word er een hoop wijzer van waar ik naar moet kijken. Met een dressuurzadel lukte dat wel, maar een springzadel is toch echt wel anders van bouw :D

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 09:56

Je zou er toch op moetten gaan zitten om het helemaal goed te kunnen beoordelen. Je moet dan ruimte houden aan de voorkant bij de schoft. Je kunt ook met je hand tussen het zadel en paard door bij de voorkant. Dan mag het zadel niet knellen. Ik zou er gewoon een kenner bij halen, maar voor die paar keer dat je het zadel zal gebruiken moet het in mijn ogen wel kunnen. (mits bovenstaande dus goed is)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:59

Ik vind het zadel niet te lang. Drukverdeling van eens springzadel is ook anders dan bij een dressuur. De kussens zijn kort en afgerond van achter.
Ik vind t zadel redelijk hoog boven de schoft uitsteken. Ik weet niet hoe het ligt als je erop zit natuurlijk. Heb je ook een foto schuin van de voorkant genomen? Paarden met weinig tot geen schoft moeten een redelijk wijde kamer hebben, anders ligt het zadel niet stabiel (gaat het schuiven). T zadel lijkt me niet verkeerd en misschien de moeite waard om een zadelmaker te laten kijken. Als het toch iets te smal is, zou je de boom ook nog iets breder kunnen laten maken met een zadelpers.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 19:53

SusanH schreef:
Dat is van een foto sowieso niet te beoordelen natuurlijk, of er voldoende tussenruimte is. Maar mijn ervaring is dat juist die nieuwe zadels met dikke kussens veel te weinig tussenruimte bieden, en dan vooral bij dressuurzadels is dat zo. Springzadels zijn vaak vrij gelijk in de tussenruimte die ze hebben bij de kussens.

Natuurlijk wel. Je schrijft wel echt een hoop onzin in 1 bericht zeg.
1) Alle oude Stubbens hebben een te smal tussenkanaal. Ik heb er zelf twee gehad en zie ze nog regelmatig voorbij komen. Zelfs voor het gemiddelde paard. De inzichten zijn al jaren veranderd. Er is geen enkel nieuw zadel van een goede kwaliteit wat nog met een smal tussenkanaal wordt verkocht. Zélfs de nieuwere Stubbens hebben meer ruimte in het tussenkanaal.
2) de dikte van de kussens staat los van de ruimte tússen de kussens. Dressuur of spring.
3) springzadels vaak gelijk in de tussenruimte? Hoe kom je dáár nou weer bij? Zelfs in een willekeurige winkel met standaard zadels (geen maatwerk) zie je al verschillen.

Als het mijn paard was, dan koos ik een ander zadel (sterker nog, dat heb ik jaren geleden al gedaan). Haflingers staan niet bekend om hun ranke bouw, smalle rugwervels en slanke schoft. De jouwe lijkt me daar geen uitzondering op als ik naar de foto's kijk. Dit moet je gewoon niet willen als het gaat om het welzijn van je paard.

Maar goed, ik ben door schade en schande (en een hoop slechte adviezen) een klein beetje wijzer geworden. Ik hoop dat je een goede zadelmaker vindt die je van goed advies kan voorzien...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:36

Het eerste wat ik schrijf is toch echt geen onzin hoor. Vanaf een foto is gewoon niet te beoordelen of de tussenruimte wel of niet voldoende is. De enige manier om daar achter te komen is een expert mee laten kijken. Misschien heb je iets aan dit linkje, hier staat alles heel duidelijk in: http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... paard.html

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:35

SusanH schreef:
Het eerste wat ik schrijf is toch echt geen onzin hoor. Vanaf een foto is gewoon niet te beoordelen of de tussenruimte wel of niet voldoende is. De enige manier om daar achter te komen is een expert mee laten kijken. Misschien heb je iets aan dit linkje, hier staat alles heel duidelijk in: http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... paard.html

Het is wél onzin. Het is een oude Stubben en die hebben een smal tussenkanaal. Punt. Linksom of rechtsom, dat is gewoon hoe het is. Die zadels werden niet met een breed tussenkanaal (van voor helemaal naar achter, en dus niet smaller wordend richting het einde van het zadel) gemaakt. En daar heb je geen expert voor nodig. Voor het aanmeten van een zadel dan weer wel.

Ook het toegevoegde linkje vind ik niet van hoogstaand niveau en het is zeker niet volledig. Er is op andere plekken beduidend beter gedocumenteerd.