SusanH schreef:Dat is van een foto sowieso niet te beoordelen natuurlijk, of er voldoende tussenruimte is. Maar mijn ervaring is dat juist die nieuwe zadels met dikke kussens veel te weinig tussenruimte bieden, en dan vooral bij dressuurzadels is dat zo. Springzadels zijn vaak vrij gelijk in de tussenruimte die ze hebben bij de kussens.
Natuurlijk wel. Je schrijft wel echt een hoop onzin in 1 bericht zeg.
1) Alle oude Stubbens hebben een te smal tussenkanaal. Ik heb er zelf twee gehad en zie ze nog regelmatig voorbij komen. Zelfs voor het gemiddelde paard. De inzichten zijn al jaren veranderd. Er is geen enkel nieuw zadel van een goede kwaliteit wat nog met een smal tussenkanaal wordt verkocht. Zélfs de nieuwere Stubbens hebben meer ruimte in het tussenkanaal.
2) de dikte van de kussens staat los van de ruimte tússen de kussens. Dressuur of spring.
3) springzadels vaak gelijk in de tussenruimte? Hoe kom je dáár nou weer bij? Zelfs in een willekeurige winkel met standaard zadels (geen maatwerk) zie je al verschillen.
Als het mijn paard was, dan koos ik een ander zadel (sterker nog, dat heb ik jaren geleden al gedaan). Haflingers staan niet bekend om hun ranke bouw, smalle rugwervels en slanke schoft. De jouwe lijkt me daar geen uitzondering op als ik naar de foto's kijk. Dit moet je gewoon niet willen als het gaat om het welzijn van je paard.
Maar goed, ik ben door schade en schande (en een hoop slechte adviezen) een klein beetje wijzer geworden. Ik hoop dat je een goede zadelmaker vindt die je van goed advies kan voorzien...