Ervaringen (dressuurmatig) rijden met paardenmestzak

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

lkaw

Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Ervaringen (dressuurmatig) rijden met paardenmestzak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 15:03

Ehm, geen idee of de vraag hier hoort.. maar ik probeer het wel.

Ik heb op dit moment een leuke merrie onder de kont, die tijdens het rijden gemiddeld 6 x mest(maar soms ook wel 12 x... |( ). En aangezien we een eb en vloed rijbak hebben, moet die mest ook (zo snel mogelijk) opgeruimd worden.
Nu vroeg ik me af of iemand dressuurmatig rijdt met een paardenmestzak en wat de ervaringen hiermee zijn.
Misschien heb je foto's of een filmpje zodat ik een beeld kan krijgen hoe zoiets dan werkt.

En belangrijker: hoe reageert je paard erop? Was het gemakkelijk om je paard eraan te laten wennen? Heb je dat op een bepaalde manier gedaan?

Ervaringen mogen hieronder, maar ook natuurlijk via PB... :D

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:22

12 keer is wel erg veel! De meeste paarden mesten als ze in beweging komen. Maar zo vaak zou op stress kunnen duiden. Zijn er andere symptomen van stress?
Verder heb ik geen ervaring met zo'n paarden mestzak, zie het ook niet vaak in de praktijk. Ik vind het wel een geinig gezicht. :D

gaucho

Re: Ervaringen (dressuurmatig) rijden met paardenmestzak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:34

Stalgenoot rijdt western en heeft tijdens trainen een poepzak. Zelfde reden als jij. Gaat voor zo ver ik kan zien prima.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:41

Maar als hij 12 keer mest, dan lijkt me een mestzak ook niet handig? Moet je steeds afstappen en afdoen om hem te legen. Dier komt niet meer vooruit na 12 keer mesten in zo'n zak lijkt me :+

lkaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 15:44

Het is niet zo dat ze 12 enorme hopen neerlegt..... Gelukkig niet hoor. Nee, ze laat steeds onderweg wat vallen. Uiteindelijk is het totaal een mestboy vol (dus ongeveer één normale mesthoop). Alleen is het wat ongemakkelijk met rijden. Je houdt uiteindelijk geen mooie lijn meer over die je kunt rijden... ;-)

Of het stress-gerelateerd is... Hmmm, daar lijkt het niet op. Juist wanneer ze gaat ontspannen, laat ze vaak wat vallen. Dat was ook het eerste waar ik aan dacht. En op de momenten dat het moeilijk voor haar wordt (meer krachtinspanning). Dus het is niet alleen stress.

lkaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 15:47

gaucho schreef:
Stalgenoot rijdt western en heeft tijdens trainen een poepzak. Zelfde reden als jij. Gaat voor zo ver ik kan zien prima.

Jouw stalgenoot zit waarschijnlijk niet op bokt.... :o Jammer, ik zou het zo graag eens in bewegend beeld willen zien... :o

Weet jij of het paard er veel moeite mee had in het begin?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:51

Hang 'm der eens aan terwijl je longeert, dan zie je vanzelf wat ze er van vindt zonder dat ze je helpt met afstappen om 'm er af te halen moest ze het er niet mee eens zijn... :=

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:02

12 keer Dan lijkt mij er toch echt wel wat mis . Ik zou eens contact opnemen met de dierenarts ? En voor je gaat rijden 15 min op stal. Vaak gaan ze dan mesten of plassen voor je gaat rijden.

lkaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 16:04

Nogmaals...niks mis met het paard.... :+ (misschien met mijn telkunsten... }> :P )

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:14

Ik zou eens magnesium gaan voeren.
Een paard wat ik reed kon slecht mesten met het rijden, dit duurde vrij lang ook waardoor je amper kon rijden.
Magnesium gaan voeren voor haar spieren en mevrouw mestte al met instappen.
Als mesten gewoon lastig gaat kan het best dat er elke keer wat komt, magnesium voeren is niet duur.
Via myprotein met 25% korting had ik pure magnesium, een halve kilo voor 16 euro met verzenden, magnesiumcitraat zonder vulstoffen!
Pharmahorse is 50 euro per kilo, maar je doet er wel lang mee.
Geloof dat ik voor mijn C pony in november een emmer gekocht heb van een kilo, en vorige maand was het pas op.

Als het stress is kan het ook bijdragen, dubbel op.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 26-06-16 16:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:15

Of het is gewoon een sensibeler dier dat wat "nervositeitskakjes" doet als ie nog moet loskomen. :+

lkaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 16:20

Ik vind jullie reacties op het mesten hilarisch... Ik heb nog niet eerder een paard meegemaakt met zo'n gezonde darmflora :o }> (en ik heb er helaas ook ervaring mee).

Alleen was mijn vraag niet of jullie de oplossing weten tegen het enorme aantal mestballen dat ze produceert en laat vallen tijdens het rijden. Ik wil graag ervaringen met de paardenmestzak. :D

Dus lieve, goedbedoelende Bokkers.... willen jullie die ervaringen delen? ;)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:22

Paard van stalgenoot heeft er absoluut geen moeite mee, wel voor de zekerheid eerst een keer gelongeerd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:25

lkaw schreef:
Ik vind jullie reacties op het mesten hilarisch... Ik heb nog niet eerder een paard meegemaakt met zo'n gezonde darmflora :o }> (en ik heb er helaas ook ervaring mee).

Alleen was mijn vraag niet of jullie de oplossing weten tegen het enorme aantal mestballen dat ze produceert en laat vallen tijdens het rijden. Ik wil graag ervaringen met de paardenmestzak. :D

Dus lieve, goedbedoelende Bokkers.... willen jullie die ervaringen delen? ;)

Zoals ik al zei; hang 'm er eens aan aan de longe en dan zie je meteen wat ze er van vindt. Hoe andermans paard reageerd zegt toch niks over de jouwe. Ik heb eentje staan die je blikjes aan z'n staart kan binden en die nog niet panikeert en die dus ook niks zou doen op een mestzak. ik heb eentje die al de boom in probeert te kruipen als er een blad op zijn kont valt.

lkaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 16:31

Eerst ermee longeren zou sowieso gebeuren. Ik wil graag de 50 nog halen... :D 8-)
Maar ik heb het ding nog niet..en twijfel of ik hem moet aanschaffen. Als er bijna niet dressuurmatig mee valt te rijden, omdat het ding bijvoorbeeld tegen de benen aanschuurt of klappert, vind ik het zonde om er geld aan uit te geven :+

Tot nu toe is er maar één reactie en daar gaat het bij het rijden in de bak goed mee. (westernpaard)

Voor al die mensen die van mening zijn dat mijn paard een uitzondering is....NOT. Bij mij op stal staat er nog een ruin die min of meer hetzelfde "probleem" heeft. En ik vraag me dan af of er niet meer mensen zijn die er tegenaan lopen. En die personen hebben misschien wel al eerder deze stap genomen. Met de toename van eb en vloedbodems, zal er ook vaker tegen dit probleempje aangelopen (gereden :P ) worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:38

Ik volg mee. Mijn merrie kan ook ontzettend veel achterlaten. Als zij lekker op dreef is, kakt zij zo twee mestboy's vol. En nee, ik overdrijf niet.
Er is niks mis met haar gezondheid, integendeel. Ze is letterlijk en figuurlijk een schijterd (en ril).

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:41

Hier ook zo'n merrie := Ik had er ook al over nagedacht maar denk dat die van mij dat niet zo leuk gaat vinden... Ben ook wel benieuwd of er mensen zijn die ermee rijden!