Wat voor zweep gebruik jij en waarom?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lovas

Wat voor zweep gebruik jij en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 00:56

Wat ik mij nou echt af vroeg was welke zwepen andere mensen hadden en waarom.

Ik heb zo'n korte met zo'n touwtje aan het einde. Die komt niet tot bij de kont. Ik heb 2 paarden die niet van zwepen houden. Met de een ben ik er mee bezig en de ander geef ik heel soms een klein tikje op de schouder. Maar bij haar werkt het gewoon dat ik er 1 in mijn hand heb. Zij gaat alleen keihard bokken als ik een tikje op haar kont geef. Ik gebruik de zweep wel is als ik dressuur rijd met haar. Mijn instructrice zegt altijd: 'het is een verlenging van je arm, en eigenlijk het zelfde als een takje. Een paard hoeft er dus niet bang voor te zijn. Alleen helaas word er te vaak mee geslagen'.

Ik zie heel vaak langere zwepen, zelfs ijzeren zwepen of zwepen met een rubbertje. Die zijn vaak ook weer korter dan langere.

Mijn ander heeft er geen nodig en is ook er doods bang voor door zijn verleden. We zijn het rustig aan het opbouwen nu en het gaat al beter! Ook is hij lekker actief van zichzelf en heeft hij het totaal niet nodig. Dus waarom haasten?

Wat voor zweep rijd jij en met welke reden? Voor welke tact van de paarden sport?
Ben benieuwd!

Kalender7

Re: Wat voor zweep gebruik jij en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 00:59

Ik gebruik een wat langere zweep omdat ik die gebruik bij mijn been. Wanneer hij niet reageerde op mijn beenhulp dan gebruik ik mijn zweep als een tikje bij.

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 01:22

Wat goed dat je dit rustig opbouwt! Ik gebruik (bijna) nooit een zweep. Mijn paard reageert goed op mijn hulpen en dan vind ik een zweepje niet nodig. Als ik spring gebruik ik wel een zweep, dit is dan ook een springzweep. Over het algemeen doe ik niks met de zweep, als mijn paard twijfelt voor de sprong dan geef ik gewoon een zacht tikje op de schouder zodat ze wat meer oplet en minder gaat twijfelen.

Mona14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 01:23

Ik gebruik een menzweep, omdat ik aangespannen rij!

gebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 01:23

Ik gebruik soms een Zweepje om te laten zien dat hij echt moet lopen als hij geen zin heeft. Ik hoef hem ook niet te gebruiken.
Als ik een Zweepje gebruik heb ik het liefst een korte omdat ik hem soms per ongeluk aantik en dan krijg ik een paar bokken :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 01:35

Ik gebruik een lange (1,20 meter) dressuurzweep om eventuele honden en andere ongewenste wezens van mij af te houden wanneer ik rijd. Ook doet hij dienst als blokkeervoorwerp wanneer mijn paard er van tussen denkt te gaan (altijd naar rechts, daarom houdt deze linkshandigerd de zweep in de rechterhand) en heel soms gebruik ik hem zelfs om mijn paard op het kruis te kietelen met het kwastje.

Marit_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 02:11

Bij mij verschilt het per paard. Bij de meeste paarden gebruik ik een dressuurzweep om aan te kunnen tikken wanneer het nodig is, om de achterhand er net wat meer onder te krijgen of wat actiever te maken. Bij een ander paard dat ik dressuurmatig rijd gebruik ik een korte zweep, omdat het paard van nature zeeer voorwaarts is en een beetje opgefokt kan raken door een lange zweep. De korte zweep gebruik ik dan alleen om te voorkomen dat hij door mijn teugel en beenhulp toch met de schouder wegvalt, door simpelweg een klein tikje op de schouder te geven of gewoon de zweep tegen de schouder te leggen.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 06:48

een lange dressuurzweep om de hulpen fijn te kunnen doorgeven, daar reageren ze hier dan ook echt wel op. En ook een korte springzweep met een polsbandje, die is echt goed geschikt om te gaan wandelen (voor mijn jonge merrie dan) en uiteraard ook om te springen :-)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 07:35

geen omdat het paardje totaal van de kaart gaat, na 3jaar kunnen we wel longeren met een korte rij zweep.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 07:47

Ik gebruik vaak tijdens het inrijden een zweep met een klein touwtje die tot aan de kont komt. Ik gebruik hem alleen tijdens het inrijden (raak hem er niet mee aan want dan gaat hij helemaal over de zeik, maar heb hem alleen vast) zodat hij wat sneller zijn eigen motortje gaat gebruiken en netjes op mijn hulpen reageert

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 07:54

Buitenrijden en springen een kort zweepje van max 90cm. Dressuur verschilt, soms geen, soms een korte en soms een lange.
Met longeren gebruik ik gewoon een longeerzweep.
Met vrijheidsdressuur een lang zweep van 1.20m.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 07:56

Een kort groen springzweepje (want dat past leuk bij mijn groene zadel) ter geestelijke ondersteuning, hoef het zelden te gebruiken op de schouder, een kleine tik om bij de les te blijven. Heb ik het niet mee, issie vervelend! En op de koets een knalroze carbon longeerzweep, met aangepaste slag. Menzwepen lagen niet lekker in de hand en deze is perfect qua lengte en gewicht.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:04

Ik gebruik een middel lange zweep (echte dressuurzweep) :P
Omdat ik zelf aardig lang ben en dus ook op grotere pony's rijd!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:05

Ik gebruikte alleen zweep op mijn oude haflinger en die had echt streken wat op gegeven moment niet leuk meer was wel korte.

Ze had nergens last van zadel perfect nouja heb toen 1 keer haar een tik gegeven en toen was ze wel een tijdje braaf maar het klikte gewoon niet, zelfs de manege kinderen durfden er bijna niet meer op oeps..

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:08

Als ik met zweep rij dan gewoon een dressuurzweep die lekker licht is.

Ik wil even inhaken op jou TS, je noemt, als ik haar een tik met de zweep geeft gaat ze bokken. Daar zit juist het probleem. Als een paard kan bokken terwijl jij een voorwaardse reactie vraagt is een teken dat ze niet 'aan het been' is. Veel ruiters worden dan "bang" en stoppen met rijden (niet dat ze afstappen, maar het laten voor wat het is) en heeft paard zijn zin.

Als mijn paard zou bokken op de zweep, zal ik hem nog een tik geven tot hij wel een voorwaardse reactie geeft en belonen. Maar 'gelukkig' heeft hij de zweep niet nodig.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:15

Als ik met een zweep rij is het altijd met een minimaal 1.20 dressuurzweep. Zo kan je makkelijk op verschillende plekken bij je paard een aanwijzing geven zonder dat je aan de teugels trekt/teugels moet loslaten, achter je been voor meer voorwaart, op de kont aanraken voor meer inpuls etc. Mijn eigen paard heeft niet specifiek een zweep nodig maar heb hem wel geleerd er mee om te gaan. In het bos rijdt ik namelijk altijd met een zweep om bijv aanvallende honden een tik te kunnen verkopen. (en mensen mocht ik ooit eens lastig gevallen worden wat nog nooit gebeurt is)

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:19

Pfoeh, tijdens dressuur meestal een gewone lange dressuurzweep waarmee ik ook bij de kont kom en dus net wat meer achterhandactivatie oid kan vragen. Met buitenritten idem maar dan om eventuele vervelende honden op afstand te kunnen houden. Springen losrijden met een gewone dressuurzweep omdat ik dat fijner vind rijden en met losrijden ook gewoon basis dressuur goed wil hebben en netjes kan corrigeren en aanwijzingen geven met een zweep. Dan met springen zelf wissel ik voor een kort springzweepje. En verder natuurlijk longeerzweep bij het longeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:27

Ik heb twee zweepjes. Een hele korte voor het springen en een wat langere voor dressuur. Ove het algemeen genomen is alleen de aanwezigheid van een zweepje al voldoende. Gebruiken doe ik hem amper.

Mijn merrie durft soms ook een bokje weg te geven als ik haar wat bij tik. In ons geval heeft dat niks met voorwaards te maken, maar meer om het feit dat ik iets vraag wat ze net even wat lastiger/moeilijker vind.
Wat mij betreft mag ze best even protesteren, maar we doen wel wat ik in de planning had :-)

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:34

Hier een zweep van 150 cm en een slag van 25 cm. Maarja, ik moet op de kar mijn 'been'hulpen toch ergens mee geven ;) .
Onder het zadel een dressuurzweepje van 80 cm om te zorgen dat mevrouw niet vergeet dat er zoiets als begrenzende hulpen zijn. Maar ik kan hem ook goed vergeten hoor :+

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:37

Ik gebruik voor rijden een normale dressuurzweep van ongeveer 80/90 cm,
En met m'n verzorgpaardje doe ik vrijheidsdressuur met een hele fijne zweep van 110 cm, met een handvat die naar je hand vormt <3

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:46

Inxs schreef:
Ik heb twee zweepjes. Een hele korte voor het springen en een wat langere voor dressuur. Ove het algemeen genomen is alleen de aanwezigheid van een zweepje al voldoende. Gebruiken doe ik hem amper.

Mijn merrie durft soms ook een bokje weg te geven als ik haar wat bij tik. In ons geval heeft dat niks met voorwaards te maken, maar meer om het feit dat ik iets vraag wat ze net even wat lastiger/moeilijker vind.
Wat mij betreft mag ze best even protesteren, maar we doen wel wat ik in de planning had :-)

Laat ik de vraag in 'Jip en Janneke' taal stellen;
als jij een tik met de zweep geeft, wil je toch een voorwaardste reactie? Ja toch?
Als het paard tijd heeft om te bokken, is het paard niet aan het been, geeft hij geen voorwaartse reactie.

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:03

Ik reed in het begin met 1.20 m dressuurzweep, om mijn paard aan het been te krijgen. Geen reactie was tikje achter de kuit. Inmiddels is hij goed aan het been en zit de zweep me alleen maar in de weg. Ik gebruik hem nu al een hele tijd niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:04

[/quote]
Laat ik de vraag in 'Jip en Janneke' taal stellen;
als jij een tik met de zweep geeft, wil je toch een voorwaardste reactie? Ja toch? [/quote]

Laat ik dan een Jip en Janneke antwoord geven; nee, ik geef geen tik voor een voorwaardse reactie, die heeft ze genoeg :-)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:12

Ik rij bijna altijd met een klein zweepje. Bij het dressuren in de bak om soms even een klein tikje achter mijn been te geven als ik vind dat er niet genoeg reactie komt op mij been, bij het springen voor extra aanmoediging, dan is het fijn om even een tikje op de schouder te geven als hij afgeleid is door allerlei andere dingen. Met buitenrijden soms, hij kan nogal lopen zeuren op bepaalde plekken op de route (die we elke week wel rijden), en dan geeft een tikje op de kont wel extra motivatie om door te draven ipv te gaan stilstaan en draaien. Op (endurance) wedstrijd start ik altijd de eerste ronde zonder, heel soms pak ik hem de tweede ronde erbij als hij loopt te spoken, maar aangezien het straks in klasse 3 niet meer mag probeer ik dat zo min mogelijk te doen.
Hij is verder absoluut niet bang voor het zweepje, maar hij is er dan ook nooit echt door geslagen.

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 09:39

Annekeee schreef:
Als ik met zweep rij dan gewoon een dressuurzweep die lekker licht is.

Ik wil even inhaken op jou TS, je noemt, als ik haar een tik met de zweep geeft gaat ze bokken. Daar zit juist het probleem. Als een paard kan bokken terwijl jij een voorwaardse reactie vraagt is een teken dat ze niet 'aan het been' is. Veel ruiters worden dan "bang" en stoppen met rijden (niet dat ze afstappen, maar het laten voor wat het is) en heeft paard zijn zin.

Als mijn paard zou bokken op de zweep, zal ik hem nog een tik geven tot hij wel een voorwaardse reactie geeft en belonen. Maar 'gelukkig' heeft hij de zweep niet nodig.

Ik ben het helemaal met je eens, maar ik heb deze merrie nu bijna 8 weekjes en ze is echt gewoon lekker voorwaarts en fijn aan het been. Van dit bokken hoorde ik van de vorige eigenaresse en toen zij probeerde stil te gaan staan om te poepen en ik een tik gaf ging ook ik door de bak heen vliegend :D en met het korte zweepje in mijn hand heeft ze nergens last van, is ze piep fijn aan het been. Soms gebruik ik het zweepje ook als muurtje bijv. En als ze echt vervelend is krijgt ze een tikje tegen haar schouder op aan raden van de vorige eigenaresse en daar geeft ze gewoon een fijne voorwaartse reactie op. Maar ik heb haar al 2 weekjes geen tikje hoeven te geven. En ze is gewoon prima aan het been. Zelfde als bij wat iemand anders zei het bokken komt meer omdat ze het moeilijker vind, of schrok en soms inderdaad ook gewoon omdat ze zoiets heeft van: doeg! Het is bij mij soms 1 bok en soms gaat ze keihard racen. Ik wil hier ook aan werken vanaf de grond, dat zwepen niet eng zijn of wat dan ook. Aangezien ik haar nog maar net ken is het voor mij ook allemaal aan zien van: wat werkt en wat niet? :)
Laatst bijgewerkt door Lovas op 21-06-16 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt