Gezocht: zadel met naar achteren wijzend kopijzer

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

dianaw33

Gezocht: zadel met naar achteren wijzend kopijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 09:04

Ik heb gemerkt dat mijn paard het prettiger vindt dat een zadel een naar achteren wijzend kopijzer heeft, omdat de meesten op haar schouderkop/spieren drukken. Nu heb ik nog steeds niet het ideale zadel gevonden, veel ijslanderzadels hebben dit kopijzer maar zijn vaak te plat qua boom. Ik heb nu een ijslanderzadel thuis wat voor echt heel mooi ligt en kort genoeg is, maar krijg het tot op heden niet voor elkaar om de kussens helemaal goed aan te passen helaas.
En Massimo trail heeft het terugliggende kopijzer ook maar zakt compleet over de kop van haar schouder heen, dus ook heeft helaas een verre van ideale pasvorm (dressuur past al helemaal niet van dit merk).
Nu vraag ik me af welke merken/types zadels dit naar achteren wijzend ( bij Massimo trail, veelzijdigheid staat het dan recht naar beneden ipv naar voren) nog meer hebben, om mijn zoektocht een beetje te versimpelen. Ik weet dat er meer merken moeten zijn, maar kom er door de gewone verkooppraatjes die op het internet staan niet achter.
Ik heb een kort breed zadel nodig voor een paard met schoft, boommaat 34/35, max 47/48 cm, dus de reguliere warmbloedmerken (Ook zaldi!) vallen echt af, die zijn allemaal boven de 50 cm draagvlak, en veelzijdigheid zou misschien nog makkelijker zijn dan dressuurzadels, dat traject heb ik eigenlijk opgegeven. Iemand suggesties?

Oh ja, voordat deze suggesties gaan komen: boomloos heb ik en Ninon Schutte komt, maar dat gaat door de vakantie nog lang duren, dus het gaat erom dat ik die tijd kan overbruggen.

crazyshar

Re: Gezocht: zadel met naar achteren wijzend kopijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 09:07

Je zou ook naar de wow zadels kunnen kijken, naar achter gevormde headplates voor optimale schoudervrijheid, kleine kussens mogelijk, zowel veelzijdigheid flappen als dressuur of springen,

Bijna alles is mogelijk binnen wow, maar ook daar betaal je voor uiteraard.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 09:12

crazyshar schreef:
Je zou ook naar de wow zadels kunnen kijken, naar achter gevormde headplates voor optimale schoudervrijheid, kleine kussens mogelijk, zowel veelzijdigheid flappen als dressuur of springen,

Bijna alles is mogelijk binnen wow, maar ook daar betaal je voor uiteraard.

Mijn paard is nu 10, en toen ik met haar begon, was Wow niet echt aan te raden omdat er niemand was om het goed aan te passen op dat moment. Daar heb ik dus nooit meer naar gekeken. Maar dat is niet echt een oplossing voor tijdelijk, dat zou permanent zijn dan.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:17

Ja eerder permanent, persoonlijk kan ik Kerry Sharp aanraden, erg introverte man, die het paard voorop stelt.
Nadeel dat hij enkel Engels spreekt

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 12:21

Dank voor je tip, ik zal het zeker overwegen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 12:24

Geld in je zak houden en met je boomloosje door rijden tot na de vakantie?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 12:51

dianaw33 schreef:
Ik heb gemerkt dat mijn paard het prettiger vindt dat een zadel een naar achteren wijzend kopijzer heeft, omdat de meesten op haar schouderkop/spieren drukken. Nu heb ik nog steeds niet het ideale zadel gevonden, veel ijslanderzadels hebben dit kopijzer maar zijn vaak te plat qua boom. Ik heb nu een ijslanderzadel thuis wat voor echt heel mooi ligt en kort genoeg is, maar krijg het tot op heden niet voor elkaar om de kussens helemaal goed aan te passen helaas.
En Massimo trail heeft het terugliggende kopijzer ook maar zakt compleet over de kop van haar schouder heen, dus ook heeft helaas een verre van ideale pasvorm (dressuur past al helemaal niet van dit merk).
Nu vraag ik me af welke merken/types zadels dit naar achteren wijzend ( bij Massimo trail, veelzijdigheid staat het dan recht naar beneden ipv naar voren) nog meer hebben, om mijn zoektocht een beetje te versimpelen. Ik weet dat er meer merken moeten zijn, maar kom er door de gewone verkooppraatjes die op het internet staan niet achter.
Ik heb een kort breed zadel nodig voor een paard met schoft, boommaat 34/35, max 47/48 cm, dus de reguliere warmbloedmerken (Ook zaldi!) vallen echt af, die zijn allemaal boven de 50 cm draagvlak, en veelzijdigheid zou misschien nog makkelijker zijn dan dressuurzadels, dat traject heb ik eigenlijk opgegeven. Iemand suggesties?

Oh ja, voordat deze suggesties gaan komen: boomloos heb ik en Ninon Schutte komt, maar dat gaat door de vakantie nog lang duren, dus het gaat erom dat ik die tijd kan overbruggen.

kheb hier een Zaldi 18 inch dressuurzadel met kussenlengte van 49 cm. Met een 17.5 kan die nog korter. Dus ik weet niet hoe je aan deze informatie komt? (of je moet een 19 inch zadel nodig hebben, dan wordt het lastig ;) )

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 15:59

tamary schreef:
Geld in je zak houden en met je boomloosje door rijden tot na de vakantie?

Boomloos betekent hier constant balans zoeken en frustraties, daar zijn we een beetje klaar mee. Mijn paard is erg snel uit balans van een zadel, en dit boomloosje zit heel fijn, maar dat vindt mijn paard ietsje minder. Ik ben een krakkemikkige ruiter met chronische bekken en rugklachten en ben nooit recht, dus ja, dat uit balans lopen is mijn eigen onvermogen. Het is nu 'wel ok', maar als het beter kan, dan graag.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 16:08

kheb hier een Zaldi 18 inch dressuurzadel met kussenlengte van 49 cm. Met een 17.5 kan die nog korter. Dus ik weet niet hoe je aan deze informatie komt? (of je moet een 19 inch zadel nodig hebben, dan wordt het lastig ;) )[/quote]

Nombrado, ik had pas mailcontact met jou over een zadel, en toen kreeg ik de indruk dat alles eigenlijk boven de 50 cm was. Ik heb een Zaldi New kent en een karat change erop gehad en die lagen allebei bagger, binnen drie stappen op haar schouder. Maar er zijn vast veel meer mogelijkheden. Oh ja: wij passen in 17,5 inch hoor. :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 19:49

dianaw33 schreef:
kheb hier een Zaldi 18 inch dressuurzadel met kussenlengte van 49 cm. Met een 17.5 kan die nog korter. Dus ik weet niet hoe je aan deze informatie komt? (of je moet een 19 inch zadel nodig hebben, dan wordt het lastig ;) )

Nombrado, ik had pas mailcontact met jou over een zadel, en toen kreeg ik de indruk dat alles eigenlijk boven de 50 cm was. Ik heb een Zaldi New kent en een karat change erop gehad en die lagen allebei bagger, binnen drie stappen op haar schouder. Maar er zijn vast veel meer mogelijkheden. Oh ja: wij passen in 17,5 inch hoor. :D[/quote]

Ik ben toch niet bij je geweest om te passen? Of je paard op te meten? (kan ik me niet herinneren)
Het lijkt me dan onhandig zelf meten en passen met een zadel die misschien niet in de juiste boommaat of kussenkanaal breedte op je paard probeerd.
Boommaat van je paard is belangrijk, maar ook de breedte kussenkanaal en ook de lengte van de kussens.
Ik weet niet wat voor een paard je hebt?
Naast de new kent en de karat change zijn er nog heel wat andere dressuurzadel modellen voor de paarden. Voor elke ruiter en paard (aangemeten) hoe het hoort.

Overigens is te korte kussens ook niet altijd gewenst en goed. Te Breed dragend ook niet.
De kussens zijn er, om het ruitergewicht van de ruiter zo goed mogelijk te verdelen. Ga je die tekort maken, krijgen de paarden rugproblemen.
Maar kortere kussens bij sommige modellen is zeker wel mogelijk.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 11:59

Het was niet bedoel als kritiek naar jou toe hoor Nombrado, neem me niet kwalijk als je het zo opvatte. Je bent inderdaad niet bij me geweest maar we hadden contact met name over de lengte van zadels en toen kreeg ik de indruk dat er van Zaldi niets echt kort te leveren was, dat heb ik dan vast verkeerd begrepen.

Ik weet hoe je zadels moet beoordelen en aanmeten, dat is het probleem niet.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:57

Ik heb een Flexible inspiration voor mijn paard met grote schouders. Deze heeft naar achter wijzende afgeronde takken van het kopijzer, deze zijn ook iets flexibel aan de uiteindes. De 17,5 inch versie is ogeveer 48 cm op de kussens.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:38

Teruggebouwd heeft ook boompunten naar achteren. Ainsley worldriding silhouette county.... de meeste moderne engelse zadels. Ik begrijp dat vakantie stuk niet? Of je hebt geduld en wacht. Ondertussen goed trainen aan de longe, of geen geduld en een zadelmaker die mss eerder tijd heeft?

Ga tussendoor niet zelf zitten experimenteren?