Welke singel trekt zadel niet naar voren?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Welke singel trekt zadel niet naar voren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 22:16

Ik heb een Barefoot zadel voor mijn paard en wanneer ik deze op de juiste plek leg ligt de singel niet op de singelplaats. Wanneer de singel op de juiste plek ligt trekt het zadel naar voren.

Wat zou een geschikte singel zijn? Is een banaan singel dan het meest geschikt? En welke banaan singel is fijn? Of kan een FRA supersingel ook? Kortom: ik ben op zoek naar een geschikte singel!

Liselot

Re: Welke singel trekt zadel niet naar voren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:19

Een banaan heb ik nooit iets gevonden. Hier werkte een flink anatomisch gevormde singel het beste. De form van de fairfax singel zeg maar

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:21

Ik heb de leren banaan singel van Per mi cavallo, heb er zelfs 2... vindt het super fijne singels, mooi zacht onderlegd en super kwaliteit heb ze alle 2 al een tijd en ze zien er nog als nieuw uit. Ze blijven mooi in de banaan vorm waardoor de ligging mooier is en minder aan het zadel trekt naar voren.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 12:15

Anatomisch?
En anders goed passend zadel :+
Trouwens, je hoeft ook niet altijd de regels na te komen hoor.. Ik bedoel, als t zadel achter de schouder ligt en de singel wat naar achteren maar paard heeft er geen last van, dan is t toch geen probleem?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 16:11

Anniek22 schreef:
Anatomisch?
En anders goed passend zadel :+
Trouwens, je hoeft ook niet altijd de regels na te komen hoor.. Ik bedoel, als t zadel achter de schouder ligt en de singel wat naar achteren maar paard heeft er geen last van, dan is t toch geen probleem?

Ik heb een boomloos Barefoot London zadel met een goede wollen pad + stevige inlages. Lijkt me dat daar weinig niet aan kan passen. ;) Het zadel ligt mooi achter de schouders als ik hem neer leg maar de singel ligt vlak achter de voorbenen waardoor de singelstoten schuin naar voren liggen zeg maar en niet mooi recht naar beneden.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:46

De kieffer comfort is daarvoor een super singel.
Werkte bij mij altijd super.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 23:04

Ik heb mijn wintec wide met een FRA supersingel vastliggen op vergelijkbare en wijze als jouw zadel ligt. Dus zadel achter het schouderblad en singel schuin naar voor in de singelgroeve.
Mijn zadel schuift hiermee niet meer en pony loopt lekker.
Met een anatomische singel liep pony niet lekker en zadel schoof nog steeds naar voor.

Met de FRA blijft mijn zadel zelfs netjes liggen bij steile afdalingen in het bos.
Voorwaarde is wel dat het zadel echt goed past.
Op mijn andere pony schoof het test zadel van Barefoot tot 3X toe in 1 buitenrit tot op de nek, dus dat boomloos altijd moet passen ben ik niet met je eens.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 11:33

Een boomloos past niet altijd maar ik geloof niet dat dit ligt aan niet passen. Met een dressuurzadel heb ik hetzelfde probleem. Als het zadel achter de schouder ligt dan liggen de singelstoten niet recht naar beneden bij een gewone rechte singel. Ligt zoals ik het zie gewoon aan de bouw van mijn paard en zijn bolle buik. :D

Bedankt voor de tips tot nu!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 13:53

Klinkt bekend hoor, veel paarden hebben een singegroeve verder naar voren. Een normale singel trekt dan een passend zadel ook naar en op de schouder.
Urissa in mijn profiel had hetzelfde probleem. Ik had een anatomische hulsebos singel voor haar, die werkte als een tierelier

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 16:23

Even foto's gemaakt ter verduidelijking.

Zo ligt het zadel op de juiste plek.

Afbeelding

En de singel komt achter de voorbenen.

Afbeelding

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:29

Een banaan idd of een h singel van wow bv.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:33

De H-singel van WoW. Echt een geweldige singel vindt ik. Mijn zadel ligt veel stabieler op mijn ronde paardjes. Wel prijzig, maar soms vind je ze wel tweedehands.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:34

Ik heb dat probleem ook (met mijn dressuurzadel met boom), en mijn zadelmaker raadde aan om de singelstoten 'om te wisselen'. Dus je rechter singelstoot door het lusje van het schrabrak, en dan vastmaken met de linkergesp van de singel. Dan je linker singelstoot erover heen en vastmaken met de rechtergesp van de singel.

Werkt bij mij erg goed!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:18

Bij mij ligt het ook zo als op je foto's ts.
Bij mij was dus de gewone rechte maar wel volledig elastische supersingel van F.R.A. de oplossing.
Een anatomische singel of banaanvormig ding niet, die ging kantelen en gaf alleen druk op de voorrand van de singel en trok alsnog het zadel naar voren.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:57

Dan liggen de stoten van je zadel ook naar voren? Je moet een singel hebben die de stoten in een rechte lijn legt. Weet je zeker dat de juite pommel in je zadel zit?

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 18:08

Ik vind de singel van Stubben ook heel fijn. En de Fairfax.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 23:39

Weer bedankt voor de tips! Heb via pb het aanbod gekregen om de FRA supersingel eens te proberen, misschien dat dat wat is.

Idefix dat snap ik niet helemaal denk ik.. Stoten hangen wel recht naar beneden. Ik heb de M en de L pommel gepast met behulp van een stalgenoot en we vonden de M het mooiste passen maar zeker weten doe ik niet.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 23:43

Banaan singel van Büsse geeft hier perfect resultaat! Mijn paard was nog relatief arm gespierd dus was in het begin ook wel even zoeken :)
Ook heeft deze singel nergens drukpunten zoals je wel eens ziet, ik vind hem ideaal :D