Welk bit?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mirtedl

Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 21:48

Hoi :wave:

Nu ik mezelf (en paard) getrakteerd heb op een nieuw hoofdstel, moet er uiteraard een nieuw bit bij.
Na wat gegoogle zie ik door de bomen het bos niet meer want wow wat zijn er veel keuzes...

Wat zijn nou precies te verschillen ( bijv bustrens/watertrens enz) en wat raden jullie aan?
Sprenger en of lorenzini hoor/lees ik goede dingen over, maar is ver buiten budget.. (zeker omdat het mijn verzorgpaard is)

ik wil het liefst een dubbel gebroken bit. Paardlief is makkelijk nageeflijk maar wil zich nog wel eens sterk maken als hij heel heet wordt of schrikt.

Brand maar los :o ~~}>

PanamaD

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 21:55

Welk bit gebruik je nu?

mirtedl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 21:57

Aan het huidige hoofdstel hangt een simpel enkel gebroken bit maar deze is redelijk dik waardoor het paard zijn lippen wat opkrult

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 21:58

Als het je verzorgpaard is zou ik dit bespreken met de eigenaar? Ik snap ook niet waarom er een nieuw bit bij een nieuw hoofdstel moet, lijkt me puur geldverspilling tenzij je echt denkt dat het bit een extra (verbeterende) functie kan hebben. Maar persoonlijk zou ik er niet blij van worden als mijn verzorgster zelf een bit zou aanschaffen voor mijn paard.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 21:59

Ik heb voor het inrijden van mijn jonge hengst gewoon een dubbelgebroken kneveltrens.
Een bustrens. http://www.ruitershopboxmeer.nl/images/ ... s/1774.jpg
Ik vind dubbelgebroken altijd vriendelijker, omdat het bit dan het gehemelte niet kan raken en paard wat meer ruimte heeft voor zijn tong. het is allemaal wat bewegelijker in mijn ogen.
Ik kies meestal voor bustrensen omdat daar geen velletjes tussen de ringen kunnen komen. Of je moet zoon beschermer hebben maar ik zie geen voordeel in een bewegelijke bitring.
Daarnaast heb ik nu gekozen voor een knevel trens omdat die scharen aan de zijkant van het bit zorgen dat het bit mooi stabiel in de mond blijft liggen, en dat hij wat meer druk krijgt op zijn wangen

mirtedl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 22:03

DezeNaam schreef:
Als het je verzorgpaard is zou ik dit bespreken met de eigenaar? Ik snap ook niet waarom er een nieuw bit bij een nieuw hoofdstel moet, lijkt me puur geldverspilling tenzij je echt denkt dat het bit een extra (verbeterende) functie kan hebben. Maar persoonlijk zou ik er niet blij van worden als mijn verzorgster zelf een bit zou aanschaffen voor mijn paard.

Het andere hoofdstel blijft gewoon en steeds wisselen is niet praktisch. Geen geldverspilling in mijn ogen.
Uiteraard schaf ik niet zomaar een nieuw bit aan zonder overleg, ik vraag enkel advies
Wel ben ik van mening dat een dubbel gebroken bit een verbetering is op het huidige bit.

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:07

misschien een bitfitter langs laten komen? Kan je met allemaal verschillende bitten rijden en kijken wat het fijnst is.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:24

Dan zou ik eventueel kijken naar een dubbelgebroken bit, misschien eventueel iets dunner dan het gene dat je nu hebt.
Ik zelf vind een ophaaltrens ook heel fijn rijden met mijn eigen paard, maar dat zien de meeste mensen wel direct al als iets 'straffers'. Mijn paard had wel voornamelijk problematiek met het hangen aan de teugels en soms moeilijk wenden maar door het bit kan ik veel fijner rijden. Of het geschikt is voor jouw paardje kan ik zo natuurlijk niet zeggen... Ik kan enkel zeggen dat ik het ook eens op een pony gebruikt heb die wat frisser was en hij reageerde hier ook heel goed op.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:25

Ik zou dan gewoon naar een dunnere enkelgebroken trens kijken als die op zijn huidige bit fijn loopt!

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 12:14

Ik heb stang voor m'n ene paard. Hij vind t bitje niet erg fijn in het algemeen maar hier durft hij tegenaan te leunen.
Voor m'n andere paard heb ik een wat dunner dubbel gebroken bitje, zowel omdat t dan niet tegen haar gehemelte tijd als dat ze d'r ook op kan leunen.

Voor m'n leasepaard heb ik een dubbel gebroken bitje met tongvrijheid. Zijn vaak wat scherper.
Ook gebruik ik wel eens het IJslandse bit maar ik heb een IJslander dus ik denk dat je m'n laatste zin dus wel kan wegstrepen ;)

Succes!
Oja, en ik zou gewoon veel uitproberen, anders even bij vrienden of stalgenootjes lenen. Als t niet past heb je dat na 1x al door ;)

mirtedl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 19:30

Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb een dubbelgebroken, anatomisch gevormde bustrens aangeschaft. Paard loopt er prima op maar er komt binnenkort ook nog een bitfitter langs! :D

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 22:02

Ik heb een tweedehands sprenger dynamic bit te koop. 12,5 cm en echt een super fijn bit. Kijk maar of het wat voor je is