[WN] Informatie Myler Bit

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mairead

Informatie Myler Bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 08:59

Hallo!

Ik ben aan het overstappen op Western rijden met mijn Fjord (wil richting Trail/Pleasure met haar).
Gister heb ik wat spulletjes gekregen van iemand die ik misschien zou kunnen gebruiken.

Daar zat ook een Myler Bitje Level 1 (Eggbutt) tussen met van die sleufjes aan de boven- en onderkant (om evt een hefboomwerking te creeëren).
Ik rijd nu nog met mijn oude bitje waarmee ik ook Engels reed: een simpel RVS dubbelgebroken bustrensje van Harry's Horse. (Uiteraard gebruik ik een kinriempje)

Graag zou ik wat meer info willen over dit Myler Bit. Is het gechikt om mee te beginnen (mits mijn pony het goed accepteert, natuurlijk)? Kan ik het ook zonder hefboomwerking gebruiken of werkt dat in de praktijk niet zo goed?

troi

Re: Informatie Myler Bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 09:05

Myler bitjes worden vaak erg goed geaccepteerd, kun je rustig uitproberen dus als je graag wilt overstappen van bitje. Maar er is niks tegen om je huidige bitje te blijven gebruiken als je wn rijdt. De hefboomwerking zou ik mee wachten. Pas als je paard niet goed reageerd en het met training niet beter wordt zou je dat kunnen proberen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 15:19

Ik was idd niet van plan om de hefboomwerking te gaan gebruiken.
Mijn pony is op zich heel goed te sturen op gewicht (behalve soms als de Fjord in haar opeens naar boven komt, hahah :+ maar dan nog kan ik haar prima corrigeren zonder hefboombit).

Kan ik het kinriempje evt vastmaken aan de onderste sleufjes van de ring? (En dan teugels en bakstukken gewoon aan de ring)

Verder zit er op elke ring aan 1 kant naast het sleufje een klein, rond gaatje. Waar is deze voor (ik dacht mss een kinketting voor als je de hefboom gebruikt?) en gaat deze boven of onder?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 16:15

Kinriempje hoort los aan het bit. Niet te los, het dient om bij nood te voorkomen dat het bit door de mond getrokken wordt. Dat gaatje zou ik niet weten eigenlijk. Heb je een foto?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 16:26

Voor mijn ruin heb ik ook een myler, maar dan met 1 sleufje. Daar doe ik de kinriem aan, aangezien dat sleufje daarvoor precies op de goede plek zit (hij is eigenlijk bedoeld voor het bakstuk denk ik dus het bit zit ondersteboven. Maar het is een level 1 dus het gaat prima zo).

Afbeelding

Houd er even rekening mee dat je bit mogelijk niet showlegal is. Daarover kun je contact opnemen met de organisatie van de desbetreffende show als je het zeker wil weten, als je ooit je paard wil gaan uitbrengen. Ik heb nooit gestart met dit bit, was richting pleasure/western horsemanship aan het trainen met mijn ruin maar tegenwoordig rijd ik nauwelijks nog.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 13:46

Dit bedoel ik, troi:
http://img.ridingwarehouse.com/watermar ... SH04-2.jpg

@Koper: hoort het mondstuk van een Myler bit aan de zijkanten nog zoveel uit te steken? Ik weet niet of ik dat ga redden met mijn breedbek-kikkertje :o Het Myler bit is overigens wel dezelfde maat as haar oude dubbelgebroken trensje (namelijk 13,5). Is de pasvorm soms anders?

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 13:49

Ik had met myler niet zon positief effect, paard had allergische reAxctie en had de hele mond voor zweren door de koper

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 13:54

In de breedte moet je de zelfde maat als je gewone oude bit hebben. De reden dat het zo uitsteekt is dat het zo gebogen is. Het bit op de foto is 12,5 centimeter, net als al zijn andere bitten.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 00:09

Gewoon lekker met je normale bitje blijven rijden. Kan prima.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 00:21

Koper schreef:
Houd er even rekening mee dat je bit mogelijk niet showlegal is. Daarover kun je contact opnemen met de organisatie van de desbetreffende show als je het zeker wil weten, als je ooit je paard wil gaan uitbrengen.

Ik weet zeker dat hij niet showlegal is ;) :D Geen enkele trens mag sleuven of ogen hebben die een hefboomwerking kunnen creeren. Alleen in de hunterklasses is een trens met hefboom toegestaan, maar die moet dan wel voorzien zijn van een kinketting.

Verder je kan het proberen TS of je paard het een prettig mondstuk vind. De mijne zijn geen van beide weg van de Mylermondstukken.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 11:41

Bedankt voor alle reacties! :) Ik ga het bitje zeker wel een keer uitproberen, maar dan zonder de sleufjes te gebruiken, dus zonder hefboomwerking.

En wedstrijden daar zijn wij nog lang niet aan toe, dus tegen die tijd kan ik dan evt altijd nog naar een showbitje kijken.

Mijn merrie is echter een goedzak eerste klas en ook een binnenvetter. Ik weet dus niet of zij heel snel (en duidelijk) laat merken of ze het een prettig mondstukje vindt; da's wel lastig...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 13:17

Mijn ruin is een binnenvetter eerste klas. En hij liet heel duidelijk merken dat hij blij was met de myler. Ik had een heel ander paard in mijn handen :)