Welk merk best dressuurzadel? Ervaringen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

jaadepade123

Welk merk best dressuurzadel? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 21:09

Hallo,
Ik ga een dressuurzadel aanschaffen, liefst met redelijk dikke kniewrongen. Ik ben al bij zadelmaker 'de clerck' geweest en ben van plan daar één te kopen.
Zijn er bepaalde merken waar jullie erg tevreden van zijn?
Best echt leer pakken?
Voor en nadelen van Wintec?
Mijn lesgever raad mij een Wintec echt af omdat dat geen echt leer is en omdat het volgens haar niet goed past op een rug van een paard/pony, maar vind het echt goed zitten.. Ervaringen?

Ik mag dan ook iets later een goedkoop springzadel kopen. Moet natuurlijk wel goed passen maar weten jullie misschien iets goedkopere merken van springzadels die toch goed op de rug van mijn pony liggen?

Alvast bedankt en alle ervaringen, meningen, tips,.. zijn zeker welkom! :)

_helga_

Re: Welk merk best dressuurzadel? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 21:51

Belangrijkste vraag hoeveel wil je uitgeven je hebt zadels van 200 en van 3000..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 21:59

Het beste zadel is het zadel wat past op je paard en bij jezelf.

Of je graag kunststof of leer wil is dan nog persoonlijke voorkeur.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 22:14

Wat voor zadel de mensen op bokt fijn vinden is in dit geval niet zo ter zake doend. Of een zadel lekker zit is heel persoonlijk en het moet ook nog passen op je paard. Gewoon je zadelpasser laten komen en wat zadels testen. En je paard is de beste zadelpasser, als hij met een bepaald zadel niet lekker loopt, dat zadel niet nemen. Ook al roept de menselijke zadelpasser dat het prima ligt :+ .

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 22:16

Wat de een fijn vind, vind een ander verschrikkelijk. Gewoon je zadelmaker laten komen en veel uitproberen wat bij jou en je paard past.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 22:21

Persoonlijk vind ik Euroriding zadels fijn, maar is natuurlijk maar net wat je eigen voorkeur is en wat goed ligt op je paard.

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 22:27

lastige vraag! Je kan het beste gewoon overal even vanalles proberen en kijken wat wel en niet gaat passen en wat je zeker niet wilt kun je ook meteen uitsluiten....

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 22:37

Wintec heb ik zelf ook gehad, wel ok zadel... Maar vooral kijken of het voor je paard goed ligt en voor jezelf fijn zit.

Heb nu 2 zadels, dressuur en spring... Op mijn dressuurzadel kan ik niet relax zitten, maar mijn verzorgster vindt het juist weer super. Dus gewoon gaan kijken en uitproberen!

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 22:44

Ik heb een 6 jaar oud prestige top dressage zadel. Was een onwijze imvestering maar als ik kijk op hoeveel paarden het past en gelegen heeft en hoe het er nu nog steeds als bijna nieuw uit ziet was het het geld meer dan waard. Probeer te kijken naar wat goed ligt en zit voor jou, en minder naar je budget. Even wat langer doorsparen kan namelijk altijd wel

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:04

Ik heb een Anatomica Octant en dat is een zadel met veel wrong, maar daar moet je inderdaad van houden.

Maar ik zou je aanraden om het zadel goed te laten passen op jouw pony, niet alle zadels zijn namelijk passend te krijgen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:09

Ik heb zelf een Euroriding Titan II waar ik dolgelukkig mee ben, maar m'n instructeur vind het een verschrikkelijk zadel om op te zitten. Met het aanmeten heb ik ook nog op een Albion gezeten die ik heerlijk vond zitten, maar m'n paard niet fijn vond. Kortom, een zadelmaker laten komen en verschillende zadels uitproberen is het beste advies wat ik je kan geven.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:23

Is echt heel persoonlijk hoor. Ik heb zelf alleen nog maar Passier zadels. Als je een kleiner budget hebt vind ik een merk als Kentaur heel geschikt, die zitten rond de €1000 nieuw en zijn eventueel tweedehands makkelijk te vinden voor de helft of nog minder. Als goedkoop springzadel zou ik kijken naar een wat oudere Stübben, dat zijn hele degelijke zadels die met gemak een heel leven mee kunnen en liggen op veel paarden netjes.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:27

Ik heb een kent en masters S serie. Heerlijk zadel met dikke kniewrongen.
Het zadel heeft een diepe zit maar niet gedwongen. Past ook perfect op mijn paard met moeilijke rug.

Heb ook een wintec isabell werth gehad. Zadel lag vreselijk en ik kon er niet in zitten. Ook de kentaur heb ik gehad maar ook dat vind ik persoonlijk niets. Hulsebosch heb ik gehad en dat was echt geweldig, nog altijd spijt dat ik dat zadel heb verkocht.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:38

Dat bedoel ik dus met persoonlijk. Ik vind kent & masters en hulsebos verschrikkelijk :') Kentaur zou ik nu ook niet meer willen, maar dat krijg je als je zadels uit een veel hogere prijsklasse gewend bent. Dat zadel lag wel bijna overal prima op.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:25

In welke regio zoek je?

Een aantal bedrijven kun je laten komen met een bus vol zadels. Dan kun je kijken waar je het liefst op zit en die goed bij je paard past. Of met je paard naar een ruitersportzaak gaan. Er zijn een aantal die ook rij faciliteiten hebben om ze zo uit te proberen.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:43

Het is zeker heel persoonlijk. Kn en Passier veel zweren erbij, ik vind het helemaal niks. Heb een ouder Passier springzadel gehad die ik snel heb ingeruild voor een ander. Kn vind ik zelf vreselijk om mee te rijden. Wou er altijd graag 1 en heb er toen een kunnen proberen van de zadelmaker maar ik kwam er snel op terug. Niks voor mij.

Een zadel kan voor de een fantastisch zijn en voor de ander vreselijk. Voornaamste is mijn paard. De zadelmaker had heel wat zadels mee en mijn paard gaf duidelijk aan welke zadels voor haar voorkeur hadden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:47

wat iedereen hier eigenlijk al zegt : er is geen beste zadel voor alle paarden. Ieder paard en iedere ruiter is weer anders ( gebouwd). Daarom is er geen antwoord te geven op deze vraag.
Een wintec kan super passend zijn voor paard en ruiter. Volgens mij hebben wintec zadels een rechte boom, daarom alleen geschikt voor paarden met een rechte rug !
Maar luister gewoon goed naar je paard en voel zelf goed met rijden hoe hij of zij loopt en hoe jezelf zit ! Dat is de allerbeste graadmeter of een zadel goed/ het beste is !

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:53

Bij wintec is net als bij elk ander merk zadel, op de ene rug ligt het wel en op de andere niet. Ik had bij mijn vorige paard een kieffer die op mijn nieuwe paard echt niet past, bij dit paard heb ik nu tijdelijk een tweedehands wintec wat goed ligt tot ik weer geld heb om eenbeter zadel te kopen.